23.11.2021 klo 12:17

Yrittäjät: Kela-korvaukset tuplattava jonojen purkamiseksi, yhtiöittämisoperaatiot alueilla keskeytettävä

Suomen Yrittäjien valtuuston kannanotto 23.11.2021

Yrittäjät esittää yksityisen sairaanhoidon Kela-korvausten tuplaamista jonojen purkamiseksi ja hoitotakuun mahdollistamiseksi. Yhtiöittämisoperaatiot hankintalain kiertämiseksi on lopetettava alueilla välittömästi, Suomen Yrittäjien valtuusto edellyttää.

1. Jonot lyhemmäksi Kela korvausten tuplaamisella

Yrittäjät esittää, että Kela-korvaukset tuplataan hoitovelan hoitamiseksi, jonojen purkamiseksi ja hoitotakuuseen pääsemiseksi.

– Kaikilla suomalaisilla on oikeus hoitoon, ei vain heillä, joilla on työterveys, vakuutus tai paksu lompsa. Erityisesti pienituloiset ovat päässeet Kela-korvausten turvin yksityiselle hoitoon julkisen terveydenhuollon jonojen sijaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoi järjestön valtuuston kokouksessa.

– Tuplaamalla Kela-korvaukset lyhennetään korona-aikana kasvaneet jonot. Samalla saadaan yksityisten sote-yritysten resurssit ja osaaminen suomalaisten käyttöön, hän jatkoi.

Myös suomalaiset haluavat Kela-korvauksia tulotasosta riippumatta. Kela-korvauksia tarvitsevat eniten ikääntyneet ja vähiten ansaitsevat, kertoo tuore kyselytutkimus. Suunterveydessä aikuisten asiakaskäynneistä puolet toteutetaan jo yksityisellä puolella ja kokemukset ovat hyviä.

2. Yhtiöittämisvimma kilpailutusten kiertämiseksi keskeytettävä

Alueilla ja kunnissa on päällä yhtiöittämisvimma kilpailutusten kiertämiseksi. Yhtiöittämällä esimerkiksi ateriatuotannon kunta voi myydä palveluaan suoraan hyvinvointialueelle sidosyksikköjärjestelyin.

– Hyvinvointialueiden ja kuntien kannattaa ostaa palveluita yksityisiltä toimijoilta aina, kun se on mahdollista, ei inhouse-kikkailulla kilpailutuksia kiertämällä omilta yhtiöiltä. Tästä tulevat aluepäättäjät linjaavat, Yrittäjien valtuuston puheenjohtaja Jyrki Mäkynen totesi valtuustolle.

–  Ei ole järkeä, että hyvinvointialueet yli-investoivat tukipalveluihin ja kiertävät yhtiöillään hankintalakia. Veronmaksajan ja asiakkaan etu on, että laatu ja hinta kilpailutetaan avoimesti. Eurot tarvitaan hoitoon, ei tehottomiin tukipalveluihin, Mäkynen sanoi.

–  Lisäksi julkisen sektorin on viimein tiedettävä, paljonko sen sote-palvelut veronmaksajalle todellisuudessa maksavat. Tarvitaan yhtenäinen ja läpinäkyvä laskentamalli, jolloin yksityisen ja julkisen hintaa ja laatua voidaan vertailla. Huomioon on otettava kaikki kustannukset kiinteistöistä hallintoon, Mäkynen lisäsi.

3. Palvelusetelit liikkeelle turvaamaan palvelut

Yrittäjät esittävät, että palvelusetelit otetaan laajalti käyttöön hyvinvointialueilla. Tästäkin sote-päättäjät voivat linjata.

– Esimerkiksi Jyväskylässä on saavutettu sekä kustannussäästöjä että tyytyväisempiä asiakkaita. Palveluseteli on erinomainen työkalu lisätä asiakkaan valtaa, valinnanvapautta sekä palveluiden laatua ja tehokkuutta. Olisi sulaa hulluutta olla käyttämättä palveluseteliä, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Kun palveluseteli on hinnoiteltu oikein, tarjontaa riittää, mikä jättää julkiselle sektorille tilaa panostaa alueille, joilla sitä tarvitaan eniten, Yrittäjät korostaa. Tämänkin vuoksi julkisen ja yksityisen sektorin yhteinen kustannuslaskenta on otettava käyttöön välittömästi.

– Kannamme suurta huolta siitä, että suomalaisten sote-palvelut heikkenevät ja niiden kustannukset räjähtävät, jos niiden tuotanto sosialisoidaan. Laadukkaat sote-palvelut voidaan turvata järkevin kustannuksin vain monituottajamallilla, Salminen kiteyttää.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjien valtuuston puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, p. 0400 364 791 jyrki.makynen@yrittajat.fi, puheenjohtaja Petri Salminen, p. 0400 608 812, petri.salminen@yrittajat.fi ja toimitusjohtaja, 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi.

Muita kiinnostavia aiheita