23.4.2020 klo 14:48
Uutinen

Gallup: Yritykset sijoittuvat sinne, missä asiakkaat ovat – ”Yrityksiä siirtyy kiihtyvällä tahdilla kasvukeskuksiin”

Ullan Pakari etsi vuonna 2015 tonttia suurehkolle leipomolle, eikä silloisesta sijaintikunnasta löytynyt sopivaa. Sopiva tontti löytyi Riihimäeltä. Yrittäjägallupin mukaan asiakkaiden läheisyys painaa yrityksen sijainnin valinnassa eniten.

Keskustan reuna-alue on mieluisin paikka yrityksen toimipaikalle (35 prosenttia). Yrittäjägallup selvitti yritysten sijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä keväällä alussa. Yhtä suosittu on ydinkeskusta, jonne yrityksensä sijoittaisi 34 prosenttia vastaajista. Maaseudulle tai harvaan asutulle alueelle firman sijoittaisi 17 prosenttia vastaajista, kehä- tai ulosmenotien varrelle 15 prosenttia, kun taas joukkoliikenteen solmukohtaan 12 prosenttia.

– On nähtävillä, että yrityksiä siirtyy kiihtyvällä tahdilla kasvukeskuksiin – joko reuna-alueille tai ydinkeskustaan. Jos halutaan turvata syrjäseutujen elinvoima, pitää panostaa tiestön kuntoon ja lisätä alueellista kuljetustukea. Myös oppilaitosten toiminta kasvukeskusten ulkopuolella on tärkeä elinvoimatekijä, koska se turvaa työvoiman saantia, SY:n toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Riihimäki kaavoitti tontin leipomon tarpeisiin – Rakennuslupa puolessa vuodessa

Ullan Pakarin leipomo muutti Hyvinkäältä Riihimäelle vuonna 2016. Tontin valinnassa vaikutti näkyvyys pääväylän varrella ja logistisesti hyvä sijainti. Riihimäen yritysmyönteisyys vaikutti myös tonttikauppoihin.

– Hyvinkään tuotantotilamme kävivät pieniksi, eikä tontille pystynyt rakentamaan lisäneliöitä. Neuvottelimme Hyvinkään kaupungin kanssa, mutta heillä ei ollut tarjota meitä miellyttävää tonttia. Halusimme sijainnilta näkyvyyttä, Ullan pakarin toimitusjohtaja-yrittäjä Heikki Lankoski muistelee.

Lankoski oli hyvin tyytyväinen Riihimäen elinkeinojohtajan apuun. Lankoski oli osallistunut toimitilatarpeita koskevaan kartoitukseen. Ei mennyt kauaa, kun Riihimäen yritysasiamies soitti hänelle.

– Kiersimme itse Riihimäkeä, ja huomasimme, että hyvällä paikalla olisi kaavoittamatonta maata. Kaupunki lähti kaavoittamaan ihan meitä varten. Viranomaisasiat etenivät nopeasti. Meni puolisen vuotta, niin meillä oli rakennuslupa.

Lankoski on huomannut, että kunnat ovat sisäistäneet yritysten merkityksen kunnille työpaikkojen luojina. Heikki Lankoski on perheyrityksen neljättä sukupolvea. Leipomotoiminta alkoi vuonna 1911. Yrityksen pääkonttori on edelleen Porissa.

Perheyrittäjä: ”Leipomoinvestointi on vuosikymmenten juttu”

50 henkilöä kolmessa eri toimipisteessä työllistävän Ullan Pakarin Riihimäen leipomo näkyy kolmostielle. Leipomon yhteydessä on kahvila-ravintola, ja hyvä sijainti tuo asiakasvirtaa. Leipomotoiminnassa myös työvoiman saatavuus on tärkeää.

– Leipomotoiminnassa ei juuri käytetä alihankkijoita, mutta raaka-aineiden läheisyydellä on jonkinlainen merkitys. Etelä-Suomen alueella on useita myllyjä, Heikki Lankoski kertoo.

Riihimäen tontilla on paljon tilaa rakentaa lisää, jos tarvetta ilmenee. Yrityksellä on leipomot myös Porissa ja Hyvinkään leipomosta tehtiin gluteeniton leipomo pari vuotta sitten.

– Kiinteistö suunnitellaan alun perin leipomoksi ja laitteet ovat kiinteitä; niitä ei voi ”ajaa ulos”, kuten vaikka autokaupassa.

Tärkein vaatimus sijainnille on asiakkaiden läheisyys

Asiakkaiden läheisyys on tuoreen Yrittäjägallupin mukaan tärkein asia, kun yritykset miettivät, mihin toimipaikkansa perustavat. Seuraavaksi tärkeimpiä asioita ovat liikenneyhteydet ja ammattitaitoiset työntekijät, helmikuun lopun Yrittäjägallup kertoo.

Asiakkaiden läheisyys (60 prosenttia vastaajista), liikenneyhteydet (45 %) ja ammattitaitoiset työntekijät (41 %) nousivat kärkeen, kun yrittäjiltä kysyttiin, mitkä tekijät vaikuttaisivat eniten uuden toimipaikan sijaintiin. Vaihtoehtoja sai valita useampia.

Toimialoista poikkesi selvästi teollisuus: teollisuusyrityksille selvästi tärkeintä oli ammattitaitoisten työntekijöiden saaminen, seuraavaksi tärkeintä oli liikenneyhteydet ja asiakkaiden läheisyys. Myös rakentamisessa työntekijöiden löytyminen korostui, se oli toiseksi tärkeintä asiakkaiden läheisyyden jälkeen.

– Keskittyminen ruokkii keskittymistä. Yritykset hakeutuvat ymmärrettävästi asiakkaiden, työvoiman ja toisten yritysten luokse, Mikael Pentikäinen kommentoi.

Kunnan elinkeinopalvelut (10 %) alihankkijoiden läheisyys (7 %) ja raaka-aineiden läheisyys (5 %) eivät olleet yrittäjille tässä tärkeitä.

Kyselyn toteutti Kantar TNS Suomen Yrittäjien pyynnöstä. Siihen vastasi 1051 yrittäjää.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi