28.8.2017 klo 09:14
Uutinen

Antti ja Jani houkuttelevat kiinalaisyrityksiä Suomeen: ”Kukaan ei ole aikaisemmin kysynyt, mitä kiinalaiset haluavat”

Antti Silventoisen ja Jani Joenniemen yritys haluaa tuoda kiinalaiset innovaatiot Suomeen. Kaksikko käy neuvotteluja muun muassa jättimäisen Alibaban kanssa.

Radii Oy pyrkii löytämään Kiinan parhaat innovaatiot ja kansainvälistämään ne Suomen kautta muualle länsimaihin.

– Kiinassa on paljon sellaisia innovaatioita, joita ei ole muualla maailmassa. Varsinkin tekoäly vetää täällä lujaa. Jotain kertoo sekin, että livestriimausmarkkina on täällä jo yhtä iso kuin elokuvabisnes, Silventoinen sanoo.

Yrittäjäsanomat tapasi kaksikon Shanghaissa, missä Silventoinen ja Joenniemi reissaavat tiuhaan tahtiin.

Miehet tekevät siis käänteistä työtä: Moni suomalaisyritys haluaisi Kiinan markkinoille, mutta harvempi haluaa auttaa kiinalaisia omien rajojen ulkopuolelle.

– Kiinalaisilla on vahva kotimarkkina mutta heiltä puuttuu ymmärrystä miten kansainvälistytään. Siinä mennään usein metsään. Ei ymmärretä, ettei kiinalainen brändi toimi sellaisenaan maailmalla. Toisaalta monessa firmassa ei ole aikaa keskittyä kansainvälistymiseen kun kotimarkkina on niin valtava.

”Täydennämme kiinalaisia”

Silventoisen ja Joenniemen etuna Kiinan markkinoilla on suomalaisuus. Suomalaista muotoilua ja suunnitteluosaamista arvostetaan.

– Voimme täydentää sitä, mitä kiinalaisilta puuttuu. Kukaan ei ole aikaisemmin kysynyt, mitä kiinalaiset yritykset haluavat.

Kaksikon mielestä juuri nyt on oikea hetki lähteä Kiinan markkinoille ja tarjota laadukasta palvelua.

– Tähän asti Kiinan kansainvälistyminen on ollut sitä, että lähdetään Afrikkaan ja viedään omat työmiehet mukana. Kävimme Alibaban pääkonttorissa emmekä nähneet siellä yhtäkään ulkomaalaista.

Alibaba on kiinalainen verkkokauppajätti, josta moni suomalainenkin tilaa tuotteita. Silventoinen ja Joenniemi käyvät parhaillaan keskusteluja yhtiön kanssa.

– Suomi on hyvä kasvualusta ja asiantuntijamaa. Suomea pidetään turvallisena ja tasavertaisena. Suomen kanssa tehdyt kauppasopimukset eivät huoju, emmekä ole poliittista riskialuetta.

Kiinalaisille Suomi on houkutteleva sijoituskohde maan vakauden takia. Esimerkiksi Saksaan verrattuna Suomi voi olla houkuttelevampi, sillä Saksa voi aina vääntää Kiinan kanssa kättä kauppasopimuksista.

Silventoinen toivoo, että Suomessa ymmärretään lähitulevaisuudessa paremmin ulkomaisen pääoman merkitys.

– Suomessa ei tarjota tarpeeksi porkkanoita ulkomaisille yrityksille, jotka haluaisivat tulla maahan. Kun vedin omaa firmaa, olisin saanut Ranskalta kolmen vuoden verottomuuden ja Singaporelta 20 miljoonaa paikallista dollaria toimitiloineen. Suomessa ajetaan edelleen liikaa nuoria yrityksiä konkurssiin liian kovalla verotuksella.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi