Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Johanna Erjonsalo.
6.11.2023 klo 13:00

Yrittäjät: Työrauha on Suomessa kuollut kirjain

Suomen Yrittäjät on pettynyt ay-liikkeeseen, joka vahingoittaa yrityksiä poliittisilla lakoilla. ”Moni on tehnyt työehtosopimuksen, jossa on luvattu työrauha. Tämä viikko osoittaa, että työrauha on Suomessa kuollut kirjain", toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo. Yrittäjät muistuttaa, että jokaisella työntekijällä on työtaisteluiden aikana oikeus tehdä työtä, eikä SAK voi tätä estää.

”Julkinen talous velkaantuu vaarallista tahtia, työnantajayrittäjien määrä laskee, konkurssimäärät ovat korkeimpia koko 2000-luvulla. Tässä tilanteessa lakkoilu on vastuutonta. Moni työntekijäkään ei hyväksy Hakaniemen toimia. On myös työntekijän etu, että Suomessa on kannattavaa tarjota työtä ja mahdollisimman monella on mahdollisuus olla työelämässä”, Pentikäinen sanoo.

“SAK osoittaa toiminnallaan jokaiselle suomalaiselle, miksi työrauhasääntelyn uudistaminen on välttämätöntä”, hän toteaa.

Yrittäjät muistuttaa, että hallitus on tekemässä kansainvälisessä vertailussa varsin maltillisia uudistuksia, jotka auttavat tarjoamaan töitä. Monessa asiassa – kuten paikallisen sopimisen laajentamisessa – hallituksen ohjelma jää puolitiehen.

”Yrittäjät odottaa myös toisin sopimisen edistämistä, mutta se ei ole tällä kertaa toteutumassa. Valmistelussa olevat maltilliset uudistukset pitää ehdottomasti toteuttaa”, Pentikäinen lisää.

Kenenkään ei ole pakko osallistua SAK:n operaatioihin

Yrittäjät muistuttaa, että kenenkään ei ole pakko osallistua työpaikan ulosmarsseihin, lakkoihin tai muihin ay-liikkeen tempauksiin. Suomessa on lakko-oikeus, mutta ei lakkovelvoitetta. Jos työntekijät haluavat tulla töihin, työpaikoilla voidaan tehdä työtä normaalisti, vaikka ammattiliitto olisi ulosmarssin tai lakon julistanut.

Jos ammattiliittoon kuuluva työntekijä ei noudata liiton julistamaa lakkoa, voi tällä olla ainoastaan yhdistysoikeudellisia seuraamuksia eli esimerkiksi työntekijä erotetaan ammattiliitosta. Liittoon kuulumattomalle työntekijälle ammattiliitto ei voi antaa mitään seuraamuksia.

”Työnantaja saa tiedustella, onko työntekijä tulossa töihin, koska sillä voi olla vaikutusta yritystoimintaan ja siihen, miten tuotantoa pystytään pitämään pystyssä. Työnantajan on tiedettävä myös poissaolon peruste. Jokainen työntekijä voi osaltaan miettiä, kenen etua palvelee oman työnantajan toiminnan vaikeuttaminen”, johtaja Janne Makkula sanoo.

Lisätiedot
Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, 040 5041944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi
Janne Makkula, johtaja, 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi

Muita kiinnostavia aiheita