16.5.2002 klo 10:46

Ylivelkaantuneiden auttamiseksi tarvitaan myös lakimuutos-pankkien tekemä sopimus ei yksin riitä

Valtiovallan ja Suomen Pankkiyhdistyksen vastikään saavuttama yhteisymmärrys vapaaehtoisten velkajärjestelyjen aikaansaamisesta vuosien 1990-94 aikana velkaantuneille on Suomen Yrittäjien mielestä hyvin myönteinen toimi. Yrittäjäjärjestö edellyttää myös perintätoimistojen saamista mukaan sopimusjärjestelyihin.

Johtaja Rauno Vanhanen Suomen Yrittäjistä toteaa, että näiden toimien lisäksi tarvitaan edelleen nopeasti muutoksia velkajärjestelylakiin. Toistaiseksi ei voida tietää, miten sopimusperusteisia velkajärjestelyitä tullaan toteuttamaan. Sopimusperusteiset maksuohjelmat eivät myöskään aina auta useiden velkojien tapauksissa. Lakiin tulisi saada se oleellinen muutos, että myös yritystoiminnan johdosta velkaantuneet voisivat nykyistä helpommin päästä velkajärjestelyyn.

Ylivelkaisuus on viime vuosikymmenen jäljiltä edelleen laajasti myös yrittäjiä koskettava ongelma. Arvioiden mukaan edelleen on noin 20000 yritystoiminnasta velkaantunutta. Nämä vastuut ovat lähes poikkeuksetta selvästi suurempia kuin mihin kuluttajan asemassa oleva voi joutua.

Oikeusministeriössä valmisteilla olevassa lakiehdotuksessa lähdetään siitä, että ylivelkaantuneen yrittäjänkin tulisi päästä velkajärjestelyyn, jos velkaantumisesta on kulunut pitkä aika ja jos yrittäjä on pyrkinyt lyhentämään velkaansa.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi