Esplanadi Helsingissä.
25.4.2024 klo 09:28
Uutinen

Yrittäjäkysely: Helsingin keskustan kivijalkayritykset huolissaan keskustan liikenteen muutossuunnitelmista

Helsingin keskustassa toimivat kivijalkayritykset ovat huolissaan kaupungin suunnitelmista muuttaa liikennejärjestelyitä keskustassa tulevina vuosina, selviää Helsingin Yrittäjien kyselystä. Yrittäjiltä kysyttiin näkemyksiä kaupungin valmistelussa olevasta ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmasta. Keskustan kivijalkakaupoille ja -ravintoloille kohdennettuun kyselyyn vastasi yli 100 yrittäjää.

Helsingin kaupunki valmistelee keskustan liikenteen muutoksia tulevina vuosina ohjaavaa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, joka on etenemässä kaupunkiympäristölautakunnan linjattavaksi kesällä. Suunnitelmien lähtökohtana on, että ydinkeskustan poikittainen autoliikenne tukeutuu Esplanadin muodostamaan pääyhteyteen.

Kaivokadulla tulee säilyttää ajokaistat

Kyselyyn vastanneista keskustan yrittäjistä 75 prosenttia on vahvasti sitä mieltä, että Kaivokatua ei pidä muuttaa joukkoliikennekaduksi ja ohjata autoliikenne Esplanadeille sekä rantaa pitkin kiertävälle ajoreitille. Vastaajista 13 prosenttia kannattaa tällaista suunnitelmaa ainakin jossain määrin.

– Vielä kriittisemmin suhtaudutaan suunnitelmavaihtoehtoon muuttaa Kaivokatu joukkoliikennekaduksi ja Pohjois-Esplanadi mahdollisesti kävelyalueeksi, mitä vastustaa 82 prosenttia yrittäjistä ja kannattaa vain 8 prosenttia, kertoo Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.

– Jos Kaivokadun liikennejärjestelyitä muutetaan nykyisestä, katsoo 69 prosenttia yrittäjistä, että Kaivokadulla tulisi olla vähintään yhdet ajokaistat suuntaansa ja Esplanadien pysyä kaksikaistaisina.

Selvityksessä kysyttiin myös yrittäjien arviota siitä, miten Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi vaikuttaisi Helsingin keskustan yritystoimintaan. Yrittäjien lukuisissa avopalautteissa kävi selväksi, että muutoksella nähdään olevan haittavaikutuksia keskustan elinvoimaan ja kivijalkayritysten liiketoimintaan. Liikenteen ennakoidaan puuroutuvan ja asiakkaiden siirtyvän yhä enemmän asioimaan keskustan ulkopuolisiin kaupallisiin keskittymiin.

Fredrikinkadusta ei joukkoliikennekatua

Kaupungin suunnitelmat sisältävät myös vaihtoehdon muuttaa aikanaan keskustan merkittävin kivijalkaliikkeiden kauppakatu Fredrikinkatu joukkoliikennekaduksi. Kyselyyn vastasi 27 Fredrikinkadulla toimivaa yrittäjää, joista vain yksi kannatti ajatusta. Kaikista vastaajayrittäjistä ajatusta piti huonona 77 prosenttia ja kannatti 11 prosenttia.

– Yrittäjistä 84 prosenttia on sitä mieltä, että kaupunki ei ota riittävästi huomioon yritysten tarpeita keskustan liikenteen suunnittelussa. On koko kaupungin etu, että yrittäjien toiveita kuullaan niin keskustan liikenteen kuin muussakin kehittämisessä, jotta kivijalkaliikkeiden ainutlaatuisella palvelutarjonnalla on paremmat edellytykset säilyä ja kehittyä keskustassa, painottaa Oksala.

Myöskään suunnitelmavaihtoehto Etelärannan muuttamisesta kävelypainotteiseksi kaduksi ei saa kannatusta 68 prosentilta yrittäjistä. Myönteisesti asiaan suhtautuu 17 prosenttia vastaajista.

Keskustan tunneliverkostoa tarpeen laajentaa

Kyselyssä selvitettiin myös yrittäjien näkemyksiä keskustan liikenteen nykyisestä toimivuudesta.

Yrittäjistä 74 prosenttia katsoo asiointi- ja työmatkaliikenteen keskustaan julkisin liikennevälinein toimivan hyvin. Sen sijaan 78 prosenttia yrittäjistä kokee, ettei henkilöautolla keskustaan saapuminen asioimaan tai työskentelemään ole sujuvaa, ja 82 prosenttia, ettei ajaminen henkilöautolla keskustassa ole sujuvaa. Yrittäjistä 84 prosenttia kokee katutöistä aiheutuvan yritysten toiminnalle merkittävää haittaa.

Helsingin keskustan liikenne -kysely 2024.

Jakelu- ja huoltoliikenteen sujuvuudessa keskustassa on kehitettävää: 73 prosenttia yrittäjistä ei ole tavarankuljetusten ja huoltoajojen toimivuuteen tyytyväisiä. 24 prosenttia pitää niitä riittävän toimivina.

– Yrittäjät pitävät hyvinä kaupungin suunnitelmia pyrkiä laajentamaan keskustan huoltotunnelin käyttömahdollisuuksia jakelu- ja huoltoliikenteen helpottamiseksi. Tätä kannattaa 72 prosenttia vastaajista ja vastustaa vain 3 prosenttia, kertoo Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen.

– Pidämme tarpeellisena, että keskustan maanalaista tunneliverkostoa muutenkin laajennetaan keskustan liikenteen toimivuuden parantamiseksi. Kivijalkayrittäjistä tätä mieltä on 75 prosenttia, ja 6 prosenttia vastaajista ei näe siihen tarvetta, sanoo Laaksonen.

Helsingin keskustan liikenne -yrittäjäkysely

Helsingin Yrittäjien kyselyssä selvitettiin Helsingin keskustassa toimivien kivijalkayritysten näkemyksiä koskien kaupungin muutossuunnitelmia keskustan liikenteeseen ja pysäköintiin liittyen. Kyselyn pysäköintiä koskevat tulokset julkistetaan myöhemmin.

Kysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2024 anonyymina sähköisenä kyselynä. Erityisesti kaupoille sekä ravintoloille ja kahviloille kohdennettuun kyselyyn vastasi 106 yrittäjää, joista toimii kaupan eri toimialoilla 66 prosenttia, ravintoloissa ja kahviloissa 20 prosenttia ja muissa kivijalkayrityksissä 14 prosenttia.

Lisätietoa kyselystä

Tiina Oksala

Tiina Oksala

Toimitusjohtaja
Helsingin Yrittäjät

KUVA Grigory Bruev, Adobe Stock