Kymen Yrittäjien blogi
4.9.2020
Hannu Lehtinen

Kuuntelemisen taito

Asiastaan innostunut unohtaa helposti muiden kuuntelun. Mielestään ainoa oikeassa olija, ei edes halua kuunnella muita. Asiakastilanteessa kuunteleminen on kuitenkin keskeistä, ellei sinulla ole kaikkeen patenttiratkaisuna: korkkiruuvi. On asiakkaan ongelma sitten reiän saaminen seinään, osaamisen lisääminen tai kustannusten saaminen kuriin.

Aidon vuorovaikutuksen edellytys on, että ihmiset vaikuttavat toisiinsa ja toistensa sanomisista, eivät vain reagoi niihin. Todelliseen vaikuttamiseen ja vuorovaikutukseen kuuluu taito kuunnella.

Vuorovaikutus tarkoittaa sitä, että kykenee ja haluaa vaihtaa ajatuksia, mielipiteitä toisten kanssa ja osaa toimia yhdessä. Kuulluksi tuleminen on yksi kohtaamisen tarjoamista mahdollisuuksista, kuuntelemisen taito tuntuu yksinkertaiselta, muttei ole helppoa kaikille. Moni sanoo osaavansa kuunnella, mutta osaako aidosti rekisteröidä toisen sanottavan?

Tapa katsoa ja olla kuuntelematta, on tosiasiassa väheksymistä. Tilanteessa kenties osaamaton kuuntelija voi olla voittaja, mutta kokonaistilanteessa hän jää aina tappiolle.

Aidon kiinnostumisen näkee myös ihmisen elekielessä. Hyvä kuuntelija rekisteröi sanojen lisäksi kehon liikkeet, ilmeet, eleet, äänensävyt, tauot ja katseet.

Trainershousen Tuomo Loukomies on jakanut kuuntelun tasot peräti kuuteen tasoon. Alin, nollataso on se, että ei kuuntele. Toisessa päässä neljännellä tasolla kuunnellaan ymmärtääkseen. Oikeasti ymmärtää, mitä toinen sanoo, eikä aloita vastaustaan omilla ajatuksillaan ja esittää tarkentavia kysymyksiä. Viimeiselle tasolle hän nostaa kuuntelun oppiakseen. Osataan tehdä muistiinpanoja ja kyky myös referoida toisen ihmisen ajatuksia.

Kahta ylintä kuuntelemisen tasoa vaaditaan yhteistyössä, kun halutaan uudistaa ja kehittää meitä kaikkia koskevia asioita.

Yrittäjäjärjestö haluaa äänensä kuuluviin. Vaikka haaste on aina viestin lähettäjällä, on kaikkien pelin osapuolten keskityttävä kuuntelemaan. Yrittäjätkään eivät voi edellyttää kuuntelemista, elleivät he kuuntele itse.

Yrittäjäjärjestön kolmiportainen rakenne plus jäsenistö ovat niin ikään kuuntelemisen haasteen äärellä koko ajan. Lisäksi pitää kuunnella niitä yrittäjiä, jotka eivät ole jäseniä, ovathan se mahdollisia tulevia jäseniä.

Luetun ymmärtäminen, rivien välien tulkinta, niin se on aivan toisen jutun aihe.







Hannu Lehtinen