YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

26.8.2021 klo 13:16
Uutinen

Kun 13-vuotias Laura sai lahjaksi uudet muotivaatteet, pää uhattiin upottaa lavuaariin – Nyt hän taistelee kiusaamista vastaan omassa K-kaupassaan

K-kauppias Laura Huurtola toivoo, että lapset ja nuoret uskaltavat tulla kertomaan kiusaamisesta ulkopuoliselle. Hän on todistanut kiusaamistapauksia myös omassa kaupassaan.

Vantaalaisen K-Market Naapurin kauppias Laura Huurtola muistaa yhä elävästi teini-ikäisen Lauran, jolla oli paha olla.

Tyttö oli muuttanut Keski-Suomesta perheensä kanssa Nastolaan, jossa hän aloitti viidennen luokan. Ulkopaikkakuntalainen sai osakseen syrjintää, joka paheni yläasteella.

– En ollut se tuttu naama kylältä. Muut tiesivät, että olen muuttanut paikkakunnalle muualta.

Huurtolaa haukuttiin muukalaiseksi. Kiusaaminen paheni, kun tytön Helsingissä asunut kummitäti osti kummitytölleen pääkaupungissa muodissa olleita vaatteita. Nastolassa vaatteet olivat vain yksi lisäsyy kiusaamiseen.

– Tultiin suoraan sanomaan, että lähdetään pesulle, jos et vaihda vaatteita, Huurtola muistelee.

Pesu tarkoitti käytännössä pään työntämistä lavuaariin.

Kiusaaminen jatkui yläasteella, kunnes Huurtola sulautui haluttuun ”muottiin”.

– Jos oli yhtään erilainen ja persoonallinen, siitä sai kuulla. Kiusaaminen loppui siinä vaiheessa, kun ystävystyin luokkakavereihin, jotka olivat kiusaajien kavereita. Oli pakko mennä valtavirran mukana. Uskon, että lapsia ja nuoria kiusataan edelleen samoista syistä, etenkin pienemmillä paikkakunnilla.

”Kukaan ei puuttunut”

Huurtolan emännöimän K-Marketin seinällä on juliste parhaillaan käynnissä olevasta K-Market -ketjun kiusaamisen vastaisesta kampanjasta. Sen ideana on tarjota lapsille ja nuorille kiusaamisvapaa vyöhyke. Julisteen kuvassa on 13-vuotias Laura Huurtola.

– Toivottavasti kampanja jatkuu aina. Toivon, että se nostetaan aina esille koulujen alkamisen yhteydessä, Huurtola sanoo.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän kouluterveyskyselyn mukaan kiusaamista kokee noin kolmannes alakoululaisista ja viidennes yläkoululaisista. Kyselyn perusteella kuusi prosenttia lapsista ja nuorista joutuu kiusatuksi viikoittain. K-Ryhmän kampanja sai alkunsa yksittäisen K-kauppiaan päätöksestä. Janakkalan Tervakoskella sijaitsevan K-Market Tervapadan kauppias Ville Kestilä oli joutunut todistamaan useita kiusaamistapauksia kaupassaan ja julisti marketin tilat kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi. Tärkeä viesti oli lähtölaukaus koko ketjun laajuiselle kampanjalle.

Huurtolalle kampanja muistuttaa siitä pahasta olosta, joka tuntuu kiusatun vatsassa. Juuri siksi kampanja on hänen mielestään tärkeä.

– Se turvattomuuden tunne ja epävarmuus, kun ei uskalla kertoa kiusaamisesta vanhemmille tai opettajalle tai kenellekään muulle aikuiselle. Kavereista ei ole siinä tilanteessa välttämättä mitään hyötyä. Kun olin teini-ikäinen, kukaan ei puuttunut asiaan. Näin, kuinka muillekin kiusatuille kävi samoin.

Kiusaamistapauksia omassa kaupassa

Huurtola on ollut K-kauppiaana 15 vuoden ajan. Tänä aikana hän on kohdannut tilanteita, joissa kiusaaminen on ulottunut kaupan tiloihin.

– Meillä on tapauksia, joissa kaverit jäävät ulkopuolelle ja yksi tulee näpistämään karkkia kauppaan. Kun saamme lapsen kiinni itse teosta, hän on peloissaan ja käy ilmi, että kaverit pakottivat näpistämään. Lapsi on kertonut, että kaverit hakkaavat, jos en tee kuten käsketään. Niissä tilanteissa ei soiteta poliisille vaan kouluun ja vanhemmille, jotta tilanteeseen puututtaisiin koulun kautta.

Kampanjan myötä Huurtola toivoo, että lapsilla ja nuorilla olisi matalampi kynnys tulla kertomaan kiusaamisesta ulkopuoliselle aikuiselle.

– Moni kauppias tekee tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa. Ehkä kauppiaat pystyvät ottamaan lapsen tilanteen esille.

K-Market Naapurissa tieto esille tulleista tapauksista on mennyt eteenpäin koululle. Jälkikäteen siitä on tullut kiitosta.

Huurtolalle kiusaaminen on ollut jälleen ajankohtaista viime vuosina myös omassa perheessä. Hänen pian 12 vuotta täyttävä tyttärensä joutui vakavan fyysisen koulukiusaamisen kohteeksi pian sen jälkeen, kun hän vaihtoi koulua ensimmäisen luokan puolessa välissä.

– Se oli fyysistä pahoinpitelyä. Asia on nyt saatu selvitettyä, mutta kokemukset ovat jättäneet aikamoiset jäljet. Ne nousevat esille heti, jos koulussa tapahtuu vähänkään jotain negatiivista.

Someirvailu ihmetyttää

Twitterissä K-Ryhmän kampanja on saanut osakseen arveluttavaa kommentointia tunnetuiltakin suomalaisilta kuten Mikael Jungnerilta. Jungner kommentoi Twitterissä, ettei ole kokenut kiusaamista myöskään kilpailevissa ketjuissa.

– Ehkä näissä kyseisissä tapauksissa asia on ymmärretty väärin tai se on haluttu ymmärtää väärin. Kampanjassa on kyse siitä, että jokin ryhmä nousee esille asiassa ja kertoo lapsille, että meille voit puhua luottamuksella, Huurtola selvittää.

K-Marketin markkinointijohtaja Anne Weide pitää somekeskustelua osoituksena asian tärkeydestä.

– Jos kampanja ei ole jollekin avautunut tai sen tarpeellisuutta on kummasteltu, on muu yhteisö ryhtynyt puolustamaan kampanjaa ja kertomaan, mistä asiassa on kyse.

Weiden kertoo, että kampanjassa on mukana kaikkiaan 780 K-Market -myymälää.

– Kiusaamisvapaa vyöhyke tarkoittaa, että K-Marketissa lapsi tai nuori saa olla juuri sellainen kuin on ja kaupasta löytyy aina vastuullinen aikuinen, joka kuuntelee ja auttaa etsimään apua. K-Market -ketju on sitoutunut toimintatapaan koko kouluvuodeksi.

Kuvat: Mikko Heino, K-Ryhmä

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi