Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers
12.5.2022 klo 10:09

Yrittäjät: Nato-jäsenyyden hakeminen on erittäin tärkeä yrityksille

– Valtiojohdon ilmoitus Nato-jäsenyyden hakemisesta on erittäin tärkeä viesti yrittäjille ja yrityksille. Uskomme, että jäsenyys vahvistaa Suomen turvallisuutta, vapautta ja vakautta. Parasta yrittäjyyspolitiikkaa on varmistaa maan vakaus ja vapaus, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Nato-jäsenyys lujittaisi Suomen asemaa sekä vähentäisi Venäjän aiheuttamaa Suomeen kohdistuvaa markkinariskiä, joka on kasvanut Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

– Yrityksille on erittäin oleellista, että hakemusprosessi tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti. Jäsenyyshakemuksen nopea käsittely ja Suomen turvallisuuden varmistaminen prosessin aikana on tärkeää, Pentikäinen sanoo.

– Julkilausuma Suomen ja Iso-Britannian yhteistyöstä vahvistaakin maamme turvallisuutta sekä pitkällä aikavälillä mutta erityisesti kriittisen Nato-jäsenyysprosessin aikana.

Yrittäjien mielestä on suotavaa, että Ruotsin ja Suomen jäsenyyshakemukset jätettäisiin suunnilleen yhtä aikaa, nopeasti ja liittyminen tapahtuisi yhdessä.

– Se mahdollistaisi Naton Pohjois-Euroopan puolustuksen kehittämistä kokonaisuutena. Jäsenyys vahvistaisi yritystoiminnan edellytyksiä koko Pohjolassa.

Yrittäjistä 70 prosenttia kannatti Natoon liittymistä huhtikuussa, osoitti Yrittäjägallup.

– Oletan, että jäsenyyden kannatus on vahvistunut sen jälkeen myös yrittäjien keskuudessa, kuten on tapahtunut muun väestön osalta, Pentikäinen arvioi.

Lisätietoja: Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, 040 5041944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi, Suomen Yrittäjät