ChatGPT:n mahdollisuudet yrityksille
Futuristi ja yrittäjä Juha Mattsson on vieraana Yrittäjän podcastin jaksossa.
22.2.2023 klo 07:31
Uutinen

Futuristi patistaa yrityksiä hyödyntämään tekoälyä somepostauksissa – Varoittaa silti sudenkuopista: ”Voi tuottaa puuta heinää”

Yrittäjän podcastissa vieraana oleva futuristi Juha Mattsson uskoo, että tekoäly pystyy jo nykyään tuottamaan täydellisen somepostauksen.

Futuristi, Futures Platform Oy:n yrittäjä Juha Mattsson pureutuu tekoälyn ja ChatGPT:n mahdollisuuksiin yrityksille uusimmassa Yrittäjän podcastin jaksossa. Podcast on kuunneltavissa Spotifyssa ja Suplassa.

Mattsson uskoo vahvasti, että yritysten kannattaa ottaa käyttöön ChatGPT:n kaltaisia palveluita esimerkiksi markkinointiviestinnän avuksi.

– Ehdottomasti kannattaa lähteä mukaan. Olen kokeillut useita markkinointiviestintään tarkoitettuja palveluita. Yllätyin itsekin siitä, miten valmiin LinkedIn-postauksen sain tehtyä tekoälyn avulla yritykselleni. Markkinointia tai myyntiä tekevän henkilön työaikaa voidaan vapauttaa laajempaan toimintaan tekoälyn avulla.

Kuuntele Yrittäjän podcast!

– Toivottavasti tekoäly tekee markkinoinnin parissa työskentelevistä ihmisistä tehokkaampia. Ne, jotka ottavat tekoälyn käyttöön ensimmäisinä, voivat tuottaa entistä enemmän entistä fiksumpaa ja syvällisempää tekstiä, Mattsson jatkaa Yrittäjän podcastissa. Hän huomauttaa, että tekoälyn generoima teksti kannattaa aina tarkistaa, Mattsson jatkaa.

Hänen mukaansa tekoälyyn ei pidä yrityksissäkään luottaa sokeasti.

– Erään blogitekstin kohdalla tekoäly toi tekstin sekaan epäloogisuuksia ja suorastaan puuta heinää. Pitää muistaa, että olemme tekoälyn suhteen vielä ensimmäisessä vaiheessa. Parissa vuodessa menemme huimasti eteenpäin.

”Tekoäly tulee olemaan dopingia”

Osa ChatGPT:n kaltaisista tekoälyroboteista on keskittynyt tuottamaan markkinointiviestintään soveltuvaa tekstiä. Yritys voi hyötyä tekoälybotista muun muassa somepostausten tuottamisessa, blogikirjoituksissa tai mainonnassa. Tekoäly osaa auttaa myös kuvien ja videoiden luomisessa, tosin vielä varsin vaihtelevalla menestyksellä.

Entä jos tekoäly todellakin kykenee tuottamaan täydellisen somepostauksen yritykselle, jolla ei ole aikaisemmin ollut aikaa tai resursseja juuri tehdä somemarkkinointia? Mattssonin mukaan tekoäly osaltaan tasapäistää someviestintää.

– Ensinnäkin tekstin ja postausten määrä tulee kasvamaan. Yksi keskeinen markkinoinnin osa-alue on ollut pitkään sisältömarkkinointi, joka on tähän asti toiminut hakukoneiden kautta niin, että ihmiset löytävät kiinnostavan sisällön ja päätyvät sitä kautta ostamaan tuotteen. Jatkossa tämä vaikeutuu, koska täydellisen blogipostauksen tekemisestä tulee paljon helpompaa. Tekoäly tulee olemaan tavallaan dopingia.

Kuuntele Yrittäjän podcastista lisää Mattssonin ajatuksia tekoälyn vaikutuksista yritysten markkinointiviestintään!

Autenttisuudesta voi tulla valttikortti

Tekoäly mahdollistaa jo tällä hetkellä sisällön personoinnin esimerkiksi siten, että viestin sävyä mukaillaan halutun kaltaiseksi. Toisaalta tekoälyn heikkoutena on tasapäistää tietoa niin, että käyttäjän oma persoonallisuus peittyy generoidun sisällön alle.

– En usko, että tekoälylle on sinänsä vaikeaa olla persoonallinen, koska sekin asia on opetettavissa. Erilaiset persoonallisuustyypit yleistyvät myös tekoälyssä. Se on seuraava askel.

Tekoälylle autenttisuus on kuitenkin haastavaa, sillä se ei luultavasti pysty tuottamaan tekstiä samalla tavalla kuin yksittäinen ihminen omalla persoonallisella tavallaan.

– Tätä voisi verrata nykymusiikkiin, joka on monesti hajutonta ja mautonta. Kun palaa 70-luvun klassikoihin, niissä on jotain sellaista, mihin pystytään yhä harvemmin. Autenttisuus voi olla jatkossa hyvinkin tärkeässä roolissa.

Kuuntele Yrittäjän podcastista, miten Juha Mattsson arvioi Googlen ja Microsoftin välistä kilpailuasetelmaa tekoälyn hyödyntämisessä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen