YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

12.8.2008 klo 12:06
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ulkomaalaislain muuttamisesta

Sisäasiainministeriö
Maahanmuutto-osasto

Sisäasiainministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ulkomaalaislain muuttamisesta, minkä johdosta Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Suomen Yrittäjät on osallistunut esityksen varsinaiseen valmisteluvaiheeseen eli virkamiestyöryhmän ehdotusten läpikäymiseen keväällä 2008. Pidämme ehdotettuja ulkomaalaislain muutoksia pääosin kannatettavina.

Ulkomaisen työvoiman maahanmuuton lisääminen on lähivuosina haaste koko yhteiskunnalle. Jo tällä hetkellä tietyillä aloilla on puute ammattitaitoisista työntekijöistä, ja tilanne tulee entisestään vaikeutumaan kun Suomen työikäisen väestön määrä kääntyy laskuun vuonna 2010. Voimassaolevan ulkomaalaislain oleskelulupajärjestelmä on koettu monimutkaiseksi ja lupajärjestelmä hitaaksi. Saatavuusharkinta on työllistänyt viranomaisia ja hidastanut työvoiman maahanmuuttoa. Tämän vuoksi ulkomaalaislain uudistaminen on perusteltua siten, että oleskelulupajärjestelmää yksinkertaistetaan ja saatavuusharkinnasta luovutaan kokonaan kerralla. Selvyyden vuoksi toteamme, ettei työryhmässä saati luonnoksessa hallituksen esitykseksi ole esitetty mitään sellaisia seikkoja, jotka puoltaisivat asteittaista luopumista saatavuusharkinnasta.

Ehdotetun muutoksen yhtenä keskeisimpänä tavoitteena on oleskelulupajärjestelmämenettelyn nopeuttaminen. Tästä näkökulmasta on perusteltua keskittää työntekijän oleskelulupa-asioiden käsittely yhdelle viranomaiselle eli Maahanmuuttovirastolle. Pidämme tätä ehdotettua muutosta myönteisenä, mutta hallituksen esityksessä – tai ainakin sen perusteluteksteissä – tulisi asettaa tavoiteaika, minkä kuluessa oleskelulupahakemukset pyrittäisiin tulevaisuudessa käsittelemään. Edelleen menettelyn nopeuttamiseksi on välttämätöntä, että ulkomaalaisasioiden sähköinen asiankäsittelyjärjestelmä otetaan käyttöön mahdollisimman pian ja että Maahanmuuttoviraston riittävät resurssit turvataan.

Ehdotetun ulkomaalaislain muutoksen myötä työnantajalla ei olisi enää oikeutta laittaa vireille työntekijän oleskelulupahakemusta, vaan ainoastaan työntekijä voisi jättää hakemuksen joko edustustoon tai paikallispoliisille. Hallituksen esityksen luonnoksessa mainitaan yhtenä keskeisenä perusteluna työnantajan vireillepano-oikeuden poistamiseen vuonna 2009 käyttöön otettavat biometriset tunnisteet, jotka sisällytetään työntekijän oleskelulupakorttiin ja joiden antaminen vaatii työntekijän läsnäoloa hakuprosessin aikana. Tähän ehdotukseen suhtaudumme varauksellisesti ja katsomme, että työnantajalla tulisi olla myös jatkossa oikeus laittaa vireille oleskelulupahakemus työntekijän puolesta, esimerkiksi työntekijän tähän valtuuttamana. Kuten hallituksen esityksen luonnoksessakin on todettu, työnantajalla on edelleen keskeinen rooli oleskelulupahakemusmenettelyssä, kun työnantaja liittää hakemukseen selvityksen työsuhteen keskeisistä ehdoista ja vakuutuksen ehtojen ja voimassaolevien säännösten ja työehtosopimusten mukaisuudesta. Työnantajalla on myös usein työntekijää paremmat edellytykset oleskelulupahakemuksen tekemiseen. Koska työnantaja on jatkossakin osallisena oleskelulupahakemusmenettelyssä, ei biometristen tunnisteiden sisällyttäminen työntekijän oleskelulupakorttiin estä käytännössä työnantajan mahdollisuutta oleskelulupahakemuksen tekemiseen.

Ehdotetussa ulkomaalaislain muutoksessa ei aiota muuttaa nykyistä elinkeinonharjoittajan oleskelulupajärjestelmää, jonka on koettu olleen toimiva sen johdosta, että elinkeinotoiminnan kannattavuuden edellytykset ja toimeentulon riittävyyden arvioiva TE-keskuksen henkilö on sijoitettu Maahanmuuttovirastoon. Toteamme, ettei Suomen Yrittäjien tiedossa ole, että nykyisessä järjestelmässä olisi ollut käytännön ongelmia, emmekä sen vuoksi katso nykyisen järjestelmän vaativan tällä hetkellä muutoksia elinkeinonharjoittajan osalta.

Uudistuksien myötä työehtojen valvonta nousee entistä tärkeämpään asemaan. Luonnoksessa hallituksen esitykseksi korostetaan sekä ennakko- että jälkivalvonnan tarvetta. Pidämme riittävän valvonnan järjestämistä tärkeänä työntekijöiden työehtojen toteutumisen takaamiseksi ja ennen muuta sen vuoksi, että epäasiallisesti toimivat yritykset vääristävät kilpailua ja vaikeuttavat pelisääntöjen mukaan toimivien yritysten toimintaa. Korostamme kuitenkin, ettei ennakkovalvonta saa hankaloittaa tai hidastaa oleskelulupahakemusten käsittelyä niiden työnantajien osalta, jotka toimivat asianmukaisesti. Tämän vuoksi katsomme, että valvonnan painopisteen tulee olla ennemmin jälkivalvonnassa.

Ehdotetun ulkomaalaislain 53 §:n mukaan työntekijän oleskelulupa voidaan jatkossa myöntää enintään viideksi vuodeksi, kun työntekijän oleskeluluvan kesto on nykyjärjestelmässä ollut yleensä yksi vuosi. Oleskelulupa voidaan kuitenkin myöntää lyhyempänä esimerkiksi siinä tilanteessa, että työnantaja ei anna luotettavaa kuvaa tai vaihtuvuus työnantajan palveluksessa on ollut suurta. Suomen Yrittäjät pitää ehdotettua muutosta lähtökohtaisesti hyvänä. Oleskeluluvan keston pidentäminen viiteen vuoteen joustavoittaa oleskeluluvan hakumenettelyä. Edellytämme kuitenkin, että lain esitöissä tulee täsmällisemmin määritellä, kuinka työnantajan luotettavuutta arvioidaan.

Lopuksi haluamme kiinnittää huomiota siihen, ettei luonnoksessa hallituksen esitykseksi ole arvioitu riittävästi ehdotetun muutoksen vaikutuksia yrityksiin ja työntekijöihin. Näiltä osin edellytämme, että taloudellisten vaikutusten arviointia tarkennetaan ja laajennetaan.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Outi Tähtinen
lainopillinen asiamies