YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain muuttamisesta
2 a § Maksun periminen / Uttag av avgif
Pidämme perusteltuna käytäntöä, missä kunnat perivät asiakasmaksut ja palveluntuottajat toimittavat kunnille laskutusta varten tarvittavat tiedot. Kyse on kuntien järjestämis- ja siten myös rahoitusvastuulla olevasta tehtävästä. Tavoitteena pitää olla byrokratian vähentäminen ja hallinnollisten toimien minimoiminen. Maksamatta jääneiden maksujen perintä ja luottotappioriski kuuluvat siten myös kunnalle.
Esityksen ja nykykäytännönkin mukaan kunta voi tietyissä tilanteissa jättää maksun perimättä tai huojentaa sitä erillisten perusteiden mukaisesti. Huojentamiseen tai maksusta vapautumisen perusteisiin liittyvän asiakastiedotuksen tulee olla riittävää.
2 b § Päätös maksukyvyn mukaan määräytyvästä maksusta / Beslut om avgift som bestäms enligt betalningsförmågan
–
3 § Käyttämättä jätetystä palvelusta perittävä maksu / Avgift för oanvänd service
Esitysluonnoksessa esitetään, että jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut vastaanottoajan terveydenhuollon palveluihin tai sosiaali- tai terveydenhuollon lyhytaikaisen hoito- tai asumispalvelupaikan ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja varattua aikaa tai paikkaa ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana vastaanotolle tai asianomaiseen yksikköön, kunta tai kuntayhtymä saa periä häneltä enintään 50,80 euroa.
Pidämme ehdotusta perusteltuna.
5 § Maksuttomat terveyspalvelut / Avgiftsfria hälsovårdstjänster
–
6 a § Maksukatto / Avgiftstak
Esitysluonnos laajentaisi niitä palveluita, joka huomioidaan maksukaton täyttymisessä, ja yhdistäisi joitakin maksukattoja. Uutena ehdotuksena myös toimeentulotuesta maksetut asiakasmaksut kerryttäisivät maksukattoa. Pidämme ehdotuksia perusteltuina. Olisi luontevaa myös, että maksukattojen seuranta on palveluiden olla järjestäjän tai valtakunnallisen toimijan vastuulla, jotta se olisi hallinnollisesti tehokas ja asiakkaalle vaivaton.
7 b § Palvelun pitkäaikaisuus / Servicens långvariga karaktär
Suomen Yrittäjät kannattaa ehdotettua pitkäaikaisen palvelun määritelmää. Esimerkiksi tehostettu palveluasuminen katsotaan pitkäaikaiseksi sen kestettyä yli kolme kuukautta.
7 c § Pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen, pitkäaikaisen perhehoidon ja pitkäaikaisen laitoshoidon maksu / Avgift för långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg, långvarig familjevård och långvarig sluten vård
–
10 b § Pitkäaikaisesta tehostetusta palveluasumisesta, pitkäaikaisesta perhehoidosta ja pitkäaikaisesta laitoshoidosta perittävän maksun perusteena olevat tulot / Inkomster som utgör grund för avgiften för långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg, långvarig familjevård och för långvarig sluten vård
–
10 c § Tuloista tehtävät vähennykset pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa, pitkäaikaisessa perhehoidossa ja pitkäaikaisessa laitoshoidossa / Avdrag från inkomsterna för långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg, långvarig familjevård och långvarig sluten vård
–
10 d § Tuloista tehtävät erityiset vähennykset pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa ja pitkäaikaisessa perhehoidossa / Särskilda avdrag från inkomsterna för långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg och långvarig familjevård
–
10 e § Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävä maksu / Avgift för fortlöpande och regelbunden service i hemmet samt för långvarig boendeservice
Pitäisimme hyvänä, selvittää tulisiko asiakasmaksulainsäädännössä tai vastaavassa sitovassa normissa määritellä, onko kyseessä tunti- vai suoritusperusteinen hinnoittelu. Vastaavaa valtakunnallista yhtenäistämistä olisi hyvä harkita myös:
Kotiin vietävien palveluiden osalta yhtenäistää matkoihin kuluvan ajan maksutAsiakkaan hyväksi tehtävä välillinen työ
10 f § Jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta sekä pitkäaikaisesta asumispalvelusta perittävän maksun perusteena olevat tulot / Inkomster som utgör grund för avgiften för fortlöpande och regelbunden service i hemmet samt för långvarig boendeservice
–
10 g § Tuloista tehtävät vähennykset jatkuvassa ja säännöllisessä kotona annettavassa palvelussa sekä pitkäaikaisessa asumispalvelussa / Avdrag från inkomsterna för fortgående och regelbunden service i hemmet samt för långvarig boendeservice
–
10 h § Tukipalvelut ja asumispalveluun liittyvät palvelut / Stödtjänster och tjänster i samband med boendeservice
–
10 i § Laskennallinen metsätulo / Kalkylerad inkomst av skog
–
10 j § Maksun määrääminen ja tarkistaminen / Bestämmande och justering av avgift
–
10 k § Palvelun keskeytyksen vaikutus asiakasmaksuun / Hur avbrott i servicen påverkar klientavgiften
Luonnoksessa ehdotetaan, että kunta tai kuntayhtymä saa periä 7 c ja 10 e §:ssä säädetyn maksun, vaikka palvelu keskeytyisi tilapäisesti asiakkaasta johtuvasta syystä. Jos palvelu kuitenkin keskeytyy yli viideksi päiväksi, maksua ei peritä viittä päivää ylittävältä ajalta. Jos kotona annettava palvelu keskeytyy kunnasta tai kuntayhtymästä johtuvasta syystä tai siksi, että asiakas on laitoshoidossa, maksua ei peritä myöskään mainitun viiden päivän ajalta. Jos palvelun keskeytys jatkuu koko kuukauden, maksua ei peritä lainkaan.
Lyhytaikaista laitoshoitoa ei katsota pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen tai pitkäaikaisen laitoshoidon keskeytykseksi.
Suomen Yrittäjät pitää kohtuullisena, että palveluntuottajat saisivat palkkionsa, vaikka palvelun keskeytyisi tilapäisesti. Lyhytaikaisesta keskeytyksestä aiheutuu kustannuksia, eikä palveluntuottaja voi sopeuttaa kuin vasta viiveellä. Tämä on nähty nyt koronakriisissä selvästi.
11 § Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen / Nedsättning och eftergift av avgift
–
13 § Muulta kuin Suomessa asuvalta perittävä maksu / Avgift av dem som inte är bosatta i Finland
–
14 § Tulojen, korvausten tai saamisten periminen kunnalle tai kuntayhtymälle / Uppbärande av inkomster, ersättningar eller fordringar till kommunen eller samkommunen
–
14 a § Viranomaisten tiedonsaantioikeus / Myndigheternas rätt att få upplysningar
–
15 § Muutoksenhaku / Ändringssökande
–