Markkinointimateriaalit

Yrityksen markkinointikanaviksi kannattaa valita ne, jotka välittävät halutun sanoman etsitylle kohderyhmälle mahdollisimman tehokkaasti ja järkevillä kustannuksilla. Sama pätee markkinointimateriaaleihin.

Yrityksesi voi tehdä markkinointia ja mainontaa lukuisissa eri markkinointikanavissa ja erilaisin markkinointimateriaalein. Mieti jokaisen markkinointitoimenpiteen kohdalla — on se sitten mainos lehdessä tai bussin kyljessä, somekampanja tai mainoslehtinen — missä asiakkaasi näkee mainoksen ja minkä reaktion haluat saavuttaa?

Verkossa kannattaa ainakin olla tavalla tai toisella, koska siellä ovat myös asiakkaasi. Näkyvyyttä tuovat muun muassa yrityksen omat kotisivut, verkkokauppa, sosiaalinen media ja hakusanamainonta.

Suoramainonta on myös tapa tavoittaa asiakkaat. Sillä tarkoitetaan markkinointia, jolla lähestytään potentiaalista asiakasta suoraan joko postitse, sähköisesti tai puhelimitse. Suoramarkkinointia ovat siis esimerkiksi uutiskirjeet, mainoslehtiset, esitteet ja käyntikortit.

Tutustu huolella eri markkinointimateriaalien ominaisuuksiin ja kustannuksiin. Riippuu yrityksestäsi ja sen tavoitteista, mitkä niistä sopivat sinulle missäkin tilanteessa parhaiten. Apua alkavan yrityksen markkinointiin saa myös esimerkiksi uusyrityskeskusten yritysneuvonnasta.

On hyvä miettiä myös, mitä teet itse ja mitä osaamista on järkevää ostaa muilta. Jos teet itse, riittääkö osaamisesi haluamaasi lopputulokseen esimerkiksi visuaalisesti? Markkinointiapua voi ostaa esimerkiksi mainostoimistoista, graafisilta suunnittelijoilta tai sisällöntuotantoa tekeviltä freelancereilta ja alan yrityksiltä.

Etuja ja alennuksia jäsenille!

Hyödynnä kumppaneidemme edut ja säästä esim. bensasta, hotelleista ja vakuutuksista.

Liity jäseneksi

Mistä kaikista markkinointikanavista valitsen?

Markkinointiviestinnän kanavat jaetaan usein:

Offline-mainontaan, jota käytetään pääasiallisesti brändilliseen mainontaan eli tunnettuuden kasvattamiseen ja vahvistamiseen.

  • TV-mainonta
  • Radiomainonta
  • Printtimainonta (sanomalehdet ja aikakauslehdet)
  • Ulkomainonta: tienvarsitaulut, bussipysäkit, bussin tai raitiovaunun teippaukset, kauppakeskusten digitaaliset näytöt
  • Suoramarkkinointi: osoitteeton ja osoitteellinen postitus asiakkaalle
  • Myymälä- ja näyteikkunamarkkinointi
  • Tapahtumat
  • PR

Online-mainontaan, jota käytetään enemmän taktiseen mainontaan. Silloin tavoitteena on klikkaus tai tilaus. Asiakas voi tilata mainostetun tuotteen tai palvelun saman tien.

  • Sähköpostimarkkinointi
  • Bannerimainonta (eri vaihtoehtoja: perinteinen display sekä ohjelmallinen mainonta)
  • Mobiilimarkkinointi
  • Natiivimainonta (sisältömarkkinointia verkossa)
  • SEO (hakukoneoptimointi)
  • SEM (hakusanamarkkinointi, maksullinen)
  • VOD, video on demand: esimerkiksi Youtube, Ruutu, MTV
  • Sosiaalinen media (postaukset ja maksullinen mainonta)
  • Vaikuttajamarkkinointi

Usein mediat jaetaan myös kolmeen ryhmään:

  1. Ostetut mediat eli maksulliset mediat, kuten lehti-ilmoitus.
  2. Omat mediat (sähköposti omaan rekisteriin, verkkosivu, jonka sisällöt on hakukoneoptimoitu, postaukset omissa sosiaalisen median kanavissa, näyteikkunat ja myymälä)
  3. Ansaitut mediat (mm. juttu lehdessä tai verkkomediassa, asiakkaan suosittelu sosiaalisessa mediassa)

Omat mediat ovat tietysti yrittäjälle usein helpoin ja edullisin tapa markkinoida.