Burgerimiehet-sarjasta tutusta Ossi LAhtisesta tuli hodariyrittäjä
Ossi Lahtinen lanseerasi hodarikonseptin Tuska-festivaalissa.

Burgerimiehet-ohjelmasta tutusta Ossi Lahtisesta tuli yrittäjä ja hodarimies – Myyntikärry houkutteli sadan metrin jonon  

Ossi Lahtinen kertoo syöneensä parhaan hot dogin Islannin Reykjavikissa. Nyt hän haluaa tuoda uudenlaisen hodarikulttuurin Suomeen.

Naughty BRGR -ravintolaketjusta tunnetun Akseli Herlevin aisaparina Burgerimiehet-ohjelmassa toimiva Ossi Lahtinen on perustanut oman yrityksen, joka keskittyy hot dogeihin. Lahtinen ja Herlevi lanseerasivat konseptin Tuska-festivaalissa. Lahtinen on yrityksen pääomistaja.

– Minulla on ollut kauan sitten catering-yritys, minkä lisäksi olen ollut jeesaamassa ravintola-alalla toimivia kavereita. Omaa ravintolaa ei ole ollut, Lahtinen kertoo.

Asia voi muuttua lähitulevaisuudessa, sillä kaksikko etsii Pups Hot Dogs and Fries -konseptille sopivaa sijaintia ravintolalle Helsingistä. Sitä ennen hodareita myydään Woltin kautta ”pilviravintolana” ilman fyysistä toimipistettä. Kuluvan kesän aikana Pups-konseptia esitellään vielä Tikkurila Festivaalilla ja Blockfestilla. 

Lahtisen pääasiallisena työnä on Akseli Herlevin ja hänen omistamansa tuotantoyhtiön vetäminen. Yhtiö tuottaa Burgerimiehet-ohjelmaa, jonka seuraavaa kautta kuvataan ensi talvena.

Hinnalla tärkeä merkitys

Lahtinen tunnustautuu vannoutuneeksi hot dogien ystäväksi.

– Aikanaan kiersin häitä ja tapahtumia hodarikärryllä. Hot dogit ovat olleet minulle aina se juttu. Burgerimiehen kuvausten ulkopuolella olen käynyt tutustumassa paikallisiin hodaripaikkoihin ja kerännyt reseptiikkaa. Olemme valinneet Akselin kanssa toimivat jutut ja kehitelleet niitä eteenpäin.

Parhaan yksittäisen hot dogin Lahtinen kertoo syöneensä Burgerimiesten kuvausmatkalla Islannin Reykjavikissa.

– Siinä oli muun muassa ranskalaista sinappia ja karamellisoitua sipulia. Lopputulos oli yksinkertainen ja maistuva. Olemme vieneet tätä reseptiä hieman pidemmälle.

Tuska-festivaalin perusteella kysyntää tuunatuille hodareille näyttää riittävän. Lahtisen mukaan hot dog -kärrylle oli kolmen päivän aikana jatkuva noin sadan metrin jono. Muutamassa päivässä yrityksen Intagram-tili sai tuhansia tykkäyksiä.

Yrittäjän tavoitteena on tuoda Suomeen uudenlainen hotdog-kulttuuri.

– Olemme kehittäneet tuotetta muun muassa taikinan osalta. Höyrytämme sämpylän, jotta se on pehmeä. Olemme tehneet 15 tuntia haudutetun jauhaliha-chorizokastikkeen. Erikoisvalmisteisessä sämpylässä viilto on päällä, jotta täytteet pysyvät paremmin sisällä. Täytteinä on muun muassa tuorejuustoa ja karamellisoitua sipulia. Pyrimme osoittamaan, että hodari voi olla paljon muutakin kuin nakki ketsupin ja sinapin kanssa.

Hinnaltaan tuote pyritään pitämään 5–6 eurossa, sillä kymmenen euron premium-hodari on Lahtisen mukaan liian kallis suomalaisille.

– Sellaista on yritetty, eikä se ole onnistunut Suomessa, hän kertoo.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.