Brändin rakentaminen

Brändi on mielikuva, joka muilla on yrityksestäsi. Se tekee yrityksestäsi tunnistettavan. Brändin rakentamisella voit vaikuttaa siihen, millaiseksi kuva yrityksestäsi muodostuu.

Brändi ei tarkoita vain logoa ja slogania vaan yrityksen tarkoitusta, tarinaa ja tapaa kohdata asiakkaita. Brändi on mielikuva, joka muilla on yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi – esimerkiksi niiden laadusta.

Jokainen yritys herättää jonkinnäköisiä mielikuvia. Jollet määrittele yrityksesi brändiä, on suuri vaara, että asiakkaat ja mahdolliset asiakkaat muodostavat mielikuvansa täysin villisti. Johdonmukaisella brändityöllä ohjaat mielikuvan muodostumista haluamaasi suuntaan.

Moni yritys luisuu hintakilpailuun tai jämähtää harmaaseen massaan. Yrityksen brändiä kannattaa rakentaa tietoisesti, sillä se auttaa erottautumaan muista. Hyvin brändätystä tuotteesta tai palvelusta ollaan myös yleensä valmiita maksamaan enemmän. Kun alat määritellä yrityksesi brändiä, myös yrityksesi visuaalisen ilmeen suunnittelu on helpompaa.

Pienikin brändi voi olla kiinnostava! Yrityksen pieni koko voi olla myös valtti suuriin yrityksiin verrattuna. Jos olet yksinyrittäjä, yrityksesi brändi voi olla yhtä kuin oma henkilöbrändisi.

Näin pääset alkuun brändin rakentamisessa


Mieti vastauksia seuraaviin kysymyksiin ja kirjaa ne ylös:

  • Miksi olen perustanut yritykseni? Mikä on sen toimintaidea?
  • Millainen haluan yrityksen olevan vaikkapa kahden vuoden kuluttua?
  • Mikä erottaa yritykseni muista?
  • Miksi asiakas päätyy valitsemaan juuri minun yritykseni? Mitä pystyn lupaamaan heille, mitä hyötyä tarjoan?
  • Miten haluaisin asiakkaani kertovan yrityksestäni?
  • Millaisen tunteen haluan herättää asiakkaissa, kun he ovat tekemisissä yritykseni kanssa?
  • Miltä haluan yritykseni näyttävän muiden silmissä, esimerkiksi kotisivujen ja sosiaalisen median perusteella?

Jos olet yksinyrittäjä, ajatustyöhön kannattaa ottaa mukaan muitakin ihmisiä, sillä toisten ajatuksista on usein apua. Jos sinulla on yhtiökumppaneita tai työntekijöitä, tehkää tämä työ yhdessä.

Voit myös halutessasi käyttää ulkopuolista apua, esimerkiksi mainos- tai viestintätoimistoja. Muista vaatia kunnollista ajattelua ja yhdessä miettimistä!

Huomioi myös nämä brändin rakentamisessa

Yrityksen nimi

Valitse yrityksellesi nimi, joka kuvastaa tavoittelemaasi brändimielikuvaa. Varmista, että nimi toimii hyvin verkossa ja saat sen mukaisen verkkotunnuksen yrityksesi kotisivuille. Tarkista myös, että nimi on rekisteröitävissä. Voit lukea aiheesta lisää Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta. Myös tuotteiden ja palveluiden nimeämistä kannattaa pohtia brändin rakentamisen näkökulmasta.

Visuaalinen ilme

Millainen visuaalinen ilme yritykselläsi on? Visuaalisella ja graafisella ilmeellä tarkoitetaan muun muassa kuvia, värejä, logoja ja typografiaa. Yrityksen visuaalinen ilme näkyy esimerkiksi sen verkkosivuilla, sosiaalisen median tileillä ja markkinointimateriaaleissa. Visuaalinen ilme on osa brändiä: se tekee yrityksestäsi oman näköisensä. Visuaalinen ilme saattaa jäädä jopa paremmin mieleen kuin yrityksen tai tuotteen nimi.

Yrityksen äänensävy

Millainen ääni yritykselläsi on? Onko se asiantunteva, helposti lähestyttävä, virallinen tai kenties leikkisä? Valinta vaikuttaa siihen, miten yritys ”puhuu” esimerkiksi omilla verkkosivuillaan tai sosiaalisessa mediassa.

