Yrittäjän kannalta sähköauton hankkiminen vaatii useimmiten lainapäätöstä pankista, eikä sellainen ole nykyisessä taloustilanteessa varmaa.
Yrittäjän kannalta sähköauton hankkiminen vaatii useimmiten lainapäätöstä pankista, eikä sellainen ole nykyisessä taloustilanteessa varmaa. Kuva: Getty Images

Maaseudun taksiyrittäjä pelkää kyytien vähenemistä, jos sähköauto seisoo piuhan päässä: ”Täällä ainoa latausasema voi olla kotipihassa”

Sähköauton hankkiminen ei ole taksiyrittäjälle läpihuutojuttu.

Vuodesta 2019 taksialalla toiminut satakuntalainen yrittäjä Raimo Lehtomäki on kahden vaiheilla. Invataksina 600 000 kilometriä palvellut Volkswagen Transporter alkaa olla loppuun ajettu, mutta sähköauton hankinta askarruttaa.

– Kaikki kehitys on hyväksi, mutta jos on turha keksiä lentokonetta, jos sitä ei voi tankata riittävästi, jotta se pysyisi ilmassa, yrittäjä vertaa.

Hän viittaa latausasemien satunnaisuuteen maaseudulla. Sen vuoksi moni muukin taksiautoilija miettii parhaillaan, onko sähköauton hankinnassa järkeä.

– Taksimatkat voivat olla pitkiä, jos ajetaan nonstoppina. Sähköautoa on väkisin välillä ladattava, mutta täällä ainoa latausasema on usein kotipihassa. Voi siis olla, että latauksen takia pitää hylätä kyyti. Maaseudulla latausinfra on pahasti kaupunkeja jäljessä, Lehtomäki kertoo ja toivoo, että latausasemia olisi yhtä tiuhaan kuin tankkauspaikkoja.

Sähköauton hinta mietityttää

Lehtomäen ajot ovat viime aikoina vähentyneet ja hintakilpailu on verottanut katteita, mutta siitä huolimatta taksi saattaa olla tien päällä jopa 100 000 kilometrin edestä vuodessa.

Tällaisella kilometrimäärällä sähkö tulisi selvästi edullisemmaksi kuin diesel, mutta se ei ole ainoa mietinnän aihe.

– Sähköauto on edelleen varsin kallis hankinta, tuplahintainen verrattuna diesel-autoon. Invakäyttöön sopiva sähköauto maksaa omakotitalon verran. Sähkö on halpa ajaa, mutta autojen hankintahinnan erotuksella saan aika paljon polttoainetta.

”Odotettavaa on, että kilpailutuksissa vaaditaan pian sähköautoja.”

Raimo Lehtomäki

Taksikuskit ovat kuitenkin tiedostaneet Suomen kunnianhimoisen päästötavoitteen, jonka Lehtomäki arvelee pian näkyvän hyvinvointialueiden taksiyrittäjille suunnatuissa kilpailutuksissa.

– Odotettavaa on, että kilpailutuksissa vaaditaan pian sähköautoja. Hyvinvointialueillakin tosin mietitään, mitä käy, jos sähköauton lataus loppuu pakkasessa keskelle moottoritietä tai jos kyytiä ei saa haluttuna aikana, jos auto on latauksessa.

Yrittäjän kannalta sähköauton hankkiminen vaatii useimmiten lainapäätöstä pankista, eikä sellainen ole nykyisessä taloustilanteessa varmaa. Aihetta käsiteltiin äskeisessä Yrittäjän podcastin jaksossa.

Toisaalta diesel-autonkaan ostaminen ei ole enää kovin houkutteleva ajatus.

– Vuonna 2030 siitä autosta ei saa enää mitään, koska kukaan ei halua sellaista ostaa.

”Olemmeko me roskasakkia”

Hallitukselta Lehtomäki toivoo aikaisempaa suopeampaa suhtautumista taksialaa kohtaan.

– Välillä tulee mieleen, olemmeko me taksikuskit roskasakkia, joille voi tehdä mitä vaan. Kärsimme rajusti korona-aikana, mutta meidät sivuutettiin tukipäätöksissä. Niin sanottu sähköautopakko potkaisee meitä taas päähän. Arvonlisäveroalennuksenkin jouduimme siirtämään suoraan hintoihin, hän sanoo ja viittaa kotimaan henkilökuljetusten väliaikaiseen arvonlisäveron alennukseen, jossa 10 prosentin vero laskettiin nollaan viime huhtikuun loppuun asti.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen