YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Trenditähti ja kestosuosikki. Frisbeegolf on noussut erittäin suosituksi lajiksi ja polkupyörien kauppakin on kuumimmillaan. Jonas ja Markku Ruohomäki ovat jännän äärellä, kesäsesonkia kiikaroidessa.
16.4.2024 klo 14:49
Uutinen

Jäsenesittely: Urheilulinna Oy – kunnollista kauppaa kahdessa polvessa

Urheilulinna Oy:n taustalla on Markku Ruohomäen yrittäjyys urheilukauppiaana jo 25 vuoden ajalta. Aluksi hän toimi TopSport-ketjussa ja sen jälkeen omalla Urheilulinna-brändillä yhteistyössä Elmo Sport- ja Sport In -kauppiasryhmittymien kanssa. Nykyisin hän pyörittää liiketoimintaa poikansa Jonas Ruohomäen kanssa.

Urheilukaupassa ollaan vahvasti vuodenajoista ja säistä riippuvaisia. Jos esimerkiksi lunta ei tule niin silloinhan eivät suksi tai suksikauppa luista.
– Kun aloitin ensimmäistä liikettä, en olisi uskonut, että jokainen päivä aloitetaan katsomalla sääennuste. Nuorallatanssimista ilmojen kanssa tämä toimiala on vuodesta toiseen, toteaa Markku Ruohomäki.

Asiakasmäärä kehittyy verkon kautta

Jonas Ruohomäki kertoo kerryttäneensä CV:tään perheyrityksessä  jo ”nassikasta lähtien”. Hän on keskittynyt erityisesti verkkokaupan kehittämiseen viime vuosina, ja kertookin sen tuoneen selkeän lisän kivijalkakaupan myyntiin.
–Valikoimissamme on melkoinen määrä artikkeleita. Jokaisen tuotteen yksittäinen syöttö verkkokauppa-alustalle on työlästä, mutta on siitä hyötyä ollut, kertoo Jonas.
– Verkkotuntemuksemme kasvaessa on muuttuvien markkinoiden ja tuotteiden kilpailukykyisen hintataso seuraaminen helpottunut. Asiakkaatkin googlettavat ja ovat hyvin hintatietoisia, jatkaa Markku.

Urheilulinnassa odotetaan kesän korvilla myyntimenestystä esimerkiksi kengille, polkupyörille varusteineen ja harrastevälineille, kuten esimerkiksi frisbeegolfille.

Liikepaikalla on merkitystä

Kaupunkikeskusta ja sen elinvoima puhututtaa jatkuvasti. Ykköskorttelin uudisrakentamisen varaan ei voida vielä aikoihin tuudittautua. Tarvitaanko ihmisvirran kasvattamiseen tapahtumia, liikennejärjestelyjä tai muita konsteja lyhyellä tähtäimellä? Ainakin Hämeenlinnan kuukausimarkkinat tuovat kauppiaiden mukaan uusia kasvoja liikkeeseen.
– Pysäköinnissä ainakin osa tolppapaikoista pitäisi saada maksuttomiksi. Aina on mahdollisuus, että asiakas suuntaa kauppakeskukseen tai markettimiljööseen, jos paikat ovat kortilla tai maksullisia, arvelee Jonas.
– Liikepaikkamme on kallis, mutta toisaalta keskeinen sijainti ja muutama porras katutason alapuolella sijaitseva liiketila herättää spontaania kiinnostusta. Kun koko myymälä ja sen valikoima näkyy näyteikkunoista, niin moni ohikulkija saattaa pysähtyä ja peruuttaa askeleiltaan kauppaan sisään, kertoo Markku.

Kilpailu on kovaa, mutta Urheilulinnan yrittäjät uskovat liikeideansa erilaisuuteen ”aitona urheilukauppana”. Viimeisin kauppiasyhteistyö loppui jokin aika sitten, kun Sport In -ryhmittymä lopetti toimintansa. Onko ilman ketju- tai yhteisosto-organisaatiota helpompi hengittää?
– On ja ei. Yhteisostoista on ollut etua eli olemme saaneet kysytyimmät merkit kilpailukykyiseen hintaan. Tällä hetkellä ja aikaisemminkin kilpailuvalttimme on ollut se, että haluamme pysyä nimenomaan urheilukauppana välineineen, tekstiileineen ja palveluineen, emmekä trendivaatekauppana, korostaa Jonas.
– Ketjuttomuus on lisännyt työmääräämme siten, että joudumme tekemään kontaktointia ja neuvotteluja enemmän kuin aikaisemmin, tutkailee Markku.