Brändityö asiakaskohtaamisissa

Brändiä rakennetaan kaikissa kohtaamisissa asiakkaiden kanssa, joten yhtä lailla myynti ja asiakaspalvelu vaikuttavat siihen, millaisen kuvan asiakkaat saavat yrityksestäsi. Mieti, mitä voit luvata konkreettisesti asiakkaillesi ja pidä sitten näistä lupauksista kiinni. Paraskaan brändityö ei riitä, jos asiakastyösi arjessa ei toimi.

Asiakaspalautetta kannattaa ehdottomasti hyödyntää brändäyksessä. Kun saat kehuja, voit esimerkiksi pyytää asiakkailta lupaa käyttää heidän julkista suositustaan verkkosivuillasi.

Tee palautteen antamisesta helppoa. Pidä myös huolta siitä, että asiakkaille tulee tunne, että arvostat palautetta ja se johtaa toimenpiteisiin.

Tarvitsenko yrittäjänä henkilöbrändin?


Jokaisella on periaatteessa henkilöbrändi – siis millaisena esimerkiksi työkaverit, läheiset tai asiakkaat näkevät sinut. Etenkin yksinyrittäjänä yrityksesi henkilöityy herkästi sinuun, mutta niin voi olla myös pienessä yrityksessä.

Henkilöbrändiin pätee sama kuin yrityksen brändiin: mielikuvia syntyy, halusit tai et. Voit kuitenkin rakentaa henkilöbrändiäsi johdonmukaisesti jakamalla osaamistasi, näkemyksiäsi, ajatuksiasi ja kokemuksiasi verkostoillesi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Kannattaa lähteä liikkeelle aihepiireistä, joista tiedät paljon tai jotka kiinnostavat ja innostavat sinua ja ovat sinulle tärkeitä. Mitä annettavaa sinulla on muille? Todennäköisesti moni muu on kiinnostunut samoista asioista, pitää niitä tärkeinä tai voi vaikkapa saada sinulta hyödyllisiä vinkkejä. Ihmiset luottavat usein tuttujensa suosituksiin, joten vahva henkilöbrändi voi olla myös sinulle ja yrityksellesi eduksi.

Henkilöbrändi onkin parhaimmillaan vahva markkinoinnin väline. Kannattaa kuitenkin pohtia tarkkaan, miten erottelee – jopa omassa mielessään – brändin ja oman, yksityisen itsensä. Mitä tahdot jakaa muille, mihin osallistua? Mitkä teot kasvattavat omaa brändiäsi ja mitkä heikentävät sitä? Kenen kanssa tahdot tehdä yhteistyötä?

Pohdi myös tarkkaan, mitä tavoittelet henkilöbrändäyksellä ja ketkä kuuluvat kohderyhmääsi. Jos osaamisesi on kapealta, vaikkapa tekniseltä erityisalalta, henkilöbrändisi äänensävy, viestisi ja kohderyhmäsi ovat hyvin todennäköisesti erilaiset kuin vaikkapa laajaa asiakaskuntaa palvelevalla ravintolayrittäjällä.

Pääset siis alkuun miettimällä hyvin samankaltaisia asioita kuin yrityksen brändiä rakennettaessa. Voit miettiä asiaa vastaamalla esimerkiksi näihin kysymyksiin:

  • Millaisen kuvan haluan antaa itsestäni yrittäjänä ja persoonana? Mistä haluan tulla tunnistetuksi?
  • Mitä tavoittelen? Mitä haluan saavuttaa henkilöbrändin avulla? Mitä hyötyä siitä on liiketoiminnalleni?
  • Mikä erottaa minut ja brändini muista?
  • Miksi minun juttuni kiinnostavat muita? Mitä pystyn antamaan muille, mitä hyötyä tarjoan?
  • Miten haluaisin kohderyhmieni kuvailevan itseäni ja henkilöbrändiäni?
  • Millaisen tunteen haluan herättää kohderyhmissäni?
  • Mitä viestejä haluan vahvistaa? Miltä haluan kuulostaa? Mistä kerron tai mihin otan kantaa?
  • Entä mitä haluan näyttää tai miltä haluan näyttää? Miten visuaalisuus palvelee tavoitteitani?

Lataa brändiopas avuksi

Brändi on vastaus kysymykseen millainen yrityksesi on. Oletko sinä koskaan miettinyt tätä?

Tähän oppaaseen on koottu työkalupakki, jonka avulla voit miettiä miksi yrityksesi on olemassa, miten teet asioita ja mitä haluat kehittää. Tätä kutsutaan brändityöksi!

Yrittäjän brändiopas – näin kehität brändiäsi