YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Getty Images

Hallitus rientää kuljetusyrittäjien avuksi: Dieselin pumppuhinta laskee arviolta 12 senttiä

Elinkeinoministeri Mika Lintilä toi mieluisia uutisia kuljetusalalle. Toivottu jakeluvelvoitteen leikkaus toteutuu.

Hallitus on päättänyt uusista toimista kuljetusalan auttamiseksi ja energiariippuvuuden vähentämiseksi. Olemme aikaisemmin uutisoineet, miten Ukrainan sodan seurauksena kallistunut polttoaine on vaikuttanut kuljetusyritysten liiketoimintaan.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) asteli median eteen torstaina yhdessä elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk) ja ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Karin (vihr) kanssa.

Kolmikko viestitti, että dieselin jakeluvelvoitetta leikataan 7,5 prosenttia tänä ja ensi vuonna. Mika Lintilän arvio senttimääräisestä vaikutuksesta pumppuhintoihin on 12 senttiä litralta. Todellinen vaikutus jää kuitenkin nähtäväksi.

“Vetoan, että muutos näkyy myös pumppuhinnassa.”

Mika Lintilä

 – Pumppuhinnat ovat riippuvaisia alan toimijoista. Vetoan, että muutos näkyy myös pumppuhinnassa, Lintilä kommentoi.

Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden (biopolttoaineiden) osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa kyseinen osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin.

Biopolttoaineen litrahinta on viime aikoina kallistunut noin kolmeen euroon, eli se nostaa merkittävästi dieselin pumppuhintaa.

Yrittäjät: Hieno kädenojennus

Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen on varsin tyytyväinen hallituksen uutisiin.

– Tällä toimenpiteellä saadaan pumppuhintaa alas. Olemme vaatineet jakeluvelvoitteen leikkaamista, koska se ei tule valtiolle kalliiksi eikä tuota lisäkustannuksia. 

– Jakeluvelvoitteen leikkaaminen on hyvä keino myös siksi, että se vaikuttaa raskaaseen liikenteeseen mutta myös muihin yrityksiin, jotka käyttävät dieselautoja sekä esimerkiksi taksiautoilijoihin, Vehmanen lisää.

SKALin Kujala: Olen aika iloinen

SKAL ry on aikaisemmin ehdottanut jakeluvelvoitteen määräaikaista poistamista kokonaan. Nyt kerrottu päätös otettiin alan etujärjestössä tyytyväisenä vastaan.

– Tämä päätös on hyvä. Olen oikeastaan aika iloinen, että hallitus ymmärsi ottaa tämän keinon käyttöön, koska se ei maksa valtiolle mitään. Päätös koskee nyt kahta seuraavaa vuotta ja on siten pitkässä juoksussa vaikutuksiltaan lähellä tavoitettamme, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Kujalan arvion mukaan vaikutus pumppuhintoihin voi olla Lintilän ennakoimaa 12 senttiä suurempi.

– Viittaan omiin laskelmiimme, joiden mukaan uusiutuvan dieselin maailmanmarkkinahinta on varsin korkea.

SKALin ehdottamista kolmesta keinosta on nyt toteutunut kaksi. Jäljellä on dieselpolttoaineen valmisteveron laskeminen EU:n sallimalle minimitasolle.

– Sen moni EU-maa on jo toteuttanut. Jos energian hinta vielä nousee uusien EU-öljypakotteiden myötä, hallituksen täytyy tarkastella vielä myös valmisteveron laskemista.

Taksiliitto: Hyvä päätös, mutta huoli pysyy

Taksiliitto pitää hallituksen päätöstä hyvänä koko kuljetussektorille ja taksialalle, joka on toivonut SKALin ja Yrittäjien tavoin jakeluvelvoitteen leikkaamista.

Tiedotteessaan Suomen Taksiliitto tuo kuitenkin ilmi huolensa alan selviämismahdollisuuksista. Kallis polttoaine verottaa merkittävästi alan yritysten toimintaedellytyksiä.

– Julkisen liikenteen pienin toimija, taksiliikenne, on voimakkaimmin verotettu ammattiliikenteen muoto. Jotta jatkossakin olisi mahdollisuus elää koko maassa ilman omaa autoa, tulee julkisen liikenteen toimintaedellytykset varmistaa, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo.

Taksiliitto esittää, että taksiyrittäjät vapautetaan ajoneuvoverosta. Taksin ajoneuvovero vaihtelee noin 600 eurosta reiluun tuhanteen euroon.

”Halpojen fossiilisten polttoaineiden aika ohi”

Suomi pyrkii nopealla aikataululla vähentämään rtiippuvuutta venäläisestä energiasta. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa LNG-terminaalilaivan, eli nestemäisellä maakaasulla kulkevan laivan vuokraamisra yhteistyössä Viron kanssa. Ministeriön mukaan hanke pyritään toteuttamaan mahdollisimman nopeasti. Laiva toivotaan käyttöön ensi talveksi.

Kokonaisuudessaan hallituksen energiapaketti on noin 800 miljoonan euron suuruinen. Emma Kari muistutti torstain tiedotustilaisuudessa konkreettisesta tosiseikasta.

– Halpojen fossiilisten polttoaineiden aika on ohi.

Hallitus aikoo nostaa lämmitysremonttien tukea kotitalouksille, jotta ne pääsisivät mahdollisimman nopeasti eroon fossiilisista lämmitysratkaisuista. Tavoite on osa vihreää siirtymää.

Pauli Reinikainen