Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Korona

”Haluan uskoa, että tästä tulee kotimaisen matkailun kesä” – TEM:n linjaus matkustamisesta kotimaassa oli alalle helpotus

Annu Huotari omistaa mökkimajoitusyrityksen yhdessä sisarustensa kanssa Nuuksiossa. Hän on organisoinut kampanjoita ja jakanut tuttujen yrittäjien tietoja sosiaalisessa mediassa, jotta kenenkään yritys ei menisi nurin. – Ajattelin, että teen tämän, jotta tiedän tehneeni kaikkeni, hän sanoo.

Torstaina 28. toukokuuta matkailualan yrittäjät ja kehitysorganisaatiot kokivat shokin. Vielä muutama päivä ja ravintoloiden liiketoiminnan asteittainen avautuminen voisi alkaa. Muitakin rajoituksia lievennettäisiin ja kesän matkailusesonki voisi vihdoin alkaa.

Mutta tuona aamupäivänä Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila väläytti mahdollisuutta suositella, että jopa kotimaan matkailua vältettäisiin.

– Se olisi täyttä myrkkyä koko toimialalle kesän osalta, Mikkelin kehitysyhtiö Miksein projektipäällikkö Tuula Pihkala sanoo.

Pihkala toimii kehitysyhtiössä vapaa-ajan asumisen kehittämisen projektipäällikkönä ja tuntee alueen matkailutilanteen hyvin. Suositus olisi toteutuessaan tuntunut epäreilulta, kun on alueita, joissa ei ole ollut ensimmäistäkään Covid-19-tautitapausta.

– Tällä alueella on melkein kaksi viikkoa viimeisimmästä todetusta tautitapauksesta ja kaikki tartuntaketjut on kartoitettu, Pihkala sanoo.

Ministeriöt vetivät asiassa eri suuntiin ja lopulta TEM linjasi, että kotimaassa voi matkustaa, kunhan noudattaa terveys- ja turvallisuusohjeita.

Huono näkyvyys tulevaan

Ministeriön linjaus oli matkailualalle tärkeä. Jos kotimaan matkailijat eivät matkusta ja kansainväliset matkailijat eivät pääse perille, yrityksillä on edessään karuja ratkaisuja.

Viranomaisten viestintä kertoo myös siitä, millaisessa tilanteessa monella toimialalla joudutaan tekemään linjauksia ja satsauksia tulevaisuuteen.

– Kun tänään jotain päätät, saat huomenna päättää uudelleen. Pitkäjänteisyys on nyt vaikeaa, Pihkala kiteyttää.

Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu kertoi samaisella toukokuun viimeisellä viikolla kyselystään, jonka tulosten perusteella noin kaksi miljoonaa suomalaista ei tiedä, mitä he tekisivät kesälomallaan. Vaarana on, että he eivät tekisi mitään. Suomalaiselle matkailuelinkeinolle se ei ole vaihtoehto.

Esimerkiksi Visit Rovaniemi on joutunut miettimään viestintänsä ja markkinointinsa uusiksi tämän kesän osalta. Normaalisti se on suunnattu kansainvälisille matkailijoille ja Rovaniemen ympäristön palveluihin.

– Olemme tehneet yhteistyötä eri alueorganisaatioiden kanssa ja markkinoimme Lappia isompana kokonaisuutena kärkenä se, että nyt jos koskaan on aika tehdä road trip ja löytää Lappi. Lentoyhteydet ovat vaillinaisia, eikä tunturikohteisiin pääse suoraan, mutta junayhteys Rovaniemelle on hyvä, Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen sanoo.

Viestinnällisesti kohderyhmät, kanavat ja palvelut on täytynyt miettiä niin, että suomalaiset innostuisivat niistä.

– Kaikki ihmiset eivät ole mökki-ihmisiä, joten tarvitaan sisältörikasta tekemistä ja nähtävää. Ihmiset ovat löytäneet luontoretkeilyn, mutta palveluita kaivataan reittien varrelle.

Terveys ja turvallisuus kärkenä

Sekä Mikkelin Pihkala että Rovaniemen Kärkkäinen uskovat, että viestinnässä korostuu myös se, miten osataan kertoa terveellisestä ja turvallisesta ympäristöstä sekä työskentelymalleista.

– Millaista tietoa on saatavilla ja miten asiat on hoidettu, voivat vaikuttaa paljon päätöksentekoon, Pihkala uskoo.

Viestintälinjaukset eivät kuitenkaan rajoitu tähän kesään. Rovaniemellä on tehty startegiaa yhden ja viiden vuoden aikajänteellä.

– Meidän täytyy miettiä tulevaisuuden markkinat, kohderyhmät, matkustustavat, maa-alueet, eli missä järjestyksessä naapurimaiden ja muiden markkinoiden asukkaat lähtevät matkailemaan ja mitkä matkustajaryhmät lähtevät liikkeelle ensimmäisinä, Kärkkäinen kertoo.

Koronakriisi on herättänyt toimijoita miettimään ennakointia myös jatkoa ajatellen. Koronakriisi on monella tapaa ennennäkemätön tilanne, mutta jatkossa vastaavia tai muunlaisia tilanteita voi tulla vastaan, jotka yllättävät ja ravistelevat samalla voimalla.

– Yrittäjien täytyy miettiä vakuutukset sekä peruutus- ja sopimusehdot uusiksi. Alkuvaiheessa tiedontarve oli valtava ja äkillinen, eikä vastauksia ollut, Kärkkäinen sanoo.

Yhden naisen ponnistelut

Koronakriisi iski myös Nuuksion kansallispuiston alueella mökkimajoitusta tarjoavaan perheyritys Hawkhilliin. Omistajajäsen Annu Huotari kertoo tajunneensa, että 13. maaliskuuta 70 000 euroa lennähti ikkunasta ulos yhdeltä istumalta, kun Yhdysvallat kertoi sulkevansa maan rajat ja epävarmuus levisi.

Huotari pyörittää yritystä yhdessä sisarustensa Kaisa Ala-Outisen ja Matti Ala-Outisen kanssa. Yritysmuoto on maatalousyhtymä, eikä se ole ollut oikeutettu hakemaan mitään tukimuotoja ennen toukokuun loppupuolta.

– Seurasimme kevään mittaan uutisia yritystukimuodoista ja totesimme, että emme saa tätäkään. Meille valmistuu uusi puolen miljoonan euron investointi, joten oli vain pakko toimia, Huotari kertoo.

Viestinnässään Hawkhill kertoi jo 17. maaliskuuta, miten se desinfioi tilojaan ja huolehtii siivouksesta. Se satsasi näkyvyyteen verkossa, joten jos matkailija hakee mökkimajoitusta verkosta, Hawkhillin pitäisi tulla vastaan.

Huotari on Vihdin matkailun hallituksessa, mutta koronakriisissä hän on toiminut paljon ja rivakasti yksin. Hän keräsi Nuuksion alueella toimivien yrittäjien palveluiden aukiolotietoja ja laittoi niitä jakoon omissa sosiaalisen median kanavissaan. Sieltä ne levisivät Vihdin kunnan ja Espoon kaupungin matkailusivustoille.

– Yksi yrittäjä voi tehdä paljon. Ei voi jäädä odottamaan alueorganisaation tai kunnan mahdollisia toimia. Ajattelin, että perhana, minä teen tämän niin tiedän ainakin tehneeni kaikkeni. Tavoite on, että yksikään Nuuksion yrittäjä ei mene nurin tämän kriisin takia.

Tempaukset eivät loppuneet siihen. Kevään villiyrttikurssista tuli virtuaalinen ytheistyössä Feel the Nature -yrityksen Olli Rinteen kanssa.

Äitienpäiväviikonlopun varauskalenteri näytti tyhjältä, joten Huotari soitti tutulle catering-yrittäjälle ja osti tältä kakun jokaiseen mökkiin. Mökki ja kakku -kampanjan ansiosta kaikki mökit myytiin täyteen tuoksi viikonlopuksi.

– Sain palautetta, että kakun takia ostettiin mökkiviikonloppu ja vähän ekstrapalveluita. Joku yrittäjä kysyi, saako kopioida konseptin. Vastasin, että totta kai. Ei voi jäädä tuleen makaamaan ja odottamaan, Huotari toteaa.

