Yrityksen on syytä kartoittaa ja suojata liiketoimintansa kannalta tärkeät aineettomat oikeudet. Suojaa jäljittelijöitä vastaan antavat esimerkiksi patentti ja tavaramerkki.
Immateriaalioikeudet eli aineettomat oikeudet ovat tärkeä osa liiketoimintaa ja innovaatioita. Yrityksen aineettomat oikeudet (IPR, intellectual property rights) koskevat esimerkiksi tekniikkaa, muotoilua, tuotemerkkejä, brändiä ja liikesalaisuuksia.
Aineettomia oikeuksia voivat suojata muun muassa patentti, hyödyllisyysmalli, tavaramerkki, mallioikeus ja tekijänoikeus. Niiden avulla voit rajoittaa kilpailijoiden toimintaa sekä puolustaa omaa markkinaosuuttasi ja vallata uutta. Siksi tärkeät aineettomat oikeudet kannattaa suojata. Yrityksen kannattaa myös valvoa omia oikeuksiaan ja puuttua ajoissa niiden loukkauksiin.
Patentti suojaa keksintöä
Patentilla saa yksinoikeuden keksinnön ammattimaiseen hyödyntämiseen. Hyödyntämisellä tarkoitetaan esimerkiksi keksinnön mukaisen tuotteen valmistusta, myyntiä ja vuokrausta.
Tavaramerkki on tavaran tai palvelun tunnusmerkki, joka voi muodostua sanoista, kuvioista tai niiden yhdistelmästä. Se erottaa tuotteesi ja palvelusi kilpailijoiden vastaavista. Tavaramerkin voi rekisteröidä joko Suomessa tai kattamaan suoraan koko EU:n.
Toiminimi on yrityksen nimi, jota käytetään elinkeinotoiminnassa. Käyttämättömät toiminimet usein estävät uusien tavaramerkkien ja toiminimien rekisteröinnin. Niinpä niitä voi hakea kumottavaksi.
Liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa, jolla on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa ja joka ei ole julkista. Liikesalaisuuksia on yleensä järkevää suojata lakisääteisen suojan lisäksi sopimuksilla.
Voit selvittää keksintösi uutuuden ja patentoitavuuden itse tai pyytää apua esimerkiksi joiltakin näistä: Keksintösäätiö, yliopistojen ja yksityisten yritysten keksintö-, innovaatio- tai patenttiasiamiehet, Patentti- ja rekisterihallituksen asiantuntijat.
Tutkimus- ja kehitystoimintaan, mukaan lukien IPR-asioihin, on tarjolla erilaisia palveluja ja tukimuotoja.