1.10.2015 klo 13:36

Suomen Yrittäjien lausunto ehdotuksiin traktorin kuljettajan ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimuksiksi

Liikenne- ja viestintäministeriö

Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut luonnoksen hallituksen esitykseksi traktoria kuljettavan ajokortti- ja ammattipätevyyssäännösten muutoksiksi. Asia liittyy nykyistä nopeampien traktorien tuloon markkinoille. Tämä vaatii lainsäädännön tarkentamista.

Suomen Yrittäjät kannattaa liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksia, jotka koskevat T-luokan ajokortin suorittamista. Traktoreiden, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, saisi kuljettaa 15 vuotta täyttänyt, joka on suorittanut teoriakokeen.

Kannatamme myös, että LT-luokan sellaisten traktorien, joiden rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa, mutta alle 60 kilometriä tunnissa, ajokortin vähimmäisiäksi asetetaan 16-vuotta ja teoria sekä käsittelykokeen suorittamista.

Nopeiden ja raskaiden traktorien ajokortteja emme säätelisi henkilö- tai kuorma-autoajokorttilainsäädäntöön kytkettynä. Ongelmana ovat erityisesti raskaat traktorit, jotka tulisivat ammattipätevyyssäätelyn piiriin. Tämä vaikuttaisi oleellisesti esimerkiksi maanrakennus- ja koneurakointialan työvoiman saatavuuteen.

Suomen Yrittäjät esittää, että raskaiden ja nopeiden traktorien ajokorttivaatimukseksi asetetaan 18 vuoden ikä sekä teoria- ja käytännön kokeen suorittaminen. Tällöin ajokorttiin tulisi merkintä LTE.

Ystävällisesti

Suomen Yrittäjät