Kesä vielä uhka

Hawkhillin pelastus oli, että se jäi Uudenmaan rajojen sulkeuduttua niiden sisäpuolelle. Tasokas mökkimajoitus kelpaa sellaisille vieraille, jotka normaalisti matkailevat luksuskohteissa Keski-Euroopassa.

Kriisin aluksi oli kuitenkin ongelma. Kesän majoitukset oli myyty kansainvälisille vieraille, jotka eivät heti peruneet varaustaan, vaan odottivat päätöksiä viranomaisilta, jotta force majeure -pykälät raukeavat.

– Meillä oli kalenterit täynnä varauksia, joihin varaajat eivät olisi edes päässeet, koska lentoja ei tullut Suomeen. Samalla kotimaiset vieraat kysyvät meiltä tilaa, mutta emme voi myydä heille, koska varaukset ovat vielä voimassa, Huotari kertaa kevään tapahtumia.

Nyt tilanne on purkaantunut, ja kesän varaustilanne on parantunut.

Nuuksio on alueena saanut julkisuudessa myös kielteistä näkyvyyttä, kun luontoretkeilijät tungeksivat kansallispuiston reiteillä.

– On minulta kysytty, miksi Nuuksioon kukaan haluaisi tulla, kun täällä on niin tungosta. Ihmiset unohtavat, että Nuuksio on 54 neliökilmetrin kokoinen ja tungos on 10 neliökilometrin alueella. Me olemme syrjässä tungoksesta. Eilen lenkillä näin kaksi juoksijaa, kaksi pyöräilijää ja naapurin. Täällä on reittejä, mutta siitä pitää viestiä ja ohjeistaa, Huotari kertoo.

Norpparetkien aika oli toukokuussa

Puumalassa toimiva yksinyrittäjä Arto Keinänen on toiveikas kesän suhteen.

– Ei tästä yhtä hyvä vuosi tule kuin viime vuosi oli, mutta ihmiset ovat alkaneet kysellä palveluita. Suomalaiset ovat lähteneet hyvin liikkeelle. Haluan uskoa, että tästä tulee hyvä kotimaisen matkailun kesä, Keinänen sanoo.

Aluksi hänenkin kalenterinsa tyhjentyi, kun kansainväliset asiakkaat peruivat tulonsa. Huhtikuu oli vielä epävarmaa, mutta toukokuu vapusta eteenpäin jo vilkas.

Keinäsellä on valttina norpat. Hän järjestää keväisin opastettuja saimaannorppien katseluretkiä. Muuten yritys tarjoaa kanoottiretkiä ja veneretkiä sekä risteilyjä eri teemoilla Saimaalla.

Ryhmäkoot ovat korona-aikaan pienempiä kuin normaalisti. Keinänen muutti myös yrityksensä toimipaikan Puumalaan vastikään, joten muutosten vuonna vertailu edellisvuosiin on hankalampaa.

Yksinyrittäjän mietinnässä on ollut myös viestintä- ja markkinointiponnistelut, mutta toistaiseksi ideoiden toteuttaminen on kaatunut ajanpuutteeseen.

– Olen miettinyt, mitä markkinoinnissa pitäisi tehdä. Olen miettinyt myös tuotteiden sisältöä ja hinnoittelua. Oletus on, että ulkomaalaiset ovat valmiita maksamaan enemmän, mutta se on arvailua, Keinänen sanoo.

Tapahtumat puuttuvat

Matkailualalla yksi markkinointi- ja viestintähaaste on se, että suuret tapahtumat, kuten musiikkijuhlat, festivaalit, urheilutapahtumat ja muut vetovoimaiset vetonaulat on peruttu. Millä ihmiset saadaan liikkeelle, jos pelkkä luonto ei houkuttele?

– Uskon, että pienempiä tapahtumia saattaa nousta hetken tuomina. Torit oheistapahtumineen ovat auki. Kun tarkemmin katsoo, tekemistä ja näkemistä löytyy kyllä, Pihkala sanoo.

Myös Rovaniemellä luotetaan alueen kulttuuri- ja elämyskohteisiin, kuten taide- ja tiedekeskuksiin ja Ranuan eläinpuistoon.

– Kesäkuu selvästi vielä verrytellään, mutta heinäkuussa on jo vilkasta, Kärkkäinen sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi