Suomen paviljonki Dubain maailmannäyttelyssä.
Yrittäjän puolella
5.1.2022
Thomas Palmgren

Dubain maailmannäyttelyssä 120 suomalaisyritystä

Suomi on mukana Dubain maailmannäyttelyssä, joka on kaikkien aikojen suurin. Vierailin näyttelyssä vuodenvaihteen tienoilla. Koko maailmannäyttelyn teemana on ”Connecting Minds, Creating the Future”. Poissa ovat vain Pohjois-Korea ja muutamia pieniä maita.

Suomen paviljonki yhdistää hienosti lumen ja arabiteltan. Paviljongin osallistujina ovat 120 suomalaisyritystä. Monille yrityksille Persianlahden maat ovat kasvava markkina-alue. Näyttelyyn osallistuminen vahvistaa Suomen näkyvyyttä ja maakuvaa, edistää suomalaisyritysten vientiä sekä lisää Suomen houkuttelevuutta matkailulle ja investoinneille.

Business Finland vastaa Suomen näyttelyosallistumisesta pääkomissaari Severi Keinälän johdolla. Kun Keinälä saapui Dubaihin joitakin vuosia sitten, hän sai käyttöönsä tontillisen tyhjää aavikkomaata. Lopputulos on tyylikäs ja toimiva paviljonki, missä osaamista ja suomalaista luontoa esitellään.     

Seuraavien kuukausien aikana Suomi ja yritykset kertovat, kuinka yhteistyö, digitaaliset innovaatiot ja kiertotalous tasoittavat tietä kestävälle muutokselle.

Tässä Suomen paviljongista muutama havaitsemani esimerkki:

  • Kävijälle tarjotaan kahvia havainnollistamalla, kuinka hengitysilmasta talteen otetusta hiilidioksidista tuotetaan puhdasta energiaa kahvikoneeseen. Tätä maailman kalleinta kahvikonetta ihmetellessä vietin eniten aikaa. 
  • Hissit olivat näyttävästi esillä. Näiden sisäänrakennetut tietoyhteydet antavat innostavan digitaalisen käyttökokemuksen.
  • Missing Link -taideinstallaatio kertoo, miten kiertotalous pienentää hiilijalanjälkeä ja tarjoaa monia mahdollisuuksia kestävämpään elämään. Hienosti oivallettu ja puhutteleva kokonaisuus.

Dubain Expo on myös portti Afrikkaan. Ennen koko Afrikka on ollut yhdessä paviljongissa. Nyt maat ovat kattavasti esillä. Tämä on mahdollista, koska Arabiemiraatit on merkittävästi sponsoroinut monen maan osallistumista. Muutenkin miljardien panostukset tarkoittavat myös sitä, että näyttelyn jälkeen Dubaissa on uusi kaupunginosa.

Näyttely on näkemisen ja kokemisen arvoinen. Kävijöitä on pandemiasta huolimatta ollut yli kahdeksan miljoonaa. Näyttelyyn tulee varata reilusti aikaa, koska etäisyydet näyttelyalueella ovat pitkät. Paviljonkeihin on myös jopa jonoja. Kannattaa suunnitella, mitä haluaa nähdä, koska mukana on todellakin koko maailma.

Maailmannäyttelyyn osallistuminen on iso taloudellinen panostus. Suomen paviljongin budjetti on 10 miljoonaa euroa, josta osallistuvat yritykset maksavat puolet.  Näyttely kestää maaliskuun loppuun.

Seuraava maailmannäyttely on Japanissa vuonna 2025. Siihen osallistumien kannattaa valmistella hyvissä ajoin. Siellä on pakko olla mukana, jos haluaa tehdä Japanin kanssa kauppaa.  

Thomas Palmgren

Kirjoittaja on Suomen Yrittäjien kansainvälisten asioiden päällikkö

Thomas Palmgren