Vaikka korona viivästytti Book Salonin liikkeellelähtöä, se toi liiketoiminnalle myös yllättävää veto-apua, kertoo toimitusjohtaja Harri Myllylä. Kuva: Meeri Utti
3.2.2022 klo 09:58
Uutinen

Kauneusyrittäjien palaute innostaa Book Salonia kasvuun: ”Se tuo valtavasti voimia ja innostusta”

Asiakkaiden antamat palautteet ovat olleet koko vuoden kohokohta, sanoo Book Salonin toimitusjohtaja Harri Myllylä. Ne osoittavat, että ajanvaraus- ja maksupalvelu on auttanut kauneusyrittäjiä arjessa.

− Palautetta on tullut sekä henkilökohtaisesti että verkon eri foorumeilla. Asiakkaat oikeasti tykkäävät palvelustamme ja se tuo lisäarvoa ja helpotusta heille. Se tuo valtavasti voimia ja innostusta, Harri Myllylä sanoo.

Book Salon tarjoaa palveluita kauneus- ja hyvinvointialan pienyrityksille. Yrityksen maksullisessa tuotteessa yhdistyvät maksunvälitys, kassaohjelma, ajanvaraus ja asiakasrekisteri samaan palveluun. Ilmaisversiossa tarjotaan asiakkaalle ajanvaraus ja asiakasrekisteri.

Myllylän mukaan he ovat iloinneet asiakkaista, joita on tullut kiihtyvään tahtiin tuotelanseerauksen jälkeen.

− Kaikkiaan meillä on yli 2500 asiakasta, joista yli tuhat on tilannut maksullisen palvelun. Asiakkaat saavat lisäarvoa muun muassa siitä, että ylimääräinen kassaraporttien täsmäytystyö jää kokonaan pois. Myös puhelinaika vähenee, kun varaukset tehdään digitaalisesti.

Varsinainen liiketoiminta syntyy tapahtuneista maksutapahtumista ja niistä saatavista provisioista.

− Menestymme silloin, kun asiakas menestyy. Kiinteä pieni kuukausimaksu sopii näihin epävarmoihin aikoihin, Myllylä sanoo.

Koronasta yllättävää vetoapua

Tällä hetkellä maksavat asiakkaat tulevat Suomesta, mutta yritys aikoo nopeasti myös Euroopan markkinoille.

− Olemme tehneet markkinointitutkimusta ja on selvinnyt, että Euroopankaan markkinoilla ei ole tällaisia integroitua palvelua tarjolla. Siinä on selvä markkinarako. Ensimmäisessä aallossa suuntaamme Pohjoismaihin, Espanjaan ja Hollantiin. Markkinat sitten osoittavat, missä on imua.

Myllylän mukaan kilpailu maksupalveluissa ei Euroopassa ole sen kovempaa kuin Suomessa.

− Kauneus- ja hyvinvointialalla ei ole dominoivaa toimijaa digitaalisessa ajanvarauksessa. Se on selkeä mahdollisuus meille. Tällä alalla on paljon pieniä toimijoita, joilla ei ole mahdollisuutta kehittää digitaalisia työkaluja itse.

Vaikka korona viivästytti Book Salonin liikkeellelähtöä, se toi liiketoiminnalle myös yllättävää vetoapua.

− Etelä-Euroopassa on käytetty paljon vielä käteistä, mutta korona lisäsi merkittävästi maksukorttien käyttöä. Siellä on ollut valtava digiharppaus tässä asiassa.

Myllylä kertoo, että arvioiden mukaan jopa 65 prosenttia eurooppalaisista kauneussalongeista ei käytä mitään digitaalista ajanvarausjärjestelmää. Suomessakin on tuhansia alan yrittäjiä, jotka eivät käytä digitaalisia työkaluja.

Myllylä tunnistaa, että eri maissa on erilainen kulttuuri ja erilaiset valmiudet digipalvelujen käyttöönottoon.

− Ei Euroopan valloitus helppoa tule olemaan, mutta perehdymme hyvin kuhunkin markkinaan. Käytämme myyntityössä paikallisen kulttuurin ja kielen osaavia toimijoita.

Miljoonan siemenrahoitus

Book Salon keräsi syksyllä 2021 miljoonan euron siemenrahoituksen yksityisiltä sijoittajilta. Johtavana sijoittajana oli Big Bets VC. Ensimmäisenä yritykseen sijoitti Sontek Venture, ja mukana oli myös enkelisijoittaja Lennu Keinänen.

− Alkuvuodesta aiomme hankkia välirahoitusta. Seuraava varsinainen rahoituskierros on loppuvuonna, kun olemme jo ehtineet vauhdittaa kansainvälistä kasvua.

Myllylä odottaa kasvun jatkuvan tänä vuonna yhtä voimakkaana kuin viime vuonna.

− Tämän vuoden aikana meidän täytyy pystyä osoittamaan usealla eurooppalaisella markkinalla, että tuotteemme toimii ja herättää kiinnostusta. Rekrytoinnissa meidän täytyy olla tarkkana. Täytyy löytää henkilöitä, jotka mahdollistavat kasvun.

Myllylä kertoo, että he ovat kehittäneet markkinointi- ja myyntimallin, jossa ytimenä on asiakkaan lähestyminen oikeaan aikaan. Yritys haluaa kehittää mallia siten, että se on monistettavissa sekä toimii usealla kielellä ja moninkertaisella volyymilla.

− Ensimmäiseksi tulee saavuttaa kohderyhmän mielenkiinto meihin sillä, että palvelun sisältö kiinnostaa heidän omassa arjessaan. Tavoitteena on, että he rekisteröivät ilmaisversion tai jättävät yhteystietonsa muutoin. Tätä polkua haluamme vahvistaa.

Juttu on julkaistu Yrittäjä+-lehden numerossa 1/2022. Tilaa lehti klikkaamalla oheista banneria.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Yrittaja-Plus_2022_1536x499_tilaa-1024x333.jpg
Tiina Rantakoski