Etsi

Startup

Some-tilien hallintasovellus herättänyt sijoittajien kiinnostuksen – ”Älytön lento päällä”

2,5 miljoonaa suomalaista kuluttajaa on Facebookissa. Silti pk-yrityksistä isolta osalta puuttuu sosiaalisen median läsnäolo kokonaan. Suomalainen Hookle iskee tähän markkinarakoon.

Helsinkiläisen Hookle Oy:n sovellus lupaa auttaa pienyrittäjät mukaan some-maailmaan ja automatisoida some-tilien hallinnan. Pk-yrittäjille erityisesti suunnitellun sovelluksen avulla yrittäjä pystyy hallitsemaan kokonaisuutta yhden työkalun kautta.

Demoversion käyttäjien palaute laitettiin tuotantoon ja uusi Beta-versio julkaistaan Los Angelesissa Googlen konferenssissa tänään.

Betaversion voi ladata hookle.netistä. Betassa on Facebook ja Twitter-kytkennät, kaupallisessa versiossa kytkentöjä tulee olemaan useampaan sosiaalisen median kanavaan.

Kiinnostusta eri maista

Hooklen yrittäjä Tero Seppälä kertoo, että marras-joulukuun vaihteen Slush-kasvuyritystapahtuma on poikinut hyvin sijoittajatapaamisia, ja tapaamisia on edelleen.

– Meillä on ollut älytön lento päällä. Tapaamamme sijoittajat sanoivat, että sovelluksellemme olisi ollut tarvetta Slushissa. Meillä meni itselläkin tapahtumassa aikaa, kun julkaisimme päivityksiä eri some-tileille, kaikkiin erikseen.

Tässä vaiheessa sovellus on maksuton ja se on ladattavissa Google Playstä. Apple-sovelluksen voi ladata yrityksen kotisivuilta.

– Kun sovellus alkaa palvella ihan oikeasti yrityksiä, siitä tulee maksullinen premium-versio. Jatkossakin rajoitettuun yksityiskäyttöön sen voi ladata ilmaiseksi, Tero Seppälä kertoo.

Googlen tämänpäiväinen konferenssi on kehittäjille. Se striimataan ympäri maailmaa.

– Olemme siellä yhtenä showcasenä ja mukana Keynote -puheessa. Se on iso juttu suomalaisille, että pääsee framille kyseisellä areenalla. Meillä on tapahtumassa myös omia esityksiä ja oma ständi.  

Muut yhtiökumppanit ovat Jere Seppälä ja Juha Uotila.

Pienyrityksen asiakkaat ovat jo somessa

Iso osa pk-yrityksistä on jälkijunassa heräämässä digitaalisuuteen. Sosiaalinen media on kustannustehokas ja vuorovaikutteinen kanava olla yhteydessä asiakkaisiin.

Seppälä muistuttaa, että pienenkin yrityksen asiakkaat, käytännössä katsoen kaikki kuluttajat, ovat jo sosiaalisessa mediassa.

– Käytännössä yrityksetkin näkyvät jo sosiaalisessa mediassa, halusivat ne sitä tai eivät, koska kuluttajat pitävät tästä huolen, lisää Seppälä.

– Pienyrittäjät tietävät, että heidänkin pitäisi olla, mutta ongelma on se, että some nähdään viidakkona ja mörkönä. Heille sovelluksemme tarkoitus on, että sen avulla pääsee helposti someen ja vietyä yrityksensäkin sinne.

Järjestelmä ehdottaa käyttäjälle automaattisesti sisältöjä.

Hooklen sovellus on tehty Googlen Flutter-teknologialla. Flutter-työkalu on vielä kehitysvaiheessa, ns. alfa moodissa. Uusi teknologia nopeuttaa mobiilisovelluksen kehittämisen Seppälän mukaan 3-5-kertaiseksi nykyisestä. Samalla kustannus puolittuu. Teknologian ydin on siinä, että yhdellä ja samalla koodilla voidaan kehittää sovellus eri mobiilialustoille. Normaalisti tehdään eri koodilla eri alustoille.

Ensimmäinen rahoituskierros lisää vauhtia

Pk-yrityksille suunnattu some-tilien hallinnan automatisoiva sovellus on kiinnostanut sijoittajia.

– Viime viikolla minulla oli seitsemän sijoittajatapaamista. Olemme tavanneet ruotsalaisia, englantilaisia ja suomalaisia sijoittajia. On tosi mukava, että kiinnostusta löytyy.

Tähän asti helsinkiläisyritys on kehittänyt tuotettaan Tekesin Tempo-rahoituksella ja omalla pääomalla. Rahoituskierros on tavoitteena saada maaliin ensimmäisen kvartaalin aikana.

– Sijoittajat haluavat ennen sijoituspäätöstä nähdä tietynlaista edistystä ja miten tuote otetaan vastaan. Sen jälkeen pääsemme kansainväliseen kasvuun huomattavasti nopeammalla kulmakertoimella.

Varsinainen, kaupallinen versio lanseerataan helmikuun lopussa Barcelonassa Mobile World Congressissa.

Kuvassa: Tero Seppälä, Jere Seppälä ja Juha Uotila.

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi

Osallistu Digikouluun