23.2.2022 klo 18:39
Uutinen

Huijausviestejä liikkeellä – näillä vinkeillä vältät sudenkuoppia

Rikolliset havittelevat massaviestein verkkopalvelutunnuksia. Huijausviesteissä saatetaan myös kertoa, että tililtäsi on lähdössä maksu yksityishenkilölle tai todetaan tilisi olevan lukitusuhan alainen tai että se on jo lukittu. Huijarit voivat verhota aikeensa myös Euroopan unionin tai Suomen Keskuspankkilain järjestelmätarkistuksiin ja pyydetään päivittämään tiedot.

Pankit eivät lähetä asiakkaille viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Tunnuksien tai korttien tietojen kysely on varma merkki huijauksesta.

Hämeen Yrittäjien toimistolle tulee viikoittain kyselyitä asiaan liittyen sekä toiveita varoituksien välittämisestä toisille yrittäjille. Kokosimme alle pankkien antamia ohjeita asiaan liittyen.

1 Älä avaa linkkejä

Mikäli saat viestin, jossa sinua pyydetään kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään tekemään.

2 Kirjoita osoite itse

Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.

3 Tarkista käyttämäsi osoite

Varmista aina käyttämäsi verkkopalvelun osoite. Älä syötä sivustolle tunnuksia, jonka aitoudesta et ole varma.

4 Kysy

Mikäli saamasi viesti on epäilyttävä, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään.

5 Reagoi

Mikäli epäilet verkkopalvelupankkitunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi ottamalla yhteyttä oman pankkisi sulkupalvelunumeroon. Useilla pankeilla nämä numerot palvelevat vuorokauden ympäri. Tarkista aina oman pankkisi ohjeet.