18.7.2002 klo 11:16

Suomen Yrittäjien puheenjohtajakilpa tiivistyy

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja ja 1-4 varapuheenjohtajaa valitaan 11. lokakuuta Lahdessa pidettävässä liittokokouksessa. Useat jäsenjärjestöt ovat jo kertoneet julkisesti ehdokkaastaan Suomen Yrittäjien johtoon. Taloussanomat spekuloi 17.7. puheenjohtajapelin kiristyneen.

Taloussanomat oli tehnyt soittokierroksen Suomen Yrittäjien jäsenjärjestöihin tiistaina 16. heinäkuuta ja kysellyt puheenjohtajaehdokkaista. Lehti otsikoi: ?Yrittäjien puheenjohtajakisasta on tulossa kolmen kauppa?.

Lehden arvion mukaan ?Suomen Yrittäjien seuraava puheenjohtaja on löytymässä pirkanmaalaisen kansanedustajan Kari Kantalaisen, lehtiyhtiö Keski-Uusimaan ja Taloustutkimus Oy:n omistajan keravalaisen Eero Lehden ja kurikkalaisen optikkoyrittäjä Heikki Rinta-Rahkon muodostamasta kolmikosta.?

Lopullista ehdokasasettelua Yrittäjäjärjestössä ei ole, vaan vielä liittokokouksessakin voi ryhtyä ehdokkaaksi ja tulla valituksi. Mutta tässä vaiheessa kesää yhdeksän henkilöä on ilmoitettu mukaan puheenjohtajistokilpaan. Viisi pyrkii puheenjohtajaksi, yksi ehdokkaista ilmoittaa väljemmin tavoittelevansa paikkaa puheenjohtajistossa ja kolme tavoittelee vain varapuheenjohtajuutta.

Länsipohjan Yrittäjät esittää puheenjohtajaksi Kaarina Ahoa. Hän on torniolainen kuljetusalan yrittäjä. Kaarina Aho on toiminut luottamustehtävissä paikallisella, alueellisella ja valtakunnallisella tasolla, viimeksi 1990-luvulla Suomen Yrittäjien varapuheenjohtajana.

Pirkanmaan Yrittäjät esittää puheenjohtajaksi kansanedustaja Kari Kantalaista. Hän on Pirkanmaan Yrittäjät ry:n puheenjohtaja ja Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja. Yritystoiminnassa hän on mukana Poptori Oy:n hallituksen jäsenenä ja yrittäjäosakkaana.

Uudenmaan Yrittäjät esittää puheenjohtajaksi Eero Lehteä. Hän on aluejärjestön varapuheenjohtaja Keravalta. Ensimmäisen yrityksensä Taloustutkimus Oy:n Eero Lehti käynnisti vuonna 1971. Vuonna 1978 hän osti lehtiyhtiö Keski-Uusimaan, joka nykyään julkaisee lähes 20 eri lehteä.

Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät esittää puheenjohtajaksi Heikki Rinta-Rahkoa. Hän on Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Kurikasta. Hänen yrityksensä on Kurikan Keskusoptiikka Ky.

Espoon Yrittäjät esittää puheenjohtajaksi Yrjö Rossia, joka on Espoon Yrittäjät ry:n puheenjohtaja. Hän on koulutukseltaan insinööri ja toimii yrittäjänä.

Satakunnan Yrittäjät esittää puheenjohtajistoon Erkki K. Mäkistä Äetsästä. Mäkinen on toiminut yrittäjänä yli 30 vuotta ja harjoittaa nykyisin yritystoimintaa auktorisoituna tilintarkastajana ja tilitoimistoyrittäjänä. Hän on Satakunnan Yrittäjien puheenjohtajana sekä Suomen Yrittäjien hallituksen ja työvaliokunnan jäsen.

Varapuheenjohtajan paikkaa tavoittelee Suomen lasitus- ja hiomoliiton ehdotuksesta Reijo Kärkkäinen. Hänen yrityksensä on Kerroslasi Oy, joka laminointitehdas. Kärkkäinen on Suomen Yrittäjien hallituksen ja työmarkkinavaltuuskunnan jäsen.

Lapin Yrittäjät esittää Sirpa Orrea varapuheenjohtajaksi. Sirpa Orre on apteekkari ja toiminut SY:n hallituksessa vuodesta 2000 sekä työvaliokunnassa kuluvan vuoden alusta lähtien.

Kymen Yrittäjät esittää varapuheenjohtajaksi Tuomo Tepposta. Tepposen yrittäjäperhe on Tepponen Oy Kauppapuutarhan lisäksi mukana liimapuu- ja puutalorakentamisen alalla Oy SafeWoofd Ltd:n kautta. Tuomo Tepponen on Suomen Yrittäjien hallituksen jäsen.