YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Helsingin Yrittäjät: Yrittäjät vastustavat Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi
Helsingin keskustassa toimivat yritykset ovat huolissaan kaupungin suunnitelmista muuttaa Kaivokatu joukkoliikennekaduksi ja ohjata keskustan poikittainen autoliikenne ensisijaisesti Esplanadeille. Helsingin Yrittäjät vastustaa Kaivokadun sulkemista autoliikenteeltä, mikä vaikeuttaisi liikkumista keskustassa ja ruuhkauttaisi muita katuja.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa alkaa tiistaina 17.9.2024 keskustan liikenteen muutoksia tulevina vuosina ohjaavan ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman ja Kaivokadun ympäristösuunnitelman käsittely.
Kaupungin suunnitelmissa autoliikenteen pääverkkoa keskustassa harvennettaisiin ja Kaivokatu muutettaisiin joukkoliikennekaduksi. Helsingin Yrittäjät on ydinkeskustan liikennesuunnitelmasta antamassaan lausunnossa painottanut, että Helsingin keskustan saavutettavuus eri ilmansuunnista autoliikenteellä ja sujuva liikkuminen keskustassa edellyttää kahta poikittaista ajoyhteyttä – Kaivokatua ja Esplanadeja.
– Kaupungin suunnitelmassa Esplanadit säilyisivät kaksikaistaisina, mikä on parannus aiempiin suunnitelmiin. Neljän ajokaistan poistuminen ydinkeskustasta Kaivokadulta aiheuttaisi kuitenkin ruuhkia Esplanadeille sekä muille kaduille. Keskustassa liikkumisen vaikeutuminen ja matka-aikojen pidentyminen vaikuttaisi asiointiin, työssäkäyntiin sekä yhä lisääntyvään jakelu-, huolto- ja liikkuvaan palveluliikenteeseen, jonka sujuvuudessa on nykyisinkin parannettavaa, toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.
Helsingin Yrittäjät kysyi keväällä keskustan kivijalkayrittäjien näkemyksiä kaupungin suunnitelmista. Yrittäjäkyselystä ilmenee, että keskustan kivijalkayrittäjistä 75 prosenttia on vahvasti sitä mieltä, ettei Kaivokatua pidä muuttaa joukkoliikennekaduksi. Vain 13 prosenttia kannattaa suunnitelmaa jossain määrin. Yrittäjät näkevät Kaivokadun sulkemisella olevan haittavaikutuksia keskustan elinvoimaisuuteen sekä kivijalkayritysten toimintaan.
– Kaupungin suunnitelmien vaikutusarviot ovat puutteellisia, koska niiden pohjana ei ole käytetty nykytilannetta, jossa Kaivokadulla on kaksi ajokaistaa suuntaansa. Sen sijaan on vertailtu tilannetta, jossa uuden pikaraitiotien aikanaan valmistuttua ajokaistoja on yksi suuntaansa vaihtoehtoon, jossa ei ole yhtään ajokaistaa, sanoo Oksala.
– Kaivokadun suunnitelmia on perusteltu alueen viihtyisyyden sekä turvallisuuden lisääntymisellä ja esitelty kesäisesti viheriöivillä, puistomaisilla havainnekuvilla. Kaivokadulle rakennetaan kuitenkin Kruunusiltojen pikaraitiotien uudet kiskoparit ja raitiovaunuliikenne kadulla lisääntyy merkittävästi. Myös pyöräteiden määrä tuplaantuu, joten Kaivokatu on myös tulevaisuudessa vilkkaasti liikennöity, painottaa Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen.
– Päärautatieasema ja Kaivokatu ovat ydinkeskustan keskeisintä liikennealuetta, jossa pitää voida liikkua myös autoilla. Kävelyä kannattaa ohjata katettuihin maanalaisiin kävelyalueisiin ja kehittää niiden viihtyisyyttä. Keskustan maanalaista tunneliverkostoa on tarpeen laajentaa myös autoliikenteen erilaisiin tarpeisiin, sanoo Laaksonen.
Lisätietoa
KUVA Lev Karavanov / AdobeStock