Kari Kataisen yrityksen tytäryhtiö Helitech on pyörittänyt Malmilla helikopterien huoltotoimintaa. Kuva: Helitech Oy
18.2.2022 klo 09:01
Uutinen

Kokenut lentokenttäyrittäjä joutuu purkamaan arvokkaat hallinsa pikavauhtia, kustannus lähes 100 000 euroa – ”Kaupunki tulee katumaan päätöstään Malmilla”

Kari Katainen tarjosi purkutuomion saaneita halleja kaupungin käyttöön, mutta ne eivät kelvanneet. Patrian vanhemmista halleista kaupunki kuitenkin maksoi 200 000 euroa.

Malmin lentokentällä 1970-luvulta asti vaikuttanut Kari Katainen on erittäin harmissaan. Eikä harmitus välttämättä ole edes riittävä sanavalinta kuvaamaan miehen tuntoja.

Kataisen yrityksen Konekorhosen kahden lentokenttähallin purkutyöt alkavat ensi viikon maanantaina Malmin lentokentällä. Samalla seitsemän vuotta kestänyt riita Helsingin kaupungin kanssa on päätöksessään.

– Saimme häädön helmikuun toisena päivänä. Pahinta on se, että joudumme tuhoamaan kaksi kiinteistöä, joiden vakuutusyhtiön määrittelemä jälleenrakennusarvo on noin miljoona euroa. Nyt ne menevät haaskuuseen, yrittäjä manaa.

Hallien purkamiselle on annettu aikaa kuusi viikkoa. Tilalle rakennetaan väliaikaisia tiloja muun muassa trukinkuljettajien koulutusta varten. Kataisen yritys tarjosi halleja Helsingin kaupungille, mutta kiinnostusta ei ollut.

– Patria Oyj:lle Helsingin kaupunki maksoi 200 000 euroa vieressä olevasta 60 vuotta vanhasta hallista. Yksityisille yrittäjille ei sen sijaan makseta mitään.

Helsingin lupaus osoittautui katteettomaksi

Hallien purkaminen ei ole ilmaista. Konekorhonen joutuu pulittamaan töistä 99 000 euroa. Lisävastuita voi tulla, jos hallien alta löytyy pilaantunutta maata. Näihin mahdollisiin kuluihin Katainen ei kuitenkaan suostu osallistumaan.

– Teimme valituksen, jonka mukaan emme missään nimessä maksa maaperän puhdistamisesta. Malmin lentokentällä on historian saatossa tapahtunut useita lento-onnettomuuksia ja polttoainetta on päässyt maaperään. Sitä voi siis löytyä mistä vaan.

”Lopulta oli pakko riidellä.”

Kari Katainen, yrittäjä

Konekorhonen tekee puolentoista miljoonan liikevaihtoa. Nyt yritys joutuu rakentamaan Hyvinkäälle kahden miljoonan toimitilalaajennuksen. Katainen harmittelee etenkin sitä, että Malmin purettavilla halleilla olisi ollut vielä 20 vuotta teknistä käyttöikää jäljellä.

– Helsingin kaupunki lupasi vielä vuoden 2019 huhtikuussa, että kenenkään ei tarvitse lähteä ennen kuin korvaava kenttä on löydetty ja kyseinen kenttä on varustettu. Tähän uskoimme pitkään. Lopulta oli pakko riidellä, mistä tuli lisäkuluja vielä muutama kymmenen tuhatta euroa.

”Kaupunki tulee katumaan päätöstään”

Katainen uskoi loppuun asti siihen, että kenttä säilytetään, koska hänen mukaansa mitään merkittävää rakennustoimintaa sille ei tule pitkään aikaan.

– Tämänhetkisen suunnitelman perusteella kiitoradalle toteutetaan luistinratoja ja pyöräilybaanoja. Uskon, että kun sähkölentokoneet yleistyvät kymmenen vuoden päästä, Helsingin kaupunki tulee katumaan päätöstään.

Malmin lentokenttäyhdistys häädettiin toimitiloistaan yli vuosi sitten. Häätöä käsitellään edelleen hovioikeudessa eikä se ole lainvoimainen. Yhdistys perustettiin sen jälkeen, kun Finavian vastuu kentän ylläpidosta päättyi vuoden 2016 lopussa.

”Lentokenttäyhdistyksen häätö vei meiltä syömähampaan.”

Kari Katainen

Malmin lentokenttäalue oli vuokrattu valtiolle vuoteen 2034 asti. Valtio myi Malmin lentokenttäterminaalin ja lentokonehallin alla olevat maa-alueet kaupungille 9,81 miljoonan euron hinnalla.

– Lentokenttäyhdistyksen häätö vei meiltä syömähampaan, koska silloin kaikki lentotoiminta kiellettiin toistaiseksi. Me pystyimme pyörittämään helikopteritoimintaa viimeiseen asti, koska olimme kopterien virallinen huoltopiste, Katainen kertoo. Kopteritoiminnasta vastaa Konekorhosen tytäryhtiö Helitech.

Nyt Konekorhosen toimintoja on siirretty muun muassa Pirkkalaan, Räyskälään ja Hyvinkäälle.

Ei keskusteluyhteyttä

Konekorhonen on 43 vuotta vanha yritys, jonka pääpaikka on Jyväskylän Tikkakoskella. Malmin lentokentän tapahtumat ovat opettaneet Kataiselle ainakin yhden asian.

– Pitäisi aina muistaa, että vieraalle maalle ei saisi rakentaa. Politiikka vaikuttaa asioihin liikaa. Emme ole saaneet Helsingin kaupunkiin mitään keskusteluyhteyttä kolmeen vuoteen. Vihoviimeinen niitti oli se, että kaupunki ei suostunut joustamaan edes siinä, että häätö olisi laitettu toimeen vasta, kun saamme uudet toimitilamme valmiiksi Hyvinkäälle. Se olisi vaatinut neljän kuukauden jouston.

Lisäaikaa olisi tarvittu, jotta helikopterit olisi saatu vietyä suoraan Malmilta Hyvinkäälle. Nyt Kataisen yritys on joutunut etsimään niille väliaikaisen paikan muualta.

Viimeisimmän käänteen hallien purkamiseen on aiheuttanut asukkaan tekemä valitus, joka on menossa hallinto-oikeuteen.

Pauli Reinikainen