YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Ideaparkiin riittää vetoa. Kuva: Ideapark Seinäjoki
14.10.2021 klo 14:05
Uutinen

Kysyntä elpyy, mutta kauppakeskusjohtaja ei usko enää perinteiseen konseptiin: “Kansalle pitää tarjota sirkushuveja”

Kauppakeskusten tilanne näyttää valoisammalta, mutta alalla on haasteita. Seinäjoen Ideaparkia vetävän Petri Hälin mukaan ne liittyvät toimintamalliin.

Ideapark Seinäjoki viettää kuukauden kuluttua 2-vuotissyntymäpäiväänsä. Kauppakeskus on ollut lähes koko toimintansa ajan keskellä koronapandemiaa.

Tilat vetävät. Toimitusjohtaja Petri Hälin mukaan tulijoita olisi selvästi enemmän kuin vapaata tilaa. Liikkeitä Ideaparkiin mahtuu noin 115.

– Viikoittain tulee kyselyitä. Lähes poikkeuksetta jokaiselle toimialalle olisi tulijoita, hän sanoo.

Seinäjoen Ideapark on Suomen toiseksi suurin kauppakeskus Kehä 3:n ulkopuolella. Seinäjoella Ideaparkin tulo on muuttanut palveluiden painopistettä keskustasta sen ulkopuolelle. Ilmiö on sama kuin monella muullakin paikkakunnalla, missä isot automarketit vetävät ihmisiä hieman kauemmas keskustasta.

Viikoittain tulee kyselyitä.

Petri Häli

– Iso osa liiketilakyselyistä tulee yrityksiltä, jotka ovat olleet kaupungin ydinkeskustassa. He toteavat, että vetovoima Ideaparkiin on kova. On tietysti selvä asia, että jos tuomme seitsemän hehtaaria liiketilaa 1,5 kilometrin päähän keskustasta, kaupan painopiste siirtyy tänne.

Jo nyt iso osa keskustan ketjuliikkeistä on Hälin mukaan siirtynyt Ideaparkin tiloihin. Sen sijaan pieniä yrittäjävetoisia liikkeitä Ideaparkin tiloissa on vähemmän. Suomalaisten yritysten osuus kokonaisuudesta on Hälin mukaan noin 30 prosenttia. Eniten ovat vähentyneet kotimaiset yrittäjävetoiset muotiliikkeet. Niitä ei käytännössä enää ole.

Redi käynnistää massiivisen remontin

Kaikki kauppakeskukset eivät olet yhtä onnellisessa tilanteessa. Helsingin Kalasatamassa sijaitseva Redi on kamppaillut erinäisten haasteiden kanssa alkumetreiltä. Kauppakeskuksen valmistuttua sitä arvosteltiin sokkeloiseksi. Asiakkaat eivät aluksi ottaneet kauppakeskusta omakseen.

Sittemmin tilanne on kääntynyt parempaan, kunnes koronapandemia suisti kysynnän alamäkeen. Kun liikkeiden 3-vuotiset vuokrasopimukset alkoivat olla päätöksessään, moni liike ilmoitti lopettavansa Redissä.

– Moni yrittäjä ilmoitti koronan kurittamana hyvin varhaisessa vaiheessa, että he eivät tule jatkamaan. Se osaltaan vauhditti päätöstä lähteä valmistelemaan tätä kehityshanketta, Redin kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen kommentoi Helsingin Sanomille.

Kehityshankkeella hän viittaa pian alkavaa massiiviseen remonttiin, joka koskee 6000 neliömetriä eli noin kymmenesosaa kauppakeskuksen kokonaispinta-alasta.

Kauppakeskusten tilanne on parantumassa hiljalleen. Osaa pitkään toimineista kauppakeskuksista remontoidaan parhaillaan uusien vaatimusten mukaiseksi. Yksi sellainen on Espoossa sijaitseva kauppakeskus Lippulaiva, johon rakennetaan noin 44 000 vuokraneliötä. Äskettäin kauppakeskuksesta vastaava Citycon ilmoitti useista uusista vuokralaisista. Yhtiön mukaan kolme neljäsosaa tiloista on vuokrattu.

Vetoa näyttää olevan myös Tampereella, missä sekä Koskikeskuksen että Ratinan kauppakeskukset ovat kertoneet uusista vuokralaisista.

Helsingin Pasilassa sijaitseva Tripa sen sijaan on onnistunut kasvattamaan kävijämääräänsä lähemmäs pandemiaa edeltävää tasoa. Helsingin Sanomille asiaa kommentoineen kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäen mukaan Triplassa käy yli 400 000 kävijää viikossa. Se on noin 100 000 kävijää vähemmän kuin ennen pandemiaa.

“Kauppakeskusten täytyy muuttua rajusti”

Petri Häli luonnehtii Ideapark Seinäjoen vuokratasoa markkinoiden mukaiseksi. Kysyntä tosin aiheuttaa siihen paineita.

– Voisin olettaa, että keskustassa vuokrat ovat hieman alhaisemmat, koska liikennettä on siirtynyt meille. On ymmärrettävää, että kun kaikki liiketilat ovat täynnä ja tulijoita olisi, vuokrataso voi olla markkinatasossa.

Ideaparkin vuokralaiset tekevät pääsääntöisesti suhteellisen pitkiä viiden vuoden vuokrasopimuksia. Osalla sopimus on 3-vuotinen. Hälin mukaan trendi on muuttumassa siten, että isotkin ketjut suosivat pidempiä sopimuksia.

Jos puhutaan vanhanaikaisista kauppakeskuksista, haasteita on.

Petri Häli

Merkittävä osa uusista tulijoista on suomalaisia ja kansainvälisiä ketjuja. Tällä viikolla Ideaparkin tiloihin avautuu Alko, ensi viikolla Tiger-ketju. Sitä seuraa Suomalainen Kirjakauppa ja Suomessa laajentumisensa aloittava tanskalainen Normal-halpakauppaketju.

Häli näkee lähivuosina isoja haasteita perinteisten kauppakeskusten toiminnassa.

– Jos puhutaan vanhanaikaisista kauppakeskuksista, haasteita on. Kauppakeskusten täytyy muuntautua rajusti. Verkosta voi ostaa monenlaista tavaraa, mutta elämyksiä ei. Me olemme viihdekeskus, jossa on sisähuvipuisto, viihdemaailma ja virtuaalipuisto. Asiakkaille on pakko olla muutakin tekemistä kuin shoppailua. Suunnitelmissa on elokuvateatteri. Uskon, että kansalle pitää tarjota sirkushuveja. Sellainen kauppakeskus tulee menestymään.

Pauli Reinikainen