Etsi

Emergency banner

Korona

Nordealle satoja yhteydenottoja lyhennysvapaista – Näin avokätisiä eri pankit ovat

Tarve yrityslainojen lyhennysvapaisiin kuukausiin kasvaa jatkuvasti. Nordean mukaan aihetta paniikkiin ei silti ole.

Koronaviruksen aiheuttamat kulutuskäyttäytymisen muutokset ovat näkyneet suomalaisten pk-yritysten taloustilanteessa nopeasti. Tämä on lisännyt tarvetta pankkilainojen lyhennysvapaisiin kuukausiin.  

– Meille on tullut satoja yhteydenottoja yrityksistä sen jälkeen, kun viime perjantaina julkaisimme tiedon mahdollisuudesta hakea lyhennysvapaata. Osa yrityksistä haluaa hyödyntää mahdollisuuden heti, mutta suuri osa kysyy vasta lisätietoja varautuakseen tulevaan, Nordean yrityspankeista vastaava johtaja Aleksi Lehtonen kertoo.

Lehtosen mukaan suomalaisten yritysten varautuminen poikkeustilanteisiin vaihtelee huomattavasti. Osalla on selkeät varautumissuunnitelmat ja esimerkiksi vaihtoehtoiset toimitustavat tuotantoketjuihin, osalla varautuminen on puutteellisempaa.

Nordean mukaan se pitää tiukentuneessa taloustilanteessa myös itse tiiviimmin yhteyttä asiakkaisiinsa. 

– Yrityspankkiirimme ja neuvojamme kontaktoivat nyt aktiivisesti asiakasyrityksiämme käydäkseen heidän tilannettaan yhdessä läpi. Kartoitamme jatkuvasti kokonaiskuvaamme ja arvioimme epidemian vaikutuksia. Koemme, että meillä on Pohjoismaiden suurimpana pankkina erityinen vastuu tukea asiakkaita ja yhteiskuntaa vaikeina aikoina. Monen pienyrittäjän elinkeino on kiinni päivittäisissä asiakasvirroissa, ja yhtäkkisellä kysynnän laskulla on yrityksen ja yrittäjän elämässä merkittäviä seurauksia, Lehtonen jatkaa.

Samalla hän toivoo, että suomalaiset käyttäisivät poikkeusaikanakin mahdollisuuksiensa rajoissa yritysten tarjolla olevia palveluita.

"Myös omistajien lisäpanostukset tarpeen"

Lehtonen kannustaa yrityksiä olemaan yhteydessä pankiinsa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

– Haluamme yhdessä etsiä ratkaisuja asiakkaillemme ja auttaa ennaltaehkäisemään vaikeiden tilanteiden syntyä. Ennakoivasti meillä on siihen huomattavasti paremmat mahdollisuudet kuin silloin, kun yrityksen tilanne on jo kärjistynyt.

Nordea opastaa asiakkaitaan tekemään realistiset ennusteet likviditeetistä sekä selkeät kassavirtabudjetit.

– Kuten normaalissakin taloustilanteessa, kiinnitämme päätöksenteossa huomiota yrityksen pitkän aikavälin näkymiin. On selvää, että hankalissa tilanteissa myös omistajien lisäpanostukset ovat tarpeen, Lehtonen muistuttaa.

Nordeassa ei nähdä syytä paniikkiin.

– Otamme tilanteen vakavasti, rauhallisesti ja ammattimaisesti. Yleisesti ottaen suomalaiset yritykset ovat selvinneet varsin hyvin erilaisista poikkeustilanteista. Niin uskomme tälläkin kertaa käyvän, Lehtonen sanoo.

Pankkien käytännöt vaihtelevat

Kerroimme aikaisemmin tällä viikolla pankkien käytännöistä lyhennysvapaisiin liittyen. Nordea kertoo tarjoavansa yrityslainoihin kolmen kuukauden lyhennysvapaan. OP Ryhmä sen sijaan tarkastelee yrityslainojen maksuaikojen muutoksia tapauskohtaisesti. Maksuohjelman muutoksista ei peritä erillistä maksua.

– Rahoituskelpoisille yrityksille tarjotaan lisärahoitusmahdollisuuksia joko suoraan OP:n ratkaisuna ja Finnveran takausten kanssa. Uskon, että näitä elementettejä hyödyntämällä elinkelpoiset yritykset selviävät koronaviruspandemiasta, OP:n pankkitoiminnan pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Heikki Peltola kommentoi.

Aktialta tarjoaa yrityksille enintään kahdeksan kuukauden lyhennysvapaata, kun sitä haetaan 30. toukokuuta mennessä.

– Kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiin ja voimme sparrailla, että pääsemme yhteiseen näkemykseen tilanteesta, Aktian yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Irma Gillberg-Hjelt sanoo.  

Danske Bank kertoo niin ikään mahdollisuudesta muutoksiin yritysasiakkaiden maksuohjelmiin. 

– Suhtaudumme joustavasti lyhennysvapaisiin ja tarkastelemme käyttöpääomatarpeita, liiketoimintajohtaja Matti Vainionpää kertoo.  

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi