Hinnoittelu

Kuinka asettaa omalle tuotteelle tai palvelulle voittoa tuottava ja kilpailukykyinen hinta? Mihin hinnan voi perustaa, jos kokemusta hinnoittelusta ei ole vielä kertynyt? Entä miten hinta pitää ilmoittaa?

Hinnoitellessasi mietit tietysti, miten asetat hinnan niin, että yrityksesi myynti vetää ja saat myös voittoa. Lisäksi kannattaa miettiä, miten perustelet tuotteen tai palvelun hinnan asiakkaalle. Kunnioita asiakasta, mutta muista myös oma arvosi ja työsi arvo.

Kun sinulla on valmiina selkeä hinnoittelumalli, pysyt reagoimaan nopeasti tarjouksella asiakkaan hintatiedusteluun. Mitä nopeammin reagoit, sitä todennäköisemmin kaupat syntyvät.

Hinnoittele rohkeasti – kokeile ja tutki itsellesi sopivinta vaihtoehtoa. Voit käyttää apuna hinnoittelun perusmalleja.

Apuna hinnoittelun perusmallit

  1. Kustannuspohjainen hinnoittelu on helppo ja turvallinen hinnoittelutapa: hinta määräytyy lisäämällä kulujen päälle kate. Silloin et tosin tiedä, saatko tuotteesta tai palvelusta parhaan mahdollisen hinnan. Jotta jäät voitolle, pienellä katteella myyntiä on oltava määrällisesti enemmän kuin suurella katteella.
  2. Arvopohjaisessa hinnoittelussa hinta määräytyy sen mukaan, kuinka arvokkaaksi asiakas arvioi tuotteesi tai palvelusi. Hinta voi siis olla huomattavasti korkeampi kuin kustannuspohjaisen hinnoittelun perusteella. Tämä tapa vaatii sinulta vahvaa ymmärrystä siitä, kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelustasi
  3. Markkinapohjaisessa hinnoittelussa hinta perustuu markkinoiden ja kilpailijoiden määräämään hintatasoon. Markkinapohjainen hinta vastaa samanlaisten tuotteiden tai vastaavien palveluiden keskihintaa markkinoilla. Tästä hinnoittelutavasta hyödyt erityisesti silloin, kun tuotantokustannuksesi.

Mieti hinnoittelussa myös näitä

  • Mikä on uuden asiakkuuden arvo yrityksellesi? Kannattaako alussa tulla asiakasta vastaan esimerkiksi tarjoamalla tutustumishintaa?
  • Onko sinulla mahdollisuutta luoda pitkäaikaisia jatkuvia asiakassuhteita vai vaihtuvatko asiakkaat jatkuvasti?
  • Olisiko kausihinnoittelu yrityksellesi järkevä ratkaisu?
  • Millaisista lisäarvoa tuottavista tekijöistä (asiakaspalvelu, takuu, sijainti, imago) asiakkaasi ovat valmiita maksamaan?
  • Arvioi ja ennakoi hinnoittelussa rehellisesti myös vuotuiset loma- ja sairauspäiväsi.

Millaisia alennuksia sinun kannattaa antaa, jotta myynti olisi kannattavaa? Alennuslaskurin avulla voit laskea, kuinka paljon enemmän sinun tulee kasvattaa myyntiä saadaksesi saman katteen kuin ennen alennusta.

Alennuslaskurimme auttaa hahmottamaan alennuksiin liittyviä tärkeitä lukuja nopeasti ja vaivattomasti.
Siirry jäsenpalveluun