YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Sähköauton latauslaite
Latauslaitteita asentava yrittäjä kertoo, mitä haasteita asennuksisa voi tulla vastaan. Kuva: Getty Images
22.7.2022 klo 16:31
Uutinen

Ajankohtainen ilmiö harmittaa yrittäjä Tapio Nirkkosta sähköautojen laturiasennuksissa – Nämä perusasiat on hyvä tietää, jotta taloyhtiössä vältytään ikäviltä yllätyksiltä

Sähköautojen latauslaitteita asentava yrittäjä pitää nykyistä latauslaitteiden investointitukea riittämättömänä.

Jyväskyläläisen Propa Oy:n yrittäjä Tapio Nirkkonen vastaa puhelimeen dieselauton ratista. Siinä missä moni muu sähköautoalalla toimiva on jo vaihtanut pois polttomoottorista, Nirkkonen pitää dieseliä edelleen hyvä vaihtoehtona.

– Pakettiautoissa täyssähkö ei ole mielestäni vielä riittävän hyvässä mallissa. Henkilöautoni on kyllä lataushybridi, hän kertoo.

Nirkkonen on asentanut muutaman vuoden ajan sähköautojen latauslaitteita taloyhtiöihin ja omakotitaloihin. Vuodet ovat opettaneet, millaisia haasteita lataamiseen ja sähkölaiteasennuksiin voi liittyä.

– Tietyllä tavalla minut on yllättänyt se, että sähköautojen toimitusajat ovat venyneet niin pitkiksi. Esimerkiksi Volvon sähköauton saa vasta ensi vuoden lokakuussa, jos tilauksen tekee nyt. Se voi vähentää kiinnostusta latauspisteiden asennuksiin, kun homman ehtii tehdä myöhemminkin.

Taloyhtiöt ovat olleet kuitenkin aikaisin liikkeellä, sillä monessa yhtiössä kiinnostuttiin latauslaitteiden asentamisesta jo toissa vuonna. Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus ARA myöntää taloyhtiölle avustusta kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin latauslaiteasennuksia varten. Toissa vuonna avustus oli 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa.

Viime vuonna tuki tippui 50 prosenttiin ja tänä vuonna se on 35 prosenttia. Taloyhtiö saa tuen, jos se rakentaa vähintään viisi latauspaikkaa täysitehoisilla 11 kilowatin latauspisteillä. Investointituki koskee kaikkia urakan osa-alueita, myös maan kaivamista ja sähköliittymän suurentamista.

– Jos sähköistä liikennettä halutaan lisätä Suomessa, tuen pitäisi olla korkeampi kuin 35 prosenttia, Nirkkonen toteaa.

Nämä asiat ratkaisevat asennuksissa

Haasteet latauslaitteiden asentamisessa liittyvät useimmiten siihen, että taloyhtiön 25 ampeerin sulakkeet saadaan kestämään sähköauton lataus. Äskettäin Nirkkonen teki kartoituksen taloyhtiössä, jossa pääkeskuksen koko ei riittänyt latauslaitteille. 

– Kun latausasema käyttää kolmivaiheista latausta ja ottaa siitä 16 ampeeria, 25 ampeerin sulakkeilta jää enää 9 ampeeria muuhun kulutukseen silloin, kun auto on latauksessa.

Sähköautoja ladataan taloyhtiöissä pääsääntöisesti enintään 11 kilowatin teholla. Jos autossa on 77 kilowatin akku, se on ladattu täyteen 11 kilowatilla 8-9 tunnissa.

– Jos taloyhtiöön tehdään latauslaiteinvestointi, sinne ei kannata asentaa yksivaiheista latausta. Käytännössä puhutaan aina kolmivaiheisesta vaihtovirrasta, josta käytetään myös nimitystä voimavirta. Tavallisesta pistorasiasta sähkö tulee yksivaiheisena.

Kolmivaihesähkö ei välttämättä vaadi sulakkeen ampeerikoon muutosta. Yleinen taloyhtiöissä käytettävä sulakekoko on 25 ampeeria.

Nirkkonen painottaa kuormituksen hallinnan tarvetta taloyhtiöasennuksissa.

– Hallintajärjestelmä mittaa kiinteistön sähkönkulutuksen ja säätää latauksen tehon sen mukaan, että kiinteistön sähköntarve on aina ykkössijalla ja auton lataaminen kakkossijalla.

Jotta latauslaitteet voidaan asentaa kolmivaiheisena, sähkötaulussa on oltava riittävästi vapaita sulakepaikkoja. Joskus keskusta joudutaan laajentamaan. Tärkeässä roolissa on vikavirtasuojaimen asentaminen. Sellainen saattaa tosin olla jo valmiina latauslaitteessa.

Nirkkonen painottaa niin sanotun DC-valvonnan merkitystä.

– Jos sähköauton laturi menee oikosulkuun ja ryhtyy syöttämään tasajännitettä sähköverkkoon, latauslaitteen täytyy olla suojattu sitä vastaan.

Toiveissa älykästä teknologiaa

Moni sähköautolla ajava seuraa nyt tarkasti sähkön hinnan kehitystä. Nirkkonen uskoo, että edullisen sähkön aika on pysyvästi ohi.

– En usko, että jatkossa sähköenergiaa ostetaan enää 4-5 sentillä kilowattitunnilta.

Hän on odottanut markkinoille uudenlaisia suodattimia, jotka voisivat ohjata latauslaitteita sähkön hinnan kehityksen perusteella.

– Markkinat kaipaisivat laitteita, jotka seuraisivat pörssisähkön hintaa ja käynnistäisivät latauksen automaattisesti, kun hinta on alhaalla. Tällaisia laitteita ei ole vielä saatavilla.

Pauli Reinikainen