Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen. Kuva: Jetro Stavén
1.12.2023 klo 14:15

Petri Salminen jatkaa Euroopan yrittäjäjärjestön SMEunitedin puheenjohtajana

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen on valittu jatkamaan eurooppalaisia pk-yrityksiä edustavan SMEunitedin johdossa 2024–25. Salminen valittiin uudelleen järjestön yleiskokouksessa perjantaina Brysselissä.

SMEunited toimii äänitorvena 22,5 miljoonalle eurooppalaiselle pk-yritykselle. Järjestö edistää EU-päätöksenteossa politiikkaa, joka tukee pk-yritysten kasvua ja kilpailukykyä. Järjestöön kuuluu lähes 70 yrittäjäjärjestöä yli 30:sta Euroopan maasta. Suomen Yrittäjät on SMEunitedin pitkäaikainen ja aktiivinen jäsen.

SMEunitedin puheenjohtajuus on Salmisen mukaan loistava näköala- ja vaikuttamisen paikka eurooppalaiseen politiikkaan ja päätöksentekoon.

–  On suuri kunnia saada yrittäjäkollegojen tuki jatkokaudelle, Salminen sanoo.

–  Euroopan parlamentin vaalit kesäkuussa 2024 avaavat meille loistavan vaikuttamisen ikkunan tulevien vuosien EU-politiikkaan. Meidän on pystyttävä työllämme vahvistamaan pk-yritystemme kilpailukykyä ja varmistamaan, että Euroopassa on kannattavaa yrittää, Salminen jatkaa.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäisen mukaan Salmisen uudelleenvalinta merkitsee jatkuvuutta.

– Tämä on tärkeää aikana, jolloin eurooppalaiset pk-yritykset kohtaavat suurta epävarmuutta ja moninaisia haasteita, aina rahoituksen ja osaavan työvoiman saatavuuden vaikeuksista lainsäädännöstä johtuviin hallinnollisiin ja raportointitaakkoihin, Pentikäinen sanoo.

SMEunited valmistautuu parhaillaan kesäkuussa 2024 järjestettäviin EU-vaaleihin, joissa äänestetään Euroopan parlamentin kokoonpano seuraavaksi kaudelle 2024–29. Järjestö on laatinut keskeiset viestinsä tuleville EU-päättäjille.

Petri Salminen

Jyväskyläläinen Petri Salminen, 42, valittiin Suomen Yrittäjien puheenjohtajaksi syksyllä 2020.
Eurooppalaisen kattojärjestön SMEunitedin puheenjohtajaksi Salminen valittiin joulukuussa 2021.
Salminen on toiminut yrittäjänä kaksi vuosikymmentä. Hänen yrityksensä Salminen & Tikka Oy tuottaa myynnin ja johtamisen kehittämis- sekä rekrytointipalveluja.

Muita kiinnostavia aiheita