Varsinais-Suomen Yrittäjien blogi
24.1.2022
Vieraskynä-blogi, Naisyrittäjien digikoulutus rohkaisi luovaan somemarkkinointiin

Naisyrittäjien digikoulutus rohkaisi luovaan somemarkkinointiin

Varsinais-Suomen Yrittäjät ja Turun ammattikorkeakoulun järjestämässä digivalmennuksessa käydään läpi yrittäjälle tärkeitä digimarkkinoinnin, myynnin ja liiketoiminnan aihealueita.

Syksyn 2021 ajan innokkaat naisyrittäjät kokoontuivat oppimaan uutta digimaailman mahdollisuuksista. Kuumina aiheina olivat erityisesti sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi- ja mainonta ja sosiaalisen median hyödyntäminen liiketoiminnassa.

Somemarkkinointi etenee hurjaa vauhtia

Sosiaalisen median alustat muuttuvat jatkuvasti ja niin myös sisällölliset vaatimukset. Omia taitoja kannattaa päivittää tasaisin väliajoin, jos haluaa pysyä aallon harjalla digimaailmassa. Alustat muuttuvat päivittäin ja uusia ominaisuuksia kokeillaan jatkuvasti.

Sovellukset, kuten TikTok on jättänyt jälkensä sisältömarkkinoinnin maailmaan. Tiktok suosii videoita, jotka viihdyttävät, inspiroivat tai opettavat katsojaansa. Katsojat arvostavat nykyään enemmän läpinäkyvää, rehellistä, epätäydellistä ja henkilökohtaista materiaalia kuin ”täydellisyyttä”.  Tämä trendi näkyy nyt kaikissa sosiaalisen median alustoissa. Se on täydellinen rako yrittäjälle profiloitua alansa asiantuntijaksi ja mahdollisesti kasvattaa asiakaskuntaansa. Koulutuksessa päästiin kokeilemaan Tiktok ja Instagram Reels videoiden tuottamista.

Sosiaalisen median markkinointi vaatii perehtymistä niin sisällöntuotantoon, sosiaalisen median alustoihin, alustojen vaatimuksiin ja algoritmeihin. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on pitkälti kokeilua ja vaatii aikaa. Jos haluat menestyä somessa, on tärkeää tuntea seuraajakuntasi ja tarjota heille laadukasta sisältöä. Postaamalla erilaisia sisältöjä teet samalla tutkimusta siitä, minkä tyylinen sisältö menestyy parhaiten. Jatka sillä, joka toimii ja josta yleisösi pitää.

Vertaistuen avulla rohkaistuttiin kokeilemaan

Valmennuksessa saimme nähdä, kun yrittäjät rohkaistuivat kokeilemaan erilaisia somestrategioita. Valmennuksen yksi tavoite olikin rohkaista yrittäjiä kokeilemaan ja implementoimaan oppimaansa omaan yritystoimintaan. Uusia ideoita syntyi ja kokeiluita tehtiin lähes jokaisen valmennuksen jälkeen. Kannustavassa ilmapiirissä on mukava tehdä kokeiluja, jotka voi tuntua itselle vieraalta ja vaikealta. Digitaalista sisältöä tuotettiin niin tekstin kuin videoidenkin muodossa. Digitaalisten kokeilujen ansiosta yrityksen kassavirta kasvoi somemarkkinoinnin ansiosta.

Naisyrittäjät kokivat verkoston ja vertaistuen tärkeäksi osaksi onnistuneita kokeiluita. Valmennuksen aikana yrittäjät jakoivat vinkkejä ja ideoita yhdessä, joka innosti aiheisiin vielä enemmän.  Joku oli oppinut kokonaisuudesta paljon, joten ymmärrys myös omasta oppimistarpeesta on selkeästi lisääntynyt. ”Tarve oppia lisää on todellakin herätetty!”

Lisätietoa valmennuksesta saat hankkeen nettisivuilta.

Samalla voit ennakkoilmoittautua syksyllä 2022 alkavaan valmennukseen täällä.

Blogin ovat kirjoittaneet Elisa Laitinen ja Sari Asteljoki Turun ammattikorkeakoulusta.

Vieraskynä-blogi