Yhden äijän nakkiputka myyntikuntoon

Meissä istuu lujassa uskomus, että yhden hengen asiantuntijayritystä ei voi myydä. Niin uskoi Jari Parantainenkin. Miten hän onnistui myymään yrityksensä liiketoiminnan viime marraskuussa?

”Pidin ensin itsestään selvänä, että yksinyrittäjänä jonain päivänä vain lopettaisin, ja se olisi siinä”, Parantainen muistelee. Parantaisen vuonna 1996 perustama Noste Oy tarjoaa tuotteistamisen ja hinnoittelun konsultointi- ja koulutuspalveluja.

Viime kesänä hän kuitenkin totesi firmaan kertyneen liian paljon rahanarvoista osaamispääomaa, joka yritystoiminnan lopetuksessa päätyisi roskakoriin; hyvin kaupaksi käyvät konsultoinnit ja koulutukset, käyttökelpoiset koulutusaineistot, Suomen suosituin bisnesblogi ja bisneskirjat.

”Totesin, että eihän siinä ole mitään järkeä. Joku toinen voisi säästää valmiiden tuotteiden, aineistojen ja asiakkuuksien avulla tuhansia työtunteja.”

Tuotteistettu henkilöbrändi on rahanarvoista tavaraa

Parantainen mainostaa itseään Suomen kokeneimpana tuotteistajana. Hän on kirjoittanut yhdeksän bisneskirjaa ja vetänyt yli tuhat tuotteistuskoulutusta insinööreille ja asiantuntijoille. Hänen avoimiin koulutuksiinsa on osallistunut yli 30 000 eri alojen ammattilaista. 

Ja tässäpä se ongelma piilikin; miten tunnettu henkilöbrändi ja huippuasiantuntijuus ovat siirrettävissä ostajalle?

Nyt Parantaisella on siihen yksinkertainen vastaus – hän on elänyt niin kuin on saarnannutkin. Tuotteistajana hän on tuotteistanut yrityksen palvelut sellaiseen kuntoon, että ne ovat vakiomuotoisia ja niitä on helppo myydä. Lisäksi yrityksen talous on korkeinta AAA-luokkaa.

”En tuotteistanut palvelujani siksi, että joku voisi ostaa yritykseni, mutta seurauksena oli se, että yhden hengen asiantuntijayritys oli rahanarvoinen myös ilman ainoaa työntekijäänsä”, Parantainen perustelee.

Kun myyntipäätös oli kypsynyt, piti vain löytää ostaja. Parantainen oli vuosien varrella työskennellyt Tommi Elomaan kanssa tuotteistus- ja lean-projekteissa.

”Palvelumme täydensivät toisiaan. Tommi on taitava lean-konsultti ja näin, että hän pärjäisi tuotteistajana mainiosti niiden kokemusten perusteella, joita yhteisistä projekteista oli kertynyt.”

Parantainen otti yhteyttä Elomaahan elokuussa ja liiketoimintakauppa toteutui marraskuussa.

Yksinyrittäjyydestä perheyritykseksi

Kun Elomaa sai yhteydenoton Parantaiselta, hän oli imarreltu. Hän oli fanittanut Parantaista vuosikausia – lukenut kaikki kirjat ja blogit, ja tehnyt yhteistyötä – ja nyt häntä pyydettiin jatkamaan Parantaisen työtä.

”Yritin kuitenkin hillitä innostumistani, sillä ensin piti tosissaan miettiä, haluanko tehdä tuotteistamista, osaanko tehdä sitä ja onko se kannattavaa bisnestä”, Elomaa selvittää.

Sen lisäksi, että Noste yrityksenä ja sen tuotteet olivat hyvässä kunnossa, Elomaan päätökseen vaikutti myös ajoitus.

”Jos tätä olisi kysytty puoli vuotta aikaisemmin, vastaus olisi saattanut olla toisenlainen. Jarin yhteydenotto sattui minulle juuri oikeaan aikaan.”

Tämän vuoden alusta yhden henkilön sijasta Nosteen liiketoiminnan otti vastaan kolmen hengen tiimi, johon kuuluvat Tommi Elomaan lisäksi Minna Elomaa ja Riikka Nurmi. Tiimin jäsenet ovat sukua keskenään ja heillä kaikilla on kokemusta ja osaamista muun muassa tuotteistamisesta ja muutosjohtamisesta.

Kun kyse oli liiketoiminnan siirrosta, siihen liittyvät asiat kirjattiin pitkälti kauppakirjaan ja sen liitteisiin. Siirto sisälsi muun muassa yrityksen nimen, palvelutuotteet ja tavaramerkit, verkkotunnukset ja asiakkuudet.

Elomaan mukaan liiketoiminnan siirto on sujunut hyvin. Uudet yrittäjät ovat asemoineet itsensä asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen, hinnoittelun ja liinauksen konsulteiksi ja kouluttajiksi.

”Suurin osa Jarin asiakkaista on ottanut meidät avoimin mielin vastaan. Vain yksi asiakas on pyytänyt Jaria mukaan varmuuden vuoksi.”

Parantainen on lupautunut perehdyttämään uudet yrittäjät, mutta hän ei halua tuputtaa liikaa.

”Minut on ylennetty vanhaksi ja viisaaksi neuvonantajaksi”, Parantainen vitsailee ja jatkaa: ”Jos omistajanvaihdoksessa se vanha jää siihen mikromanageeraamaan, niin kyllähän sen jokainen tajuaa, ettei siitä hyvää synny.” 

Jari Parantaisen vinkit omistajanvaihdokseen

  1. Tuotteista palvelusi niin, että niitä voi toimittaa kuka tahansa perusfiksu ammattilainen lyhyen perehdytyksen jälkeen. Vain silloin liiketoiminnallasi on jotain arvoa ilman sinuakin.
  2. Varmista, että tuotteesi ja palvelusi pärjäävät netissä jo ennen yrityskauppaa. Muuten ostaja joutuu rakentamaan verkkonäkyvyyden nollasta, mikä on tuskaisen hidasta ja kallista. 
  3. Huolehdi, että yrityksesi tekee hyvää tulosta ja sen luottotiedot ovat kunnossa. On vaikea kuvitella, että kukaan kiinnostuisi liiketoiminnasta, joka ei tuota kunnon katetta ja osinkoja.
  4. Pidä henkilökohtaiset kuviosi ja rahasi visusti erossa yrityksen asioista. Muuten hyvinkin lupaava yrityskauppa karahtaa kiville, kun ostaja tulee tutkimaan yrityksesi nurkkia.
  5. Käytä ahkerasti CRM-järjestelmää. Ilman selkeää lokia asiakkuuksiesi arvo puoliintuu heti.
  6. Järjestä tekemäsi sopimukset sellaiseen kuntoon, että ostaja tietää täsmälleen, millaisiin dokumentteihin ja sitoumuksiin olet mennyt kirjoittamaan nimesi.