YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Mallimestari Pirjo Savolaisella on Töölössä Nahka- ja turkisateljee Boutique Bigarre. (Kuva: Milla Von Konow)
23.11.2022 klo 08:29
Uutinen

Kokenut kivijalkayrittäjä on huolissaan Helsingin keskustan muutoksista: “Liiketiloja ei koskaan ole ollut näin paljon tyhjillään”

Omaa kivijalkaliikettään Helsingin keskustassa 28 vuotta pyörittänyt Pirjo Savolainen kantaa huolta erityisesti nuorten yrittäjien puolesta. Puolityhjässä keskustassa on vaikea luoda omaa asiakaskuntaa.

Mallimestari Pirjo Savolaisella on nahka-asujen ja turkisten erikoisliike Boutique Bigarre Helsingissä. Bigarre täytti äskettäin 37 vuotta. Arkadiankadulla Töölössä liike on sijainnut viimeiset 28 vuotta.

Savolaisella on siis pitkä kokemus siitä, millaista on olla kivijalkayrittäjä Helsingin keskustassa. Hänen mukaansa ajat eivät ole koskaan olleet näin haastavat.

– Liiketiloja ei ole ikinä ollut niin paljon tyhjillään kuin nyt.

Savolaisen mielestä ongelma liittyy ennen kaikkea siihen, että keskusta on nykyisin heikosti saavutettavissa autolla. Lukuisat tietyöt Helsingin sisääntuloväylillä, parkkipaikkojen vähyys ja kohonneet parkkimaksut saavat autoilevat asiakkaat välttämään keskustaa. Saavutettavuus huononee entisestään, kun Esplanadin ajokaistoja suljetaan ensi keväänä.

– Minua kauhistuttaa Esplanadien muuttaminen yksikaistaisiksi, en näe siinä liikkeiden kannalta mitään hyvää. Jokainen kivijalkayrittäjä on myös huolestunut Mannerheimintien tulevasta remontista. Mistä päin Helsingin keskustaan enää pääsee? Ruuhkautunutta Länsiväylää ja Vihdintietä? Savolainen kysyy.

Julkisia ei aina voi käyttää

Työssään Savolainen muodistaa ja korjaa vanhoja turkiksia sekä nahkavaatteita ja tekee mittatilaustöitä. Asiakkaat tuntevat hänet vuosien takaa. Moni tuo kerralla useitakin turkiksia korjattavaksi. Julkisilla liikennevälineillä se ei onnistu.

– Eihän niitä voi lähteä kantamaan bussissa. Asiakkaat saattavat tulla kaukaakin, jopa satojen kilometrien päästä.

Savolainen huomauttaa, että monen yrittäjän liiketoimintaan kuuluu tavaroiden kuljettaminen autolla paikasta toiseen. Esimerkiksi kivijalkojen pesulayrittäjät kuljettavat vaatteita kauemmas pestäväksi. Kun autoilu keskustassa vaikeutuu, myös autoilevien yrittäjien tilanne hankaloituu. Savolainen itsekin liikkuu paljon autolla yrityksensä asioilla. Lisäksi hän ajaa joka päivä kodistaan Tuusulasta keskustaan ja takaisin.

– Kun asun kauempana, en pääse keskustaan millään muulla kuin autolla. Teen lisäksi niin pitkää päivää, etteivät meille edes mene iltaisin julkiset kulkuneuvot Helsingin keskustasta. 

Miten käy nuorten yrittäjien?

Mestarikiltaneuvosto ry:n ylioltermannina toimivalla Savolaisella on vahva ammattitaito ja vakiintunut asiakaskunta. Hän onkin huolestunut nuorten yrittäjien puolesta. Hän pelkää, etteivät nuoret uskalla lähteä yrittämään kivijalkaliikkeisiin.

– Kyllähän heillä, joilla on pitkä ura takana, riittää asiakkaita. Mutta entä nuoret yrittäjät? Mitä heille jää käteen, jos liikenneväylät keskustassa suljetaan? 

– Menneinä vuosina vapautuvaa liiketilaa melkein jonotettiin. Nyt tässä lähellä moni yrittäjä on vaihtunut lyhyessä ajassa. 

Savolainen kysyy, miten keskustan käy, jos vapautuviin liiketiloihin ei saada uusia yrittäjiä.

– Aika monet isotkin yritykset ovat lähteneet keskustasta pois.

Savolaisen mielestä tilannetta helpottaisi, jos parkkipaikkoja olisi enemmän, ja ne olisivat halvempia. Hän muistelee, että vielä muutama vuosi sitten Arkadiankadulle pysäköinti maksoi kaksi euroa tunnissa, nykyisin neljä.

– Aikaisemmin lauantaipysäköinti oli ilmaista ja kivijalkayrittäjille hyvä kauppapäivä.

Savolainen ehdottaa, että kaupunki voisi tulla vastaan parkkimaksuissa, ja lyhyempi aika parkissa voisi maksaa vähemmän.

– Jos maksut vielä nousevat, aika harvalla on asiaa keskustaan. Kyllä ihmiset menevät kauppakeskuksiin, ilmaisiin pysäköintihalleihin.

Yrittäjienkin ääni kuuluviin

Savolainen on pannut merkille, että myös jalankulkijoiden määrä on vähentynyt. Hän ei ymmärrä aikomuksia nostaa julkisen liikenteen hintoja, koska silloin keskustaan julkisilla pistäytyvienkin määrä vähenee.

– Ihmettelen, mikä on suuntaviiva. Kun kaikki vain kallistuu, kenelle siinä oikein annetaan? 

Hän muistuttaa, että yritysten kaikkoamisella on sellaisiakin vaikutuksia, jotka eivät ole nousseet esiin julkisessa keskustelussa.

– Täytyy muistaa esimerkiksi se, että kaiken muun lisäksi kompensoimme taloyhtiöiden käyttökustannuksia liiketilojen vuokrina. Entä jos yrittäjät lähtevät pois? Johtaako tämä asukkaiden asumiskustannusten kasvuun?

Hän painottaa, että keskustan kehittämisessä pitäisi olla suunnitelmallisuutta, ja yrittäjien pitäisi olla siinä mukana sen sijaan, että asioita sanellaan ylhäältä päin.

– Toivotaan, että pystyisimme kehittämään keskustaa yhteisymmärryksessä kaikkien kanssa.

Lue lisää: Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja: Espan ajokaistojen sulkeminen on kuolinisku kivijalkayrittäjille

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen