17.1.2022 klo 10:00
Uutinen

4 tärkeintä yritystrendiä vuonna 2022

Kaupallinen yhteistyö: Sortter

Oletko valmis investoimaan yrityksesi kasvuun? Katso, mitkä aiheet puhuttavat yritysmaailmassa vuonna 2022.

Moni yritys pohtii liiketoiminnan kehittämistä heti alkuvuodesta. Uusi vuosi mahdollistaa uudenlaisten toimintatapojen, asiakkuuksien sekä strategioiden käyttöönottoa.

Yritysrahoitusta kilpailuttava vertailualusta Sortter listasi neljä tärkeintä yritystrendiä vuonna 2022. Ota selvää kiinnostavista puheenaiheista, ja kerää vinkit oman yrityksesi toiminnan kehittämiseen.

1. Vastuullisuus osaksi liiketoimintaa

Onko palvelusi tai tuotteesi koko elinkaari ekologisesti kestävällä pohjalla? Kestääkö tuotantoketju lähempää tarkastelua?

Kuluttajat ovat nykypäivänä valveutuneita ja vaativat yrityksiltä vastuullisuutta liiketoiminnan joka vaiheessa. Siksi yritysten on kannattavaa tarkastella koko tuotantoketjua kriittisesti aina raaka-aineiden ja materiaalien hankinnasta alkaen, ja eliminoida haitalliset prosessit.

Ekologisesti kestävät ratkaisut voivat vaatia investointia, mutta ne turvaavat yrityksen elinkaaren pidemmäksi aikaa. Älä odota, että kilpailijasi ehtivät parantaa prosessejaan ja saavat kilpailuhyötyä.

Tee näin: käy läpi nykyiset prosessit kriittisesti tai palkkaa vastuullisuusasiantuntija tekemään ehdotuksia kestävimmistä toimintatavoista. Kehitä toimintaa sosiaalisesti, ekologisesti sekä taloudellisesti kestävämmäksi.

2. Kehitä työnantajamielikuvaa

Löydätkö varmasti osaavaa työvoimaa täyttämään avoimet työpaikat? Vai onko osaamispula yrityksesi kasvun esteenä? Tiedätkö, mitä yrityksestäsi puhutaan?

Tilastokeskus arvioi, että vuoden 2021 syksyllä Suomessa oli vaikeasti täytettäviä työtehtäviä peräti 41 500 kappaletta. Yrityksissä puhutaan jo osaamispulasta, sillä hyviä hakijoita ei aina saada houkuteltua avoinna oleviin työtehtäviin. Lisäksi koronapandemia on edesauttanut työvoiman liikkuvuutta.

Kiinnitä huomiota nykyiseen yrityskulttuuriin, hakijakokemukseen, vuorovaikutukseen sosiaalisessa mediassa sekä yleiseen mielikuvaan yrityksestänne. Varmista, että yrityksenne lunastaa antamansa lupaukset.

Tee näin: Tarkasta säännöllisesti Googlen, sosiaalisen median sekä Jodelin hakutulokset, jotta näet, mitä yrityksestäsi puhutaan. Ota myös asiakkaiden palaute aina vastaan ja pyri kehittämään palveluanne/tuotetta sen mukaan.

3. Digitaalinen markkinointi yhä tärkeämmässä roolissa

Näkyvyys muun muassa hakukoneissa, sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivuilla display-bannereiden muodossa on elintärkeää nykypäivänä yritykselle. Yrityksellä ei ole enää varaa olla markkinoimatta tuotteitaan tai palveluitaan. Jos et kerro tuotteestasi tai palvelustasi kenellekään, ei asiakas löydä yrityksesi luokse.

Vuonna 2022 erityisesti digitaalisen markkinoinnin laatu korostuu yhtenä tärkeimmistä trendeistä. Laadukas sisällöntuotanto ja lisäarvon tuottaminen asiakkaalle nousevat jatkuvasti tärkeiksi osa-alueiksi perinteisen suoramarkkinoinnin rinnalle.

Tee näin: panosta sosiaalisen median maksettuun mainontaan, Google Adsiin sekä verkkosivujen sisältöjen laatuun. Muista myös säännöllinen sähköpostimarkkinointi, ja mieti sähköpostiautomaatioiden ottamista käyttöön.

4. Uusia rahoitusvaihtoehtoja

Perinteisten rahoitusvaihtoehtojen, kuten yrityslainan tai sijoittamisen kautta saadun pääoman rinnalle on syntynyt uusia mahdollisuuksia kerätä rahoitusta. Erityisesti startup-yritykset hyödyntävät uusia rahoitusvaihtoehtoja toiminnan aloittamisessa.

Uusia rahoitusvaihtoehtoja yhdistää rahoituksen hajauttaminen, jolloin rahoitus muodostuu alustan tai vertaisverkoston avulla monista lähteistä.

Esimerkkejä yleistyvistä rahoitusvaihtoehdoista ovat mm. joukkorahoitus, yritysostoja varten kehitetyt erityiset SPAC-yhtiöt (special purpose acquisition companies) sekä kryptovaluuttoihin liittyvät kolikkoannit (ICO, initial coin offerings).

Esimerkiksi vuonna 2021 Helsingin pörssiin listautui suomalainen SPAC Lifeline, jonka takana on joukko kokeneita startup-sijoittajia. SPAC Lifelinen sponsoreina toimivat pääomasijoitusyhtiö Lifeline Venturesin osakkaat.

Tee näin: selvitä rahoitusvaihtoehdot hyvissä ajoin ennen rahoitustarvetta. Vertaile eri vaihtoehdot tarkasti, etenkin ehtojen ja kulujen osalta.

Älä pihistä yrityksen kasvusta, säästä rahoituskustannuksissa

Yritystoiminnan kehittäminen ja investointien tekeminen vaativat usein pääomaa. Pienellä panostuksella voit kuitenkin saada merkittävää kilpailuetua.

Yritysrahoitusten ehdoissa sekä kuluissa on kuitenkin paljon eroja. Älä pihistä yrityksesi kasvusta, säästä mieluummin rahoituskustannuksissa. Siksi yrityslainat kannattaa aina kilpailuttaa ja vertailla ennen lainatarjouksen hyväksymistä.

Voit kilpailuttaa vakuudettoman yrityslainan aina 250 000 euroon asti Sortterin maksuttomassa vertailupalvelussa. Tätä suuremmat lainasummat vaativat usein reaalivakuuksia.

Täyttämällä yhden lainahakemuksen Sortterin vertailupalvelussa, voit saada useita lainatarjouksia vertailtavaksesi.

Kilpailuta yritysrahoitus ilmaiseksi jo tänään