6.10.2001 klo 18:41

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus:Aluepolitiikan pitää keskittyä osaamisen ja yhteistyön kehittämiseen

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä toimien tehostamista tasapainoisemman aluekehityksen puolesta. Järjestö uskoo, että tehokkainta aluepolitiikkaa on voimavarojen keskittäminen kehitysalueilla osaamisen ja yhteistyön parantamiseen. Yritystoimintaa, eikä myöskään aluekehitystä, voi rakentaa pääosin tukien varaan.

Nilsiässä lauantaina puhunut Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo, että ainoa todellinen keino tasapainottaa aluekehitystä on yrittäjyyden ja osaamisen yhdistäminen sekä sitä kautta syntyvä luova yhteistyö ja verkottuminen.

– Viisaasti kohdennetuilla tuilla voidaan kannustaa ja kiihdyttää muutoin terveellä pohjalla olevaa kehitystä. Yhteiskunnan tukipanostuksilla voidaan näin korjata markkinoiden puutteita ja vähentää sijaintipaikasta johtuvien erojen vaikutusta kilpailuun, Järventaus sanoo.

– Yritystoiminnan tulee rakentua aina hyvään liikeideaan, jolla on kysyntää paikallisilla tai laajemmilla markkinoilla. Yritystoimintaa ei voi rakentaa tukien varaan, hän jatkaa.

Järventauksen mukaan aluekehitystoimilta vaaditaan tehoa ja voimaa. Ongelma on siinä, että näyttävätkään toimet eivät välttämättä tuo tulosta. Siksi aluekehitystoimien vaikuttavuuden arviointi olisi erityisen tärkeää, Järventaus sanoo.

Lisätietoja: Viestintäpäällikkö Petri Nieminen Suomen Yrittäjät, p. 050 547 7495