Markkinoinnin muistilista

Mahtava liikeidea, kerrassaan loistava! Mutta missä asiakkaat viipyvät? 13 kohdan markkinoinnin muistilista auttaa herättämään asiakkaiden kiinnostuksen.

Yksi aloittavan yrittäjän perusvirhe on unohtaa markkinointi. Loistavakaan idea ei riitä, jos asiakas ei tiedä sinusta mitään. Vaikka tuotteesi tai palvelusi olisi kuinka upea, asiakas ei löydä sinua, ellet houkuttele häntä luoksesi.

Kolmeen kysymykseen on syytä miettiä vastaus jo hyvissä ajoin ennen yrityksen perustamista:

  1. Kuka asiakkaani on?
  2. Missä hän on? Mistä ja miten tavoitan asiakkaan?
  3. Miksi hän ostaisi juuri minulta eikä kilpailijaltani?

On toimiala- ja asiakasryhmäkohtaista, mihin markkinointirahansa kohdentaa. Kannattaa lähteä liikkeelle tutustumalla ydinasiakasryhmään. Missä he liikkuvat ja mihin aikaan? Mitä he harrastavat, lukevat ja katsovat? Miten heitä kannattaa puhutella? Erilaiset yritysrekisterit, joita aloittavalle yrittäjälle tuputetaan puhelimitse, eivät välttämättä tuo asiakkaita. Sen sijaan kannattaa alusta alkaen kerätä omaa kanta-asiakasrekisteriä ja pyytää asiakkailta markkinointilupa. Muista perehtyä tietosuojalainsäädäntöön. Sen voit aloittaa tutustumalla Yrittäjän tietosuojaoppaaseen. Kerran saaduille asiakkaille lisämyynti on aina edullisempaa kuin uusien asiakkaiden hankinta.

Luonnollisesti haltuun kannattaa ottaa myös internet ja sosiaalinen media. Siellä ovat ja sieltä tietoa hakevat kaikenlaiset ihmiset.

Uuden yrittäjän markkinoinnin muistilista:


  1. Markkinointi on muistettava jo rahoitushakemuksia ja budjettia tehdessä – älä tingi siitä. Lue lisää: rahoituksesta.
  1. Valitse yrityksellesi nimi, joka toimii hyvin verkossa ja jonka domain-osoite eli verkkotunnus on vapaana. Hanki verkkotunnuksen mukainen sähköposti. Silloin näytät ammattimaiselta ja suuremmalta yritykseltä, vaikka toimisit yksin. Käytännössä verkkotunnuksen varaamisen hoitavat puolestasi esimerkiksi kotisivuja tekevät ja hallinnoivat yritykset, joita löydät vaikkapa tekemällä verkon hakukoneessa haun verkkotunnuksen varaaminen.
     
  2. Ihmiset ovat internetissä, joten tee kotisivut, jotka palvelevat asiakkaasi tarpeita. Ole selkeä ja suosi tiivistä ilmaisua uuvuttavan viisastelun sijaan. On tärkeää, että sivusto toimii myös mobiililaitteilla. Kuvat ja videot kruunaavat sivustosi. Tämä kaikki vaatii hieman vaivaa ja pikkuisen rahaa, mutta kallista se ei ole. Lue lisää: verkkosivujen rakentaminen.
  1. Hoida sosiaalinen media hyvin, sillä siellä sana leviää. Muista päivittää somekanaviisi säännöllisesti jotain mielenkiintoista. Omille postauksille voi ostaa myös lisänäkyvyyttä. Lataa aloittelijan opas Facebook-mainoksista.
  1. Selvitä, ketkä ovat kilpailijoitasi ja mitä he tekevät. Miten erottaudut heistä asiakkaan näkökulmasta? Miksi juuri sinulta ostettaisiin? Mitä uutta tai parempaa tarjoat? Lue lisää liiketoimintasuunnitelman tekemisestä.
  1. Selvitä korkein mahdollinen hinta, jonka asiakasryhmäsi olisi halukas maksamaan. Älä alihinnoittele, sillä volyymit ovat alussa usein pienet. Hinta ei ole aloittavalle yrittäjälle ensisijainen kilpailuvaltti. Lue lisää hinnoittelusta.
  1. Pienimuotoinenkin markkinatutkimus auttaa ja maksaa oletettavasti itsensä takaisin.
     
  2. Liitä yrityksesi Google My Business -palveluun.
     
  3. Kun pääset alkuun, tutustu Google Adsiin, jonka avulla voit ohjata hakutuloksia nettisivuillesi. Tutustu myös dataohjautuvaan markkinointiin eli asiakkaan profilointiin, käyttäytymiseen ja internetiin jättämiin jälkiin perustuvaan kohdennettuun digimarkkinointiin. Lue lisää digimarkkinoinnista.
  1. Asetu asiakkaasi nahkoihin. Mainos näkyvälläkään paikalla ei tuo asiakkaita, jos et tarjoa jotain uutta ja kiinnostavaa. Mieti jokaisen markkinointitoimenpiteen kohdalla — on se sitten lehti- tai tv-mainos, flyer, pinssi tai somekampanja — missä asiakkaasi näkee mainoksen ja minkä reaktion haluat saavuttaa? Printtimainokset toimivat edelleen, mutta onko se juuri sinun asiakasryhmällesi oikea väline? Lue lisää markkinointimateriaaleista.
  1. Huomioi, että markkinoinnille on asetettu tiettyjä vaatimuksia. Markkinointiaineistosta on esimerkiksi käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos ja kuka mainostaja on. Markkinoinnissa käytettävät viittaukset jatkuvaan alennusmyyntiin ovat sopimatonta markkinointia. Lue lisää mainonnan säännöistä.
  1. Luo uusia kontakteja, mutta käytä myös vanhoja kontaktejasi. Asiakkaat ovat ihmisiä, ja ihminen suhtautuu tuttuun eri tavoin kuin tuntemattomaan.
     
  2. Digiaikanakin käyntikortit ovat edelleen toimiva yhteistietojen vaihdon väline. Ne ovat edullisia eivätkä katoa puhelimen mukana.