Alajärven Yrittäjät

Kaupan kehittämisryhmä

HISTORIA

Alajärvellä perustettiin epävirallisesti pienyrittäjien toimesta kauppiasjaosto vuonna 1972, josta tuli yrittäjien virallinen alajaosto vuonna 1976. Ryhmän kokoonkutsujana toimi yrittäjien hallitus ja ensimmäiseen kokoukseen kokoonkutsujana toimi Markku Harju. Ryhmän periaatteena oli kaupan yhteisien asioiden kehittäminen ja yhteismarkkinointi. Ryhmällä oli aluksi kolme tapahtumaa: Rokulimarkkinat, syysmarkkinat ja joulunavaus. 21.-22.9.1979 kauppiasjaosto järjesti Kauppakadun avajaiset, jossa oli ”vauhtia ja vaarallisia tilanteita”.

Tuohon aikaan ryhmä käytti yhteismarkkinointiin Alajärven ulkopuolelle Vaasa-lehteä ja Alajärvellä markkinointi hoidettiin Järviseutu-lehdessä ja nykyistä Torstai-lehteä edeltävissä kuten Uudet Tuulet, Pohjanmaan Uutisankkuri ja Markkinauutiset.

Markku Harju toimi ryhmän puheenjohtajana vuoteen 1988 asti, sen jälkeen vetovastuun otti Mirja Männikkö aisapareinaan Jukka Matti-Tuuri ja Risto Yli-Olli. Männikön toimiessa puheenjohtajana vuoteen 1993 asti vetovastuun sen jälkeen otti Pentti Harju. Tässä vaiheessa ryhmässä oli mukana vain pieniä yrityksiä, jolloin mukaan tuli isommat yritykset ja kaupungin puolelta elinkeinoasiamies Jouko Etula. Vuonna 1996 silloinen puheenjohtaja Pentti Harju lähti Nokialle ja ruoriin tarttui Markku Harju.

Kauppiasjaoston laajentumisen myötä myös ryhmän nimi muuttuu vuonna 20.2.1996 kaupan kehittämisryhmäksi. Tämän laajennetun ryhmän alkuun panijoina toimivat Pentti Harju ja Jouko Etula. Silloiseen ryhmään kuuluivat perustajien lisäksi Markku Harju, Pentti Joensuu, Hannu Kujanpää, Mirja Männikkö, Antti Ritala ja Tuomo Pollari.

Alajärven Yrittäjät ry:n alaisen kaupan kehittämisryhmän tavoitteena on edistää Alajärven keskusta-alueen yritysten tunnettavuutta ja vetovoimaisuutta sekä nostaa esiin tasapuolisesti yksittäisiä yrityksiä ja yrittäjiä. Kivijalkamyymälät ovat tärkeä osa elinvoimaista keskustaa. Kaupan kehittämisryhmän yksi tavoitteista onkin saattaa asiakkaat paikkakunnan liikkeisiin asiantuntevan palvelun, ammattitaidon ja laadukkaiden tuotteiden pariin.

Tämän lisäksi kaupan kehittämisryhmä järjestää vuosittain seitsemän markkinatapahtumaa, joista tunnetuimpia ovat perinteiset Rokulipäivät kesällä, joulunavaus sekä 14 vuoden (v.2018) iän saavuttanut Mörköilta syksyllä. Muita tapahtumia ovat kesänavausmarkkinat, jättipottijahti ja black friday.