Varsinais-Suomen Yrittäjien blogi
16.6.2022
Stina Siikonen

Optimismia tuotekehitykseen

Omassa yrityksessäni työstämme asiakkaiden konseptien lisäksi myös omia palveluideoitamme. Moni idea on vuosien varrella edennyt, mutta pääasiassa kiireet ja ”realismi” ovat hyydyttäneet valmistelut. Viime vuosina olen kuitenkin päättänyt panostaa myös omiin konsepteihin jo silläkin kannustimella, että moni omista aiemmista ideoista on kävellyt muutamaa vuotta myöhemmin vastaan markkinoilla. Ideoissa oli siis perää! 

Omaa konseptituotantoa käynnistäessäni huomasin kaipaavani itsekin sparrausta moneen osa-alueeseen. Avainhavainto taisi olla se, että omat konseptit tulisi nähdä ikään kuin itsenäisinä startupeina. Silloin kun kehitetään yrityksen toimintaan suoraan kuulumatonta, enemmänkin palvelun spinn-offia, on syytä rajata sen kehitys puhtaasti omaan linjaansa. Tämä paitsi vapauttaa ajatustyötä olennaiseen, pitää myös yltiörealismin (lue: pessimismin) kaukana silloin, kun siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Otimme juuri ensimmäisen askeleemme startup-maailmaan osallistumalla kolmen viikon kiihdytysohjelmaan. Monien oivallusten, työkalujen ja verkostojen lisäksi on yksi iso teema, jonka ohjelmassa koin ja jonka soisin lisääntyvään laajemminkin bisneksessä: optimismi silloin, kun toimitaan vielä idea-asteella! Yltiörealismin aika tulee kyllä, paljon myöhemmin. Uudet ajatukset ja skaalattavat uudet toimitamallit eivät pääse eteen päin, jos lyömme todennäköisyydet ja nykymallit tiskiin heti alkumetreillä. Sen sijaan tarvitaan tilaa optimistiselle ja järjestelmälliselle idean arvon tutkimiselle ja asiakasprofiilien löytämiselle. Tällä matkalla idea todennäköisesti muuttuu ja jalostuu, lopputuloksena on joko tynkä kokeilu tai pidemmälle jatkuva kehittely – mahdollisesti menestys. Tälle prosessille soisi jäävän enemmän tilaa meidän kaikken liikeoimintaa ja uusia liiketoimintaideoita kehitettäessä.

Vähemmän hyvää tarkoittavaa realismia ja enemmän optimismia ideoille!

Stina Siikonen