Etsi

Emergency banner

Markkinointi

Ota Instagram haltuun kiinnostavilla sisällöillä ja vuorovaikuttaen

Instagram on visuaaliseen viestintään keskittyvä sosiaalisen median kanava, missä sisällöt ovat kuva- ja videojulkaisuja. Suomessa Instagram on jatkuvasti vahvistanut rooliaan suosituimpien some-palveluiden joukossa ja myös moni yrittäjä on ottanut kanavan käyttöönsä. Viestinnän asiantuntija Piritta Seppälä vinkkaa, miten hyödynnät kanavaa omassa yritystoiminnassasi.

Suomalaisista noin 1,8 miljoonaa ihmistä käyttää Instagramia viikoittain*. Käyttäjien joukossa on paljon nuoria, mutta kasvavissa määrin myös vanhempaa väkeä. Kanavan käyttö on pitkälti viihtymiseen pohjaavaa. Instagramin parissa vietetään aikaa selaten ja julkaisten kuvia ja videoita omiin kiinnostuksen kohteisiin liittyen, katsellaan live-lähetyksiä ja muiden tekemiä tarinoita elämästään tai kommunikoidaan toisten kanssa julkaisuja kommentoiden ja yksityisviestein.

Muuta yritystoimintasi kuviksi, videoiksi ja tarinoiksi

Löytyisikö Instagramista myös sinun asiakaskuntaasi? Kaikella todennäköisyydellä kyllä, mutta miten heidät siellä tavoittaa? Ihmisiä juuri Instagramissa viihdyttävällä ja kiinnostavalla tavalla tehty sisältö aktivoi nämä palveluidesi äärelle. Tee siis sisältöä ihminen edellä ja herätä kiinnostus hyötyä ihmisille tarjoamalla.

Pohdi kuitenkin ensin, millaista sisältöä voisit kuvata tai videoida yritykseesi ja sen tuotteisiin tai palveluihin liittyen. Mieti, mistä kaikista toimintanne yksityiskohdista voisit tehdä julkaisuja? Olisivatko ne esimerkiksi vinkkivideoita, kauniita tuotekuvia tai vaikkapa arjen esiin tuomista henkilökunnan kanssa yhteistyössä tuotetuilla tarinoilla?

Muista määritellä Instagramin käytölle jokin konkreettinen tavoite, joka tukee yritystoimintaanne. Mieti tämän jälkeen, miten juuri ihmiset voisivat hyötyä sisällöistäsi? Kiinnostava, viihdyttävä, houkutteleva ja idearikas sisältö myös sitouttaa. Hyvää sisältöä voi myös mainostaa rahalla ja hankkia sille näin lisää näkyvyyttä.

Avainsanat ovat markkinoinnin toinen puoli

Avainsanat eli risuaita-merkillä varustetut hashtagit ovat tärkeä osa Instagram-viestintää. Toimintaanne liittyvät avainsanat toimivat parhaimmillaan myös markkinoinnin välineinä. Tee siis lista sanoista ja termeistä, jotka liittyvät teihin oleellisesti. Mieti asiaa myös asiakkaan näkökulmasta: mitä sanoja hän käyttää puhuessaan palveluistanne?

Hashtagien avulla voit tehdä hakuja Instagramissa ja kerätä löytämiesi sisältöjen pohjalta ideoita omia julkaisujasi varten. Vastaavasti lisäämällä aihepiiriäsi monipuolisesti kuvaavia hashtageja julkaisuihisi, saat postauksesi niiden ihmisten näkyville, jotka hakevat Instasta aiheeseen liittyvää sisältöä.

Aktiivisimmat Instagram-markkinoijat myös menevät suoraan potentiaalisten asiakkaiden luo. He hakevat avainsanoilla ihmisten tekemiä julkaisuja kanavalta. He tykkäävät ja kommentoivat julkaisuja kivalla tavalla ja osoittavat näin olevansa ihmisistä kiinnostuneita.

Jo yhdellä tykkäyksellä voit siis sitouttaa ihmisen omaan tiliisi ja saada aikaan hyvän fiiliksen. Ihastele siis sinäkin potentiaalisten asiakkaidesi julkaisuja Instassa - näin olet luontaisesti  vuorovaikutteinen ja käytät Instagramia kuten asiakkaasikin käyttävät!


10 vinkkiä Instagramiin

  1. Muotoile toimintanne kuviksi, videoiksi ja tarinoiksi.
  2. Tee sisällöstä asiakkaitasi kiinnostavaa.
  3. Näytä jotakin erityistä, päästä asiakkaasi sermien taakse.
  4. Lisää hashtageja kuvateksteihin ja tarinoihin.
  5. Seuraa muiden Instagram-tilejä.
  6. Etsi asiakkaitasi tekemällä hashtag-hakuja.
  7. Tykkää ja kommentoi löytämiäsi julkaisuja.
  8. Vastaa omien julkaisujesi saamiin kommentteihin.
  9. Hyödynnä yksityisviestejä palveluun.
  10. Ole aktiivinen.

Piritta Seppälä on viestinnän kouluttaja, sparraaja ja tietokirjailija. Hänen viestinnän asiantuntijatoimistonsa Viestintä-Piritta Oy auttaa organisaatioita viestimään tehokkaammin ja hyödyntämään sosiaalista mediaa toimintansa tukena tavoitteellisesti. Yritys täytti juuri 10 vuotta. Instagramissa @viestintapiritta ja @piritta4.

 

Lue juttusarjan edellinen osa:

> Pipsa Aro: "Yrittäjä, valjasta LinkedIn myynnin tueksi"

 

*Lähde: Harto Pönkä. Sosiaalisen median katsaus 02/2020.

Kuvat: eyewave/AdobeStock ja Piritta Seppälä