Johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers
5.4.2022 klo 18:34

Yrittäjät: Hallituksen päätökset eivät vastaa talouden haasteisiin

– Hallituksella oli viimeinen hetki ryhtyä vastuulliseen taloudenpitoon. Se hetki on nyt menetetty. Velkaantumisessa vedotaan koronaan, vaikka velkaa on kertynyt jo vuosikausia. Ongelma siirtyy jälleen seuraaville hallituksille. Pitkällä aikavälillä vaadittavaa noin 7–8 miljardin euron sopeuttamista ei tälläkään hallituskaudella ole aloitettu, johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Varautuminen vahvistaa maamme turvallisuutta ja samalla ympäristöä yrittämiselle. Puolustusmenojen lisääminen on perusteltua, Kuismanen sanoo.

–  Uudistuminen on kuitenkin hallitukselta ennemmin symbolista kuin tekoja, Kuismanen jatkaa.

Positiivista on, että hallitus ottaa käyttöön tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan verokannustimen 2023 alusta ja panostaa tutkimukseen muun muassa nostamalla Suomen Akatemian tutkimushankevaltuutta.

Rakenteelliset ongelmat vaativat rakenteellisia uudistuksia

–  Koronakriisi ja Ukrainan sota ovat vakavia muistutuksia siitä, miten tärkeää olisi ollut laittaa talous kuntoon hyvinä aikoina. Meillä ei näin tehty. Uudistuksia ja säästöjä on lykätty. Meillä on ylivelkaantunut talous, joka kohtaa mm. väestön nopean ikääntymisen ja korkoriskin.

– Elvyttävälle finanssipolitiikalle ei Ukrainan kriisin keskelläkään ole sijaa. On selvää, että julkisen talouden velkasuhde ei tule taittumaan. Jotta hyvinvointiyhteiskuntaa voidaan vastuullisesti ylläpitää, tarvitaan tuotantomahdollisuuksia lisääviä toimenpiteitä, jotka siivittävät talouden pitkässä juoksussa reippaaseen kahden prosentin kasvuun.

Vaikuttavia työllisyyspäätöksiä tarvitaan

–  Markkinataloudessa hintojen nousua ei pidä kompensoida indeksikorotuksilla. On pidettävä huolta siitä, nimenomaan näinä aikoina, että esimerkiksi työn tarjonnan kannustimia ei heikennetä.

Yrittäjät esitti hallitukselle vaikuttavia työllisyystoimia. Nyt tehdään kuitenkin asioita, joilla muutellaan hallintoa, mutta ei luoda uusia työpaikkoja. Vaikuttavia toimia olisivat olleet sosiaaliturvan uudistaminen sekä ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastaminen ja lyhentäminen.

Lisätietoja: johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen, p. 050 3560705, mika.kuismanen@yrittajat.fi