23.5.2022 klo 10:00
Uutinen

Datan ja analytiikan käyttö osana yrityksen kehitystä

Kaupallinen yhteistyö: Nets

Korttimaksuista ja verkkokaupan käytöstä on tullut kuluttajille iso osa päivittäistä asiointia, ja niin myös kauppiaille asiakaskäyttäytymisen muutoksen seurauksena. Monesti uusien maksuratkaisujen käyttöönotto on välttämätöntä yritystoiminnan jatkamiseksi, mutta usein saattaa unohtua, kuinka niiden keräämään dataan perehtymällä yritystoimintaa on mahdollista kehittää entisestään ja erottautua samalla kilpailusta. Sekä fyysisten myymälöiden että verkkokaupan kauppiaille on kauppiasportaalien ja analytiikkatyökalujen kautta saatavilla paljon dataa – usein täysin ilmaiseksikin.

Dataa analysoimalla on mahdollista nähdä kuinka yritys pärjää, niin itseensä kuin kaltaisiinsa kilpailijoihin verrattuna. Viralliset toimialatiedot eivät päivity kovin usein, ja toisinaan heikolta vaikuttanut myynti voi todellisuudessa ollakin alan trendejä parempi. Data näyttää myös asiakaspolun mahdolliset kompastuskivet ja osoittaa kehityspaikat. Tämä auttaa yrityksen kehityskohteiden kustannustehokkaassa kohdistamisessa.

Verkkokaupan koko asiakaspolku arvioitavissa datan ja analytiikan avulla

Verkkokaupan statistiikkaa tarkastellessa on hyvä pitää mielessä, mitkä ovat keskeisimmät isot vaiheet asiakkaan ostopolun varrella. Yleensä on arvokasta tietää minkä kokoinen on verkkokauppaan saapuvien potentiaalisten asiakkaiden volyymi ja mistä he tulevat. Seuraavana on hyvä tarkastella analytiikan avulla, miten asiointi etenee, kun verkkokaupan ovi on avattu ja astuttu sisään. Hoitamalla hienosti toimituksen asiakkaalle loppuun asti, varmistetaan parhaiten se, että asiakas palaa vielä ostamaan lisää.

Millainen on asiakkaiden fyysinen polku myymälöissä asioidessa?

Asiakkaiden tekemistä korttimaksuista myymälän ulkopuolella voidaan selvittää myymälän roolin asiakkaan arjessa – minkä toimialan liikkeessä he asioivat juuri myymälääsi ennen ja jälkeen. Tieto voi auttaa laajentamaan tuotevalikoimaa tai tekemään yhteistyötä muiden kauppiaiden kanssa. Niin ikään kauppiaan osuus asiakkaan lompakosta on mahdollista selvittää, kuinka suuren osan esimerkiksi kahvilaostoksistaan asiakkaat tuovat juuri sinun kahvilaasi.

Tavoitteena hyvä asiakaskokemus monikanavaisesti

Asiakkaat eivät välttämättä asioi yksinomaan myymälässä tai verkkokaupassa, vaan yhdistelevät asiointiaan esimerkiksi palauttamalla verkosta ostettuja tuotteita myymälään. Voimme kuitenkin tarkastella kuinka usein sama maksukortti ilmenee verkossa, myymälässä tai molemmissa kanavissa, oppia miten asiakkaat haluavat kohdata kauppiaan ja rakentaa tätä tukevia palvelumalleja.

Analysoimalla asiakaspolun eri vaiheita ja vastaamalla asiakkaiden tarpeisiin, mahdollistetaan tyytyväiset asiakkaat. Tyytyväiset asiakkaat ovat kaikkien kanta-asiakasjärjestelyiden perusta ja palaavat asiakkaat ovat usean yrityksen yksi päätavoitteista – edellä mainitut ovat myös niitä, jotka suosittelevat yritystäsi edelleen ja siten lisäävät asiakasvirtaa.

Lisää aiheesta ja hyödynnä Suomen Yrittäjien jäsenetu

Maksupalveluiden osalta Nets ja Paytrail tarjoavat asiakkailleen kattavat ja luotettavat datat mitä tapahtuu sen jälkeen, kun ostaja siirtyy maksupalveluun. Saat myös nämä palvelut käyttöösi Suomen Yrittäjien jäsenetuhintaan: Nets – Yrittajat.fi

Lisää artikkelin aiheista mm. Paytrailin blogissa:
https://www.paytrail.com/blog/verkkokaupan-asiakaskokemus-nakyy-viivan-alla https://www.paytrail.com/blog/tehokkaat-vinkit-joilla-parannat-verkkokauppasi-toimintaa https://www.paytrail.com/blog/miten-saat-kavijoita-verkkokauppaan