YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Barber Mobile Oy perustettiin heti liikkuvaksi. Kuva: Johanna Erjonsalo
8.4.2022 klo 08:53
Uutinen

Liikkuvista palveluista tuli trendi korona-aikana – Pelko, pakko ja helppous innostavat tilaamaan kotiin tai työpaikalle

Noutoruuat ovat olleet trendi jo jonkin aikaa, mutta nyt kotiin, työpaikalle tai hoitokotiin voi tilata mitä erilaisimpia palveluja. Asiakkaan luo liikkuvat muun muassa parturi-kampaajat, optikot, eläinlääkärit ja pyörämekaanikot.

Optikko Merita Lehdon varustus mahtuu henkilöautoon. Asiakkaan luo kulkevat näöntutkimusvälineistö ja noin sadan silmälasikehyksen valikoima.

Lehto perusti opiskelukaverinsa Janika Ohlsbomin kanssa Kotioptikot-yrityksen elokuussa 2020. Toiminta käynnistyi vuoden 2021 syksyllä, ja asiakkaita on riittänyt.

− Tarvetta tuntuu olevan paljon. Olemme lähestyneet palvelutaloja, joissa olemme pitäneet kokonaisia optikkopäiviä. Myös yksityisasiakkaat ovat löytäneet palvelumme. Esimerkiksi lapset tilaavat meidät käymään ikääntyneiden vanhempiensa luona, Merita Lehto kertoo.

Palveluihin kuuluvat näöntutkimus ja silmälasien myynti.

− Teemme näöntutkimuksen manuaalisilla laitteilla. Ne on melko helppo kuljettaa mukana. Mukana on myös valikoima kehyksiä, joista asiakas voi valita mieluiset.

Janika Ohlsbom (vas.) ja Merita Lehto vievät optikkopalvelut kotiin. Kuva: Meeri Utti

Korona-aika lisäsi kiinnostusta

Liiketaloustieteen ja yrittäjyyden professori Annika Tidström Vaasan yliopistosta sanoo noutoruuan olevan 20-luvun menestystarina. Se on vauhdittanut myös muita liikkuvia palveluja.

− Kotiin tilaaminen ei ole pelkästään seurausta koronasta. Suomalaiset ovat eurooppalaistuneet ja arvostavat ravintolakulttuuria entistä enemmän. Korona-aikana kiinnostus tilata kotiin kasvoi kuitenkin valtavasti.

Kotiin tilaaminen on vaihdellut korona-aikana rajoitusten tiukkuuden mukaan.

− Kesti hetken, että ihmiset tottuivat uusiin kuvioihin. Kun rajoituksia on saatu pois, ihmiset ovat tykänneet taas käydä parturi-kampaamossa, ravintoloissa ja baareissa. Palvelujen kasvu ei ole ollut jatkuvaa, vaan ajoittaista.

Mobiilien palvelujen trendi on Tidströmin mukaan kuitenkin koko ajan nouseva.

− Korona-aikana kynnys madaltui ja osaaminen lisääntyi. Nyt ihmiset etsivät aktiivisesti erilaisia arjen palveluja, joita voi hoitaa kotisohvalta. Lääkärien videovastaanotot, pankin sijoitusneuvonta – palveluja on paljon erilaisia.

Kotiin tilaaminen on rutiinia

− Korona-aika vaikutti siihen, että kotiin tilaamisesta tuli tavallista ja usein jopa rutiinia, sanoo professori Annika Tidström. Kuva: Pelaago

Aikataulutuksen vaikeus

Moni yritys on siirtänyt liiketoimintansa kokonaan mobiiliksi eikä fyysisiä tiloja tarvita välttämättä ollenkaan. Barber Mobile Oy perustettiin heti liikkuvaksi. Kahden pakettiauton ovien takaa paljastuvat täysin varustellut parturi-kampaamot.

Veljekset Ahmed Al-Khayyat ja Mohammed Al-Khayyat perustivat yrityksen 2019, ja aloittivat toiminnan 2020.

− Veljeni on parturi, ja minä olen aina ollut kiinnostunut autoista. Saimme idean nähtyämme vastaavanlaisia autoja esimerkiksi Iso-Britanniassa, kertoo liiketoiminnasta vastaava Ahmed Al-Khayyat.

Al-Khayyatien asiakkaina on muun muassa vanhuksia hoitokodeissa sekä monilapsisia perheitä.

− Perheet ovat iloisia, tämä auttaa heitä paljon. Lapset voivat pelata odottaessa vuoroaan.

Asiakkaita on myös yrityksissä, joissa kiireiset työntekijät voivat lounastauolla käydä parturissa tai kampaajalla.

Kuten Kotioptikot, myös Barber Mobile toimii pääkaupunkiseudulla, mutta esimerkiksi palvelutalokäyntejä molemmat voivat tehdä pidemmällekin.

Al-Khayyat kertoo, että siirtymisiin täytyy varata reippaasti aikaa.

− Hiusten leikkuuseen kuluu alle puoli tuntia, mutta varaus täytyy tehdä koko tunniksi. Joskus on vaikeata löytää pysäköintipaikkaa. Asiakkaat onneksi auttavat ja kertovat, mihin voi pysäköidä.

Myös Merita Lehto sanoo, että aikataulutus aiheuttaa joskus päänvaivaa, jos kodit ovat eri puolilla pääkaupunkiseutua.

− Saman päivän aikana emme ota kovin montaa yksityisasiakasta. Käynnillämme ei ole aikarajoitusta, siksi siihen täytyy varata riittävästi aikaa.

Liikkuva yritys

− Jos saamme vähintään viisi asiakasta samaan paikkaan, voimme ajaa kauemmaksikin, Ahmed Al-Khayyat (oik.) ja Mohammed Al-Khayyat kertovat. Kuva: Johanna Erjonsalo

Eläkeläiset valmiita maksamaan

Siirtymisiin asiakkaalta toiselle liittyy professori Annika Tidströmin mukaan liikkuvien palveluiden hankalin puoli.

− Palvelun pitää kuitenkin olla kustannustehokasta. On myös mietittävä, miten ympäristöystävällistä on ajaa paikasta toiseen.

Tidström näkee paljon mahdollisuuksia palvelujen suuntaamisessa eri asiakasryhmille.

− Perheet arvostavat arjen helppoutta ja vaivattomuutta ja saavat palveluilla lisäaikaa arkeen. Jos ei tarvitse pukea lapsia, startata autoa, kahlata lumessa jonnekin, jonottaa omaa vuoroaan ja vielä ajaa takaisin, se varmasti vähentää stressiä.

Hän markkinoisi palveluita enemmän suoraan myös eläkeläisille.

− Eläkeläiset eivät itse välttämättä ole löytäneet näitä. He ovat iso ryhmä ja monet heistä ovat valmiita maksamaan palveluista.

Koronan aikana yksi asiakasryhmä ovat olleet karanteenissa olevat ja he, jotka eivät halua taudin pelossa poistua kotoaan.

− Pelko, pakko, arjen helppous ja kätevyys. Syitä palvelujen käyttöön on monia, Tidström muistuttaa.

Ei muuta vaihtoehtoa

Kotioptikoiden Merita Lehto kertoo, että heidän palvelunsa on tiettävästi ainoa vastaava Suomessa. Idea yritykseen tuli, kun Lehto ja Ohlsbom opiskelivat Metropolia-ammattikorkeakoulussa ja tekivät yhteistä opinnäytetyötä. Siinä he käsittelivät ikäihmisen näköhavaintoa.

− Huomasimme silloin, että optikkopalveluja ei ole tasapuolisesti saataville kaikille, ja joidenkin henkilöiden on vaikea lähteä asioimaan. Olimme ensimmäinen ja todennäköisesti edelleenkin ainut kotiin vietävä optikkopalvelu.

Kotioptikoita innostaa työssä asiakkailta saatu myönteinen palaute.

− Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että tarjoamme tätä palvelua. Omaiset kiittävät, että äidin tai isän elämänlaatua on parannettu. Paras palaute on se, kun asiakas on tyytyväinen saatuaan uudet lasit, Lehto sanoo.

Työ tuntuu merkitykselliseltä, kun pääsee auttamaan.

− Iäkkäiden lisäksi asiakkaina on nuorempia, jotka jostain syystä ovat sidottuja kotiin. On parasta päästä auttamaan heitä, joilla ei muuta vaihtoehtoa, Lehto sanoo.

Al-Khayyat kertoo, että pandemia-ajalla on alun sulkujen jälkeen riittänyt asiakkaita kohtuullisesti.

− Tavoitteena on saada pysyviä asiakkaita. Haluamme tehdä palvelun niin miellyttäväksi ja helpoksi asiakkaille, että he tulevat uudelleen, Al-Khayyat korostaa.

Tiina Rantakoski