YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Julkisia hankintoja pääkaupunkiseudulla ei koeta yrittäjäystävällisiksi
Pääkaupunkiseudulla toimivat pienet ja keskisuuret yritykset eivät pidä julkisten hankintojen toteutuksia riittävän toimivina ja tasapuolisina. Yrittäjät kokevat, että pääkaupunkiseudun kaupunkien kilpailutuksissa kokonaisuudet ja vähimmäisvaatimukset ovat liian isoja, eikä pienemmillä yrityksillä ole mahdollisuuksia menestyä kilpailutuksissa, selviää Helsingin, Espoon ja Vantaan Yrittäjien hankintakyselystä.
Pääkaupunkiseudun hankintakyselyyn vastanneista yrityksistä noin 60 prosenttia oli osallistunut kilpailutuksiin ja seuraa aktiivisesti hankintailmoitukset.fi-sivustoa eli Hilmaa.
Julkisia hankintoja tehdään Suomessa vuosittain yhteensä 47 miljardin euron arvosta, ja siitä pääkaupunkiseudun osuus on arviolta 12 miljardia euroa.
Julkisia hankintoja ei koeta yritysystävällisiksi
Yrittäjät eivät näe merkittäviä eroja pääkaupunkiseudun kaupunkien hankintamenettelyissä.
Pääkaupunkiseudun julkisten hankintojen yritysystävällisyys sai yrittäjiltä arvoksi 1,5/5. Kilpailutuksen voittaneetkin antoivat arvoksi vain 2,1/5.
– Yritysten vastaukset perustuvat omiin kokemuksiin. Kyselyyn jätetyissä vapaissa vastauksissa luetellaan lukuisia ongelmia ja esteitä päästä edes tarjoamaan. Yritykset suuntaavatkin toimintaansa muualle, missä näkevät paremmat liiketoimintamahdollisuudet, kertoo Helsingin, Espoon ja Vantaan Yrittäjien hankinta-asiamies Pentti Komssi.
Pienten yritysten on vaikeaa tarjota kilpailutuksiin
Julkisia hankintoja on vaivannut jo vuosia tarjousten vähyys. Hankintakyselyn perusteella kolme tärkeintä syytä olla osallistumatta julkisiin hankintoihin ovat tärkeysjärjestyksessä:
- kokonaisuudet ovat niin suuria, että pienellä yrityksellä ei ole mahdollisuuksia tarjota
- ei ole ollut sopivia kilpailutuksia
- tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset ovat liian suuria
Julkisten hankintojen yleisenä ongelmana pääkaupunkiseudulla on hankintojen suuri koko ja yhteishankinnat, joissa ei ole osatarjousten jättömahdollisuutta. Hankintalaki edellyttää isojen hankintojen jakamista pienempiin osiin, mutta ohjeistusta noudatetaan harvoin.
Liian tiukat soveltuvuus-, vähimmäis- ja sopimusehdot liittyvät hankintayksiköiden haluun pienentää hankkimisen riskejä.
– Hankintayksikkö tekee toimitussopimukset, eikä niiden ehdoista voi neuvotella. Tästä seuraa, että sopimukset on laadittu ostajan näkökulmasta ja kaikki riskit toimituksessa ovat yrityksellä, kritisoi Komssi.
Tarjoamista julkisiin hankintoihin voidaan tehdä helpommaksi
Tärkeimmiksi keinoiksi, joilla pk-yritysten tarjoamista kilpailutuksiin voidaan helpottaa, nousivat kyselyssä:
- selkeä tarjouspyyntö
- laadun painottaminen valintaperusteena
- soveltuvuusehtoina jotain muuta kuin liikevaihto ja referenssit
- selvät valintaperusteet
Selkeys tarjouspyynnöissä korostui ylivoimaisesti suurimpana kilpailutuksiin tarjoamista helpottavana tekijänä. Vapaissa vastauksissa moitittiin sitä, että yksinkertaisistakin hankinnoista tehdään hankalia satasivuisella tarjouspyynnöllä.
Keskustelu oikeanlaisten laatu- tai vaikuttavuuskriteerien puutteesta puhuttaa paljon yrityksiä. Riski hintaperusteisissa kilpailutuksissa on, että elinkaarikustannukset voivat olla moninkertaiset ja laatu heikkoa.
Soveltuvuusehtojen tarkoitus on varmistaa tarjoajan kyky täyttää sopimus. Liikevaihto ja referenssit ovat vain osa keinovalikoimasta, joilla voidaan varmistaa hyvä hankinta.
– Tarjouspyynnön tarkoitus on saada hyviä tarjouksia tuotteista ja palveluista. Soveltuvuusehtojen tulisi varmistaa yrityksen sopivuus toimittajaksi. Ylimitoitetut liikevaihto- ja referenssivaatimukset eivät sitä optimaalisesti tee, sanoo Komssi.
Ratkaisu moneen yrittäjiä hiertävään asiaan on aito keskustelu julkisia hankintoja tekevien ja markkinoilla toimivien yritysten kesken. Yrityksille tieto tulevasta hankinnasta antaa aikaa valmistautua kilpailutukseen, ja markkinavuoropuheluun osallistuminen parantaa myös menestymismahdollisuuksia kilpailutuksessa. Hankintayksiköille puolestaan toimiva markkinavuoropuhelu antaa tarpeellista tietoa markkinoiden ratkaisuvaihtoehdoista.
Pääkaupunkiseudun hankintakysely
Pääkaupunkiseudun kaupunkien julkisten hankintojen toimivuutta kartoittava kysely toteutettiin loka-marraskuussa 2023. Helsingin, Espoon, Vantaan Yrittäjien jäsenyrityksille suunnattuun kyselyyn vastasi lähes 200 pääkaupunkiseudulla toimivaa yritystä, joista noin 70 prosenttia oli työllistäviä yrityksiä. Vastaajista 32 prosentilla oli markkina-alueena koko Suomi, 19 prosentilla koko Uusimaa ja 30 prosentilla pääkaupunkiseutu. Vientiä muihin maihin harjoitti 15 prosenttia vastaajista.
Liite: Hankintakyselyn tuloksia
LISÄTIETOA
Pentti Komssi
Pääkaupunkiseudun hankinta-asiamies
Helsingin, Espoon ja Vantaan Yrittäjät
p. 044 343 2045, pentti.komssi@yrittajat.fi