Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kati Hakomeri on tehnyt parturin töitä 45 vuotta. Lähes saman ajan hänen asiakkaanaan on käynyt Kaj Lännenpää. (Kuva: Tarja Ryymin)
22.5.2024 klo 06:03
Uutinen

BBC:kin kiinnostui suomalaisparturin palvelusta – ”Onneksi suomalaiset osaavat olla hiljaa, se on oppimatta vielä muualla”

Kati Hakomeren parturintuolissa ei tarvitse lörpötellä turhia. Parturikokemus Suomi-tyyliin kiinnostaa Britanniassa asti.

Monenlaisten asiakkaiden huomioimista. Sitä on hiljainen palvelu parturi Kati Hakomeren mielestä. Hänen palveluihinsa kuuluu hiustenleikkaus, jossa ei puhuta mitään sen jälkeen, kun on päätetty hiusten mallista.  

Parturintuolin voisi kuvitella kevyen rupattelun tyyssijana, mutta moni asiakas voi kokea höpöttelyn negatiivisena asiana.

– Minulla on hyvin paljon asiakkaita, jotka haluavat olla hiljaa. Ujoja ihmisiä, sellaisia, jotka eivät ole small talk -tyyppejä. He puhuvat, kun on asiaa, ja jos ei ole, he haluavat olla hiljaa, kertoo vuodesta 1979 parturina toiminut Hakomeri. 

Hakomeri pyörittää omaa Parturi Kati -liikettään Helsingin Haagassa. Hiljainen palvelu hänellä on ollut ainakin viisi vuotta. Kun häneltä varaa ajan netissä, asiakas voi ruksia kohdan, jossa lukee: Hiustenleikkaus ilman puhetta. Mallineuvottelun jälkeen saat olla omissa oloissasi, ladata akkuja ja rentoutua

– Jos asiakas joutuu sanomaan minulle kasvokkain, että voitaisiinko vain hiljaa, hän joutuu kiusalliseen tilanteeseen. Hänelle tulee olo, että hän rikkoo jotain käyttäytymisnormeja, tai loukkaa minua, Hakomeri sanoo.

Kun asiakas voi jo parturiaikaa tilatessaan toivoa hiljaista palvelua, asia hoituu korrektisti, ja Hakomeri tietää etukäteen, että asiakas on mieluiten hiljaa.

Kun Hakomeri kehitti hiljaisen palvelun konseptin, hän kirjoitti siitä parturi-kampaajien suljettuun Facebook-ammattiryhmään. Vastaanotto oli hyvä, ja moni kysyi lupaa, saisiko kopioida palvelun Hakomereltä. 

– Annoin tietenkin vihreää valoa. Olen iloinen, että muutkin ottavat erilaisuuden huomioon.

”Nyt tämä menee överiksi”

Hakomeren näkökulmasta hiljainen työskentely antaa rauhan keskittyä. Hän valitsi 45 vuotta sitten nimenomaan parturiopinnot, koska tykkäsi pikkutarkasta teknisestä leikkaamisesta, jota pääsi tekemään miesten hiusten parissa.

– Pikkutarkka työ vaatii keskittymistä. Siinä mennään niin sanotusti veitsen terällä mallin suunnittelussa. Keskityn ihan mielelläni sataprosenttisesti siihen, mitä teen. 

Aikaisemmin Hakomeren palvelusta kirjoitti Helsingin Sanomat, jonka jutun tiimoilta myös Britannian yleisradioyhtiö BBC löysi Hakomeren ja pyysi häneltä äskettäin haastattelua.

– Siinä iski pupu pöksyyn, ajattelin, että nyt tämä menee överiksi, Hakomeri nauraa.

Hän uskoo, että vaivaton hijaa oleminen ja hiljaisuuden toivominen erikseen on niin perisuomalainen ja erikoinen piirre, että BBC kiinnostui aiheesta siksi.

– Ulkomaalaiset ihmettelevät, miksi Suomessa kaikki ihmiset bussissa tuijottavat vain puhelinta saadakseen omaa rauhaa. Onneksi suomalaiset osaavat tämän, se on oppimatta vielä muualla maailmassa.

Hakomeri pitää suomalaisten hiljaisuudensietokykyä voimavarana. Hän pitää jatkuvaa, amerikkalaistyylistä small talkia tekopirteytenä ja epäaitoutena, joka pahimmillaan saa asiakkaan vain vaivautuneeksi.

–  Kyllä minäkin osaisin small talkata vaikka kellon ympäri, mutta minusta on tyhmää olla jotain muuta kuin mitä on. Ihmisten pitää hyväksyä toisensa sellaisena kuin he ovat. 

– Asiakkaan toiveiden kunnoitus on tärkeintä. Halusi hän puhua tai olla hiljaa, vaihtoehtoja pitää löytää. 

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen