7.3.2018 klo 11:38
Uutinen

Karjalanpiirakoita Nilsiästä Lontooseen: ”Seuraavaksi tavoitteena Arabiemiraatit”

Timo Turunen on yksi Liepuskan Herkkupaja Oy:n yrittäjistä. Hän on viemässä pohjois-savolaisia leipomotuotteita kovaa vauhtia maailmalle.

Timo Turunen istuu Tahkovuoren laskettelukeskuksen kupeessä sijaitsevan Tahko Span kahvilassa ja näpyttelee kannettavaansa.

Kylpylän aulassa on Liepuskan lähimyyntipiste, josta matkailijat ja paikalliset asukkaat saavat aamuisin uunituoreita leivonnaisia.

Turunen tuo maistiaisiksi Liepuskan karjalanpiirakan, joka on yksi leipomon kruununjalokivistä.

Nilsiässä syntynyt Turunen asui vielä vuonna 2010 Helsingissä ja työskenteli eri hommissa.

– Saimme silloin ensimmäisen lapsen. Aloimme miettiä vaimoni kanssa, haluammeko asua enää Helsingissä. Päädyimme siihen, että paluu Nilsiään voisi olla yksi vaihtoehto.

Turusen vaimon äidillä oli yhden naisen kotileipomo, Liepuska. Leipomon toiminta oli lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle vuoden jälkeen.

– Muutimme toiminimen osakeyhtiöksi, rakensimme kunnon toimitilat ja ruvettiin tekemään oikeaa firmaa.

Tuotteita Finlandia-taloon ja Kansallisoopperaan

Toimitilat valmistuivat Nilsiään vuonna 2012. Turusesta tuli yhtiön toimitusjohtaja ja kolmas omistaja vaimonsa ja anoppinsa kanssa.

Nyt Liepuska myy paitsi kotiseudulleen, ennen kaikkea muualle. Suomessa vahvin tukijalka on pääkaupunkiseutu.

– Koko tuotantomme voidaan pakastaa. Täällä leipomon lähiseudulla myymme tuoretta.

Helsingissä Liepuskan tuotteita menee muun muassa Finlandia-taloon, Kansallisoopperaan, Kansallismuseoon ja Stockmannille.

– Helsingissä arvostetaan maaseutuleipomoa, vaikka moni naureskelee kun kerron, mistä tulemme.

”Lontoo oli työvoitto”

Noin vuosi sitten Turunen onnistui saamaan Liepuskan tuotteet myyntiin Lontooseen.

– Siellä paikallinen kahvilaketju myy tuotteitamme. Lisäksi niitä menee joihinkin ravintoloihin. Varsinkin mustikkakukko on saanut siellä suosiota, mutta paljon menee myös korvapuusteja ja suolaisia tartaletteja, Turunen kertoo.

Mutta miten se onnistui?

– Lontoo oli työvoitto. Otin selvää firmasta, joka tekee yhteistyötä Lontoossa suomalaisten ruokatuotevalmistajien kanssa. Kaksi viikkoa myöhemmin olin Lontoossa reppu selässä asemalla. Menin paikan päälle, esittelin tuotteet ja kerroin, mitä teemme. Siitä se lähti.

Nyt Liepuskalla on 250 neliötä tuotantotilaa. Turusen mukaan sen voisi tuplata.

– Tulevaisuus näyttää tosi hyvältä. Olemme lyöneet läpi lyhyessä ajassa. Seuraava tavoite on ottaa askel Arabiemiraatteihin. Siellä on kysyntää aitoudelle ja ostovoimaa on valtavasti.

Kuva: Matias Honkamaa

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi