Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Johanna Erjonsalo
19.4.2024 klo 06:00

Yrittäjägallup: Ennätysmäärä yrityksiä huonossa taloudellisessa tilanteessa

Yritysten tilanne on heikentynyt kevään aikana. Tuoreen Yrittäjägallupin mukaan ennätysmäärä pk-yrityksiä ilmoittaa oman taloudellisen tilanteensa melko tai erittäin huonoksi.

19 prosenttia pk-yrityksistä on joko melko tai erittäin huonossa taloudellisessa tilanteessa, kertoo tuore Yrittäjägallup. Määrä on korkein sitten toukokuun 2022, jolloin asiaa kysyttiin ensimmäisen kerran Yrittäjägallupissa.

– Yritysten tilanne on kevään mittaan heikentynyt. Siinä näkyy erityisesti poliittisten lakkojen aiheuttamat ongelmat ja talouden hyytyminen. Valitettavasti kehysriihen veropäätöksillä moni ahtaalla oleva yrittäjä uhkaa joutuu vielä ahtaammalle, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

51 prosentilla vastaajista yrityksen taloudellinen tilanne on joko erittäin tai melko hyvä. Tämä osuus on pysynyt suunnilleen ennallaan tänä vuonna.

Yrittäjägallupiin vastasi 3.–15. huhtikuuta 1 076 pk-yritysten edustajaa.

Näkymä tulevaan ennallaan

Yritysten näkymä eteenpäin ei ole juurikaan muuttunut alkuvuoden aikana. 19 prosenttia yrityksistä arvioi tilanteensa heikkenevän. Osuus on hieman laskenut helmikuusta, jolloin 22 prosenttia arvioi tilanteensä heikkenevän.

Näkymien parantumiseen uskotaan eniten teollisuudessa (35 prosenttia), kaupassa (34 prosenttia) ja pääkaupunkiseudulla (38 prosenttia). Itä-Suomen yritysten näkymät seuraavalle vuodelle eivät poikkea muun maan yritysten näkymistä.

Lakot iskivät erityisesti kauppaan ja teollisuuteen

Suhteellisesti eniten huonossa tilanteessa olevia yrityksiä on kaupan alalla (24 prosenttia) ja teollisuudessa (22 prosenttia). Teollisuudessa 11 prosentilla tilanne on erittäin huono.

Teollisuuden tilanne on selkeästi heikentynyt eniten sitten helmikuun 2024, jolloin vain yksi prosentti teollisuusyrityksistä raportoi erittäin huonosta tilanteesta.

Yrittäjägallupin mukaan ay-liikkeen lakot ovat vaikuttaneet kielteisesti 46 prosenttiin pk-yrityksistä ja myönteisesti yhteen prosenttiin. Lakoilla ei ole ollut vaikutusta 49 prosenttiin.

– Erityisesti lakot ovat iskeneet kauppaan ja teollisuuteen. Tämä osoittaa, että lakoilla aiheutetaan erityisesti vahinkoa yrityksille ja niiden työntekijöille, toimitusjohtaja Pentikäinen sanoo.

– Suurimmat taloudelliset vahingot lakoista kärsivät pienet teollisuusyritykset, joissa lähes puolella vahingot nousevat jopa sataantuhanteen euroon. On suuri riski, että lakkojen vuoksi menetetään sekä yrityksiä että työpaikkoja.

Eniten mainittuja kielteisiä vaikutuksia olivat asiakkaiden kärsiminen (38 prosenttia), logistiikkaketjun häiriöt (24 prosenttia), menetykset liiketoiminnassa (22 prosenttia), tuloksen heikentyminen (20 prosenttia) ja tuonnin häiriintyminen (11 prosenttia).

– On hyvä, että SAK ei jatka lakkoja, joilla olisi ammuttu jalkaan erityisesti suomalaisia yrittäjiä ja duunareita.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Näin kysyttiin

Yrittäjien Verianilla teettämään tutkimukseen vastasi 1 076 pk-yritysten edustajaa 3.−15.4.2024.
Tutkimustulosten luottamusväli on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, puh. 040 504 1944