Etsi

Yrittäjyys

Sipoonkorpi sai oman Tilan

Ravintola Tilassa kaikki ruoat ja leivonnaiset tehdään paikan päällä ravintolassa. Kotimaisia raaka-aineita ja lähituotteita hyödynnetään niin paljon kuin mahdollista ja pihapiirissä toimii myös oma juustola.

Ravintola Tilassa tuntee heti itsensä tervetulleeksi. Sen verran innokkaasti heiluvat hännät jo ravintolan ovella, kun Meesi, Göööran ja Armi touhottavat vastaanottamaan vieraita. Pian paikalle ehtivät pellavaisissa esiliinoissaan myös yrittäjät Kaisa Rantama ja Matti Seppälä.

”Koirat ovat sellaisia jäänmurtajia. Jos niitä ei näy, joku jo kyselee niiden perään”, Seppälä kertoo.

Tilan pihapiirissä käyskentelee myös kissoja ja kanoja, läheisellä niityllä laiduntaa lampaita. Kesällä 2018 avautuneen Ravintola Tilan eläimet ovat etenkin lapsiperheiden suosiossa, mutta niitä rapsuttelevat myös yritysasiakkaat, jotka pitävät Tilassa kokouksia.

Ravintola Tila sijaitsee Sipoon Hindsbyn kylässä keskellä vehreää maalaismaisemaa. Kaisa Rantama ja Matti Seppälä ovat asuneet samassa pihapiirissä jo 30 vuotta. Nyt vanhan navetan kohdalla on tyylikäs Tila, joka on arkkitehti Marcus Björnin suunnittelema. Rakennustöissä oli mukana sipoolainen rakennusfirma ja paikallisia nuoria.

”Se on ollut meille jonkinlainen markkinointivaltti, vaikka emme me sitä rakennusvaiheessa niin ajatelleet. Sipoo on pieni kunta, täällä pidetään paikallisuutta arvossa”, Rantama kertoo.

Investointituki auttoi alkuun

Ennen Tilaa Kaisa Rantama työskenteli 30 vuotta johtotehtävissä ravintola-alalla. Matti Seppälällä oli 25 vuotta pieni kustantamo ja antikvariaatti Helsingissä. Osa antikvariaatin noin 5000 kirjan kokoelmasta on esillä Tilan kokoustiloissa, vaikka pääosa kirjoista myydäänkin nyt verkkokaupan kautta.

Tilan yrittäjiksi Rantaman ja Seppälän vei toive muutoksesta. ”Olin jo pitkään haaveillut, miten mukava olisi löytää sellainen työ, jota voisi tehdä kotona. Ei tarvitsisi joka aamu lähteä ajamaan kohti Helsinkiä”, Kaisa Rantama kertaa.

Sitten netissä surffaillessa tuli vastaan ilmoitus kiinnostavasta koulutuksesta. Rantama haki ja pääsi opiskelemaan maidonjalostajan ammattitutkintoa. ”Aloimme Matin kanssa miettiä, voisiko jostakin vuokrata käyttöön pienen juustolan.”

Se osoittautui kuitenkin käytännössä mahdottomaksi, joten ratkaisuksi jäi rakentaa oma juustola. Nyt juustola sijaitsee Tilan naapurissa. ”Tuntui hyvältä ajatukselta, että tulonlähteitä olisi kaksi: juustola ja ravintola”, Matti Seppälä sanoo.

Sykäyksen yritystoiminnan aloittamiselle antoi Sipoon elinkeinopäällikkö, jolta Seppälä ja Rantama kuulivat, että ravintolan ja juustolan perustamiseen olisi mahdollista hakea EU:n investointitukea. Sellaista yrittäjät myös saivat.

”Ei tällaisia asioita välttämättä itse tiedä ja löydä. Siksi olemme neuvoneet muitakin yrittäjiä ottamaan yhteyttä kunnan elinkeinopalveluihin. Yrittäjällä on hyvä olla jokin kanava, josta voi kysellä neuvoa”, Seppälä miettii.

Kesä on Tilan sesonkiaikaa

Ravintola Tila on kesäkuukausina avoinna kuusi päivää viikossa. Maanantaisin ovet pidetään suljettuina. Syksystä kevääseen Tila on ruokailijoille avoinna vain viikonloppuisin. Kokous- ja yritysasiakkaita ravintola kokoustiloineen palvelee ympärivuotisesti. Kaikki ruoat ja leivonnaiset tehdään paikan päällä ravintolassa. Kotimaisia raaka-aineita ja lähituotteita hyödynnetään niin paljon kuin mahdollista.

Juustolan toimintaan yrittäjät ovat varanneet viikosta kaksi päivää. Maitoauto tuo maitoa noin 500 litraa viikossa. Siitä valmistuu leipä-, valkohome- ja grillijuustoa sekä kypsytettyä kittipintaista kermajuustoa. Juustoja myydään Tilassa ja ne maistuvat myös ravintolan ruokalistalla. ”Seuraava tavoitteemme on saada juustojamme myyntiin paikallisiin ruokakauppoihin ja muutamiin ravintoloihin”, Rantama kertoo.

Kaisa Rantama ja Matti Seppälä vastaavat Tilan ja juustolan toiminnasta pääosin kahdestaan. Isoimpiin tilaisuuksiin ja kiireaikoina palkataan lisäksi avuksi kokkeja ja tarjoilijoita. Myös pariskunnan aikuiset lapset, Ellen ja Aku, ovat välillä vanhempiensa apuna yritystoiminnassa. Heidän vastuullaan on Tilan markkinointi sosiaalisessa mediassa.

”Pienyrittäjille markkinointi on usein vaikea pala. Harva on sen alan asiantuntija. Kotisivut ja Facebook ovat meille kaikkein tärkeimmät kanavat. Markkinointi somessa on tuonut ravintolaan kävijöitä heti ensimmäisistä päivistä saakka”, Seppälä kuvailee.

Monet kävijät ovat ulkoilijoita vieressä sijaitsevan Sipoonkorven kansallispuiston maisemista. Se oli yksi syy, miksi Rantama ja Seppälä uskalsivat perustaa ravintolan keskelle Hindsbyn maaseutua. ”Kävijät ovat ihmetelleet ja ihastelleet, miten täältä ulkoilureittien varrelta voi löytyä ihan oikea ravintola.”

Joskus on oltava joutilaana

Kaisa Rantaman mukaan ensimmäinen vuosi Tilan yrittäjinä ei ole tuonut suuria yllätyksiä. Kustannuksia on ollut enemmän kuin yrittäjät etukäteen ajattelivat, sillä sekä ravintola että juustola vaativat paljon kalliita laitehankintoja.

”Eniten on kuitenkin pitänyt kouluttaa itseään siihen, että välillä pitää olla tekemättä yhtään mitään”, Rantama sanoo. Seppälän mukaan se onnistuu, kun välillä sulkee yrityksen ovet ja lähtee edes päiväksi pois. ”Pyrimme siihen, että meillä on yksi vapaapäivä viikossa. Lomaa olemme ehtineet pitää pari viikkoa.”

Yrittäjäkaksikon mukaan Tila ei tavoittele kasvua, vaan tavoite on, että omalla työllä tulee toimeen. Kun ravintolan kävijämäärät kasvavat ja vakiintuvat, muutaman työntekijän palkkaaminen tarjoaisi mahdollisuuden keventää omaa työtaakkaa.

”Haluamme tehdä työmme niin, että pystymme seisomaan asiamme takana. Paras palkinto työstämme on asiakas, joka haluaa tulla Tilaan vielä uudestaan.”

 

Teksti ja kuvat: Krista Korpela-Kosonen Ulkokuva: Kai Hypén

Lue lisää: www.ravintolatila